سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
مهمترین تحلیل که باید برای مغز استخوان داشت این است که در نظر داشته باشیم یک سوژه یا ایده ملتهب نیست که میتواند یک فیلم را موفق کند، یا ایجاد یک فضای ملتهب نیست که میتواند سرنوشت فیلم را تعیین کند و البته یک این ایده ملتهب یا حضور چند بازیگر نامدار نیست که میتواند یک فیلم را به سرانجام خوب برساند. مهم این است که آن ایده ملتهب در یک ساختار فیلمنامه نویسی درست تبدیل به یک داستان شود و بتواند انسجام روایی خود را از ابتدا تا انتها حفظ کند. مغز استخوان ایده ملتهبی دارد اما فیلمنامه ساختارمندی ندارد و دو داستان موازی به صورت در هم تنیده نشده روایت میشود که هر دو ملتهباند اما هیچکدام بسط داده نمیشود. به همین دلیل بدنهی داستان نحیف و بیرمق است.
ماجرای حضور بابک حمیدیان، پریناز ایزدیار و جواد عزتی یک حس عجیبی در ما تداعی میکند. پریناز ایزدیار به سبکی در این فیلم بازی میکند که انگار از سه کام حبس برداشته و در فضای مغز استخوان گذاشته شده است، همین آدم میتواند از این فیلم برداشته شود و در فیلم دیگری قرار بگیرد. تازگی نداشتن در بازی بابک حمیدیان هم همینطور است و بدون شک میتوان فیلمهای متعددی نام برد که زوج این فیلم به همین سبک و سیاق در فیلمهای دیگر حضور داشتهاند. بازی این سه ما را برای دنبال کردن سرنوشت آنها در فیلم اقناع نمیکند. بخشی از این برای ضعف فیلمنامه و داستانگویی است؛ ایدهای که بسط و عمق پیدا نمیکند و تنها با موقعیتهای سطحی کش پیدا میکند. از طرفی بازیها هم پر کشش نیست. در نهایت فیلم مغز استخوان یک فیلم اتفاق نیفتاده است.
شاید یکی از دلایل عدم توفیق در فیلمنامه مغز استخوان این است که در نظر گرفته نشده این فیلم در چه جغرافیایی با چه فرهنگی و با چه باورهایی ساخته میشود. موضوع فیلم به خودی خود ملتهب است اما آیا سوژه همبستر شدن یک خانم با همسر سابق برای نجات فرزند این قابلیت را دارد که به صورت کاملا دراماتیزه در فضای اجتماعی ایران تبدیل به فیلمنامه شود؟ دست کم آقای قربانی نشان داده است یا نمیشود یا نمیتواند.
فیلمنامه مغز استخوان قابلیت تبدیل شدن به فیلم بهتری را داشت اگر که به صورت عمیقتر و دقیقتری روی یک وجه داستانیاش تمرکز میکرد و در انتخاب بازیگرها هم میبایست دقت بیشتری میکرد تا تصویری که مخاطب از شیوه اجرای پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان و جواد عزتی دارد تکرار نشود.
منبع: سانس ویژه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرصت از دست رفته/ نگاهی به فیلم «مغز استخوان»
- «مغز استخوان»؛ فاقد هسته مرکزی دراماتیک
- سه فیلم جدید طی ماههای آینده روی پرده میآیند
- اعلام زمان اکران «جنایت بیدقت»/ اکران«مغز استخوان» و «چپ راست» تا قبل از جشنواره فجر
- «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی روی پرده میآید
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد