مشایخی با اشاره به اینکه رابطه دوستانه او و زنده یاد علی حاتمی به اوایل دهه ۴۰ باز می گردد ،گفت: علی حاتمی سعدی سینمای ایران است.
به گزارش سینماسینما، جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت عرصه تلویزیون، سینما و تئاتر در سالروز درگذشت زنده یاد علی حاتمی گفت: اوایل دهه ۴۰ با زنده یاد علی حاتمی آشنا شدم. علی حاتمی نمایشنامه می نوشت و آثارش را به اداره هنرهای دراماتیک می آورد که همان اداره تئاتر فعلی محسوب می شود تا هر کدام از افرادی که علاقمند بودند، بتوانند آن ها را اجرا کنند.
بازیگر فیلم «سلطان صاحبقران» در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: در همان دهه ۴۰ با زنده یاد حاتمی دوست شدم و مدتی بعد زنده یاد فخیمی که فیلمبردار بسیار برجسته ای بود و یک مجموعه تبلیغاتی داشت، یک روز بنده را به همراه تعداد دیگر از دوستان دعوت کرد و از فیلمی که قصد ساخت آن را داشت، سخن به میان آورد.
قرار بود در آن فیلم بنده نقش مهمی را ایفا کنم اما به هر حال آن فیلم ساخته نشد چرا که بنده با تهیه کننده به توافق نرسیدیم اما حاتمی به دلیل اینکه فکر کرد من نمی خواهم سر این کار حاضر شوم، با بنده قهر کرد.
مشایخی همچنین گفت: زنده یاد حاتمی تا سال ۵۲ با بنده قهر بود تا اینکه ۶ داستان از حضرت مولانا را نوشت و آن ها را برای من فرستاد و بنده در دفتر او حضور پیدا کردم. این داستان ها به گونه ای بود که من در همه قسمت های آن حضور داشتم و پس از این مجموعه درسال ۱۳۵۳ و در قالب مجموعه «سلطان صاحبقران» همکاری داشتیم.
علی حاتمی در سال ۱۳۵۴ همچنین فیلم دیگری را ساخت و بار دیگر همکاری ما در این اثر رقم خورد.
پیشکسوت عرصه بازیگری تلویزیون و سینما گفت: بنده پیش تر هم گفته ام که علی حاتمی سعدی سینمای ایران است اما در آن زمان برخی افراد دلخور شدند اما همان تعداد نیز بعدها متوجه شدند که این موضوع واقعیت دارد.
بازیگر سریال تاریخی «معمای شاه» در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ویژگی های شخصیتی زنده یاد علی حاتمی تصریح کرد: علی حاتمی شخصیت بسیار برجسته ای داشت و به کار خود علاقمند بود و می توان گفت که مهمترین ویژگی شخصیتی او این بود که با تمامی عوامل حتی با افرادی در گروه فنی و در پشت صحنه قرار داشتند هم رابطه خوبی برقرار می کرد و رفتارش به گونه ای بود که همه به او علاقمند می شدند. شیوه رفتار و گفتار زنده یاد علی حاتمی به گونه ای بود که اگر فردی در پشت صحنه کارهای خود حضور پیدا می کرد و نمی دانست که کارگردان چه فردی است، به هیچ عنوان احتمال نمی داد که علی حاتمی کارگردان باشد. زنده یاد حاتمی همچنین انسان بسیار با اخلاقی بود.
زنده یاد علی حاتمی ۱۵ آذر سال ۱۳۷۵ در تهران درگذشت.
منبع: میزان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- رونمایی از کتاب زنده یاد جمشید مشایخی / گزارش تصویری
- حسن فتحی ، علی حاتمی و تحریف تاریخ
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- مصطفی جلالی فخر : فیلم های علی حاتمی می تواند باعث جذب گردشگر به ایران شود
- علی حاتمی و ایرانِ آرمانی
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
- علی حاتمی از کسی تقلید نکرد
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- خانه ایرانی، خانواده ایرانی، مادر ایرانی در «مادر» علی حاتمی
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «گفت هر سه نفرشان»
- انتشار گفتگویی منتشرنشده از محمدعلی کشاورز/ هر فیلمی که بازی میکنم خودم را محاکمه میکنم که آیا کاری که کردم درست بوده
- فاطمه معتمدآریا از حضورش در سینما گفت/ نقش دختر لر برایم هدیه الهی بود/ بازی نکردن در «مادر» تنها افسوسی است که دارم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش چهاردهم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
آخرین ها
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی