
محمد تاجیک در روزنامه اعتماد نوشت :
چند وقت پیش فرصتی پیش آمد که به کتاب فروشی انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در خیابان توانیر بروم و از نزدیک شاهد فعالیتشان باشم. از سالها قبل و در ساختمان قدیم و معروف موسسه رسانههای تصویری، به جای کتابفروشی فعلی، یک فروشگاه شیک و مدرن عرضه سی دی و دیویدیهای فیلمهای سینمایی خارجی و ایرانی بود که البته بیشتر آثار آن محصولات موسسه رسانههای تصویری بود. موسسهای که چند سال پیش تعطیل شد. در این بازدید چند ساعته از این فروشگاه متوجه شدم که تغییر هوشمندانهای در آن داده شده و فروشگاه سابق فروش سیدی و دیویدی که البته مدتها تعطیل بود به کتابفروشی تبدیل شده و در آن کتابهای سینمایی و بسیاری از کتابهای مرجع در سینما با قیمت بسیار مناسبی عرضه میشود. نکته جالب اینجاست که بسیاری از کتابهای این فروشگاه به قیمت قدیم و با قیمت ارزانی منتشر میشود که فرصت بسیاری برای علاقهمندان جدی سینماست که این کتابها را تهیه کنند. البته کتابهای چاپ جدید به همان قیمت روز و طبیعتا گرانتر عرضه میشود. گویا قرار است در دراز مدت این کتابفروشی به یک کتابفروشی اختصاصی کتابهای سینمایی تبدیل شود. آن چیزی که باعث شد این یادداشت را بنویسم این است که این روزها با افزایش بیش از حد قیمت کتاب، کتاب به پدیدهای لاکچری تبدیل شده و نگارنده هم که سالهاست به دیپلماسی صله رحم و دید و بازدید علاقه خاصی دارد در هر دیدار به دوستانم و خانوادهام، کتابهای زیادی کادو دادهام و در ضمن کتاب هم کادو گرفتهام. در این مدت اخیر به این نتیجه رسیدم که اهدای کتاب یا دریافت کتاب به عنوان کادو جزو رفتارهای درست و حسابی محسوب میشود و باعث ترویج ارتقای کتابخوانی هم میشود…. حتی الان و در شرایطی که به دلیل گران بودن کاغذ، کتاب به قیمت گزافی خریداری میشود و حتی کتابهای باطله و دست دوم، قیمت بالایی دارند، کاهش تیراژ کتابهای مختلف از جمله کتابهای سینمایی، بسیار خطرناک است و این در بلندمدت تاثیرات بسیار بدی را در پی خواهد داشت. هرچه تیراژ کتابهای سینمایی کمتر شود و تمایل به خواندن این کتابها کاهش یابد این برای آینده سینمای ایران خوب نیست… تهیهکنندگان و کارگردانان و حتی تماشاگران اگر سراغ کتابهای سینمایی نروند، آینده خوبی در انتظار سینمای ایران نخواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- معمای پیچیده رقص /از رقص پیرمرد رشتی تا رقص های بی شمار در سینما وتلویزیون و شبکه نمایش خانگی
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- حاج کاظم و عباس و حزب اللهی واقعی
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
- خبرنگاری که حرفهاش را زندگی میکند
- بازخوانی یک مصاحبه با کیومرث صابری فومنی در ۲۲ سال پیش به بهانه سالروز درگذشت او
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





