سینماسینما، محمد تقیزاده
فیلم متفاوت مصطفی سیاری به نظر می رسد توفیق بسیار پایینی در جلب نظر مخاطب عام داشته باشد و مخاطبان جدی تر سینما نیز که خواستار فیلمهای متفاوت تری است، استقبال چندانی از حال و هوای فیلم طولانی و کشدار با تم مرگ و وحشت سیاری برقرار نکنند.
داستان کشتار فیلم که به نظر میرسد حداقل نیمی از آن اضافی است و تنها جلوه گری فیلمساز و توانمندی فیلمبردار در به تصویر کشیدن صحنه های زیبا را نمایان می کند، بارزترین اشکال فیلم است که به معنای واقعی کلمه باعث ملال و دلزدگی مخاطب از فیلم می شود و مشخص هم نمی شود دقیقا اصرار کارگردان بر نشان دادن این فضای وهم آلود و منزجرکننده با توجیه متفاوت نمایی چه بوده است.
«متفاوت نمایی» البته از ویژگی های بارز هنرمندان خلاق به حساب می آید که باعث ارتباط مخاطبان با آن میشود اما متفاوت نمایی نیز اصول و آدابی دارد و نشان دادن سر و صورت یک جنازه به تنهایی تفاوت و تازگی برای تماشاگر به حساب نمی آید و عوامل مهم دیگری چون پرداخت و تشخص دادن به کاراکتر ها و روایت داستانی جذاب در ارتباط برقرار کردن و باور پذیری یک اثر هنری موثر خواهد بود.
داستان پر رمز و راز این فیلم همانگونه که اشاره شد بسیار کش دار و طولانی تصویر شده است و این امر باعث شده تعلیق و گره افکنی و گره گشایی های فیلم در زمان و جای مناسب صورت نگیرد و اطلاعات قطره چکانی فیلمنامه نیز یا بسیار با تاخیر و یا بسیار بی ربط با سکانس ها، به مخاطب انتقال یابد و همین مهمترین نکته و آسیب فیلم از نظر تعلیق و معلق نگاه داشتن داستان (مرگ پدر که ناشی از زندگانی پرحرف و حدیث بوده) شده است.
مصطفی سیاری در گفتگویی با اشاره ضمنی به تفاوت و تمایز آثارش با فیلم های بدنه و رایج سینمای ایران، فیلم خود را به دور از فضای صفحه حوادث روزنامه ها و همچنین رقص و آوازهای مرسوم عنوان کرد و در ادامه آن را به مفهوم و مدیوم سینما بسیار نزدیک دانست. این ادعای فیلمساز که به نظر می رسد ادعای بزرگ و متوهمانه ای است به هیچ وجه در طول فیلم و تماشای آن محقق نشده است و نه تنها این فیلم از آثار درخشان و ناب سینمای ایران فاصله زیادی دارد در برقرار کردن ارتباط یک ساعت و اندی با تماشاگر نیز به شدت دچار مشکل است به طوری که بارها در سالن سینما شاهد تکان خوردن ها، بازی با تلفن همراه و صحبتهای کم و بیش زیاد مخاطبان فیلم بودیم که دلیلی بر عدم باور پذیری و ملال آوری فراوان فیلم «همچنانکه می مردیم» است به طوری که آنچه از ادعای فیلمساز و فیلم او مشاهده شد نشان از این دارد که فیلمساز جوان می بایست زمان و وقت بیشتری صرف مطالعه و پژوهش و تماشای فیلم های تاریخ سینما انجام دهد و کار فیلمسازی را بسیار سخت تر از آنچه تصور می شود مشکل فرض کند چرا که با دسترس بودن انواع سریال ها و فیلم های روز دنیا سلیقه مخاطبان بالاتر رفته و فیلم ساختن با این ریتم کند و اشکالات فراوان در متن و اجرا حاصل و نتیجه ای نخواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- جنسیتزدگی/ نگاهی به مستند «سونوگرافی»
- سینما کنسرت
- جادوی کارگردانی یا هنر نویسندگی؟!/ نگاهی به فیلم «غلاف تمام فلزی»
- تصویر رئالیستی از فقر و طبقه فرودست/ نگاهی به فیلم «دشت خاموش»
- چگونه با سفارش و ایدئولوژی، یک اثر هنری تغییر مسیر مییابد/ نگاهی به فیلم «ضد»
- سینماکپشن/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- فیلمسازی در خلاء/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فیلمسفارشیِ خوب/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- فیلمسازی به مثابه مهندسی جزئیات/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- افتادن به ورطه سانتیمانتالیسم و احساساتگرایی/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- «شادروان»؛ موفق در شوخینویسی، ناکام در قصهپردازی
- بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





