عماد افروغ در بخشهایی از مصاحبه خود با شرق واکنش جالبی به اعتراض عوامل فیلم امپراطوری جهنم داده است.
به گزارش سینماسینما، بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیز است:
نظرتان درباره فیلم «امپراتوری جهنم» چیست که سازندگان فیلم از خجالت کامل اعضای هیئت انتخاب درآمدند و با واژگانی همچون ترسو و… شما را نواختند. البته آقای خزاعی خودشان زمانی دبیر جشنواره فیلم فجر بودند و قطعا میدانند این جشنواره، زینتبخش روزهای شادیآور فجر است، بنابراین کمی بعید به نظر میرسید اینگونه عمل کند. ولی درنهایت با آن نامه یک پنالتی به سمت خودشان شوت کردند؟
بهتر است از اصحاب فن و کسانی که شک و شبههای درباره آشناییشان با سینما نیست، سؤال کنید. سالهاست درباره اسلام تکفیری مقاله مینویسم. آخرین مقالهام با عنوان «اسلام تکفیری بزرگترین چالش بشر کنونی» در مجله «جستاری در معارف اسلامی» چاپ شده است. کتاب «توحیدگرایی و صلح» بنده را هم نشر علم چاپ کرده است. حساسیت زیادی روی اسلام تکفیری دارم. این جریان را میشناسم و بهویژه نگاه متحجرانه ابنتیمیه را سالها به نقد کشیدهام. حتی درسی با عنوان «فلسفه علوم اجتماعی» با دانشجویان خارجی و اهلسنت داشتم و یکی از کنفرانسها مربوط به نقد آرای ابنتیمیه بود و بیشترین نقد را خود دانشجویان اهل سنت به آرای ابنتیمیه وارد میکردند. من این کار را بدون هرگونه هایوهوی انجام میدهم. با عنایت به اینکه دستم بسته است، فقط این سؤال مضمونی را مطرح میکنم که آیا داعش یک پدیده واکنشی و تصادفی است یا ایجابی و ارادی؟ دراینبین نقش آمریکا کجاست؟ داعش ارادی شکل گرفته و حمایت سازمانیافته منطقهای و برونمنطقهای داشته است.
البته ظاهرا فیلم بهطور کامل آماده نشده بود!
برخی از فیلمها را گفتیم چون عجلهای است ببینیم. اما اگر این فیلم اینقدر ناقص است چرا فرستادند؟ با توجه به اینکه آقایان ما را متصف به خیلی چیزها کردند! اجازه دهید در همین حدی که دیدهایم بگویم این کار مصداق حمله بد است. دفاع و حمله دو روی یک سکه است. آن کس که بد دفاع میکند، بد هم حمله میکند و برعکس. حمله خوب، یعنی توجه ریشهای و مبنایی به ابعاد مختلف واقعیات و قضایا. این سروصداها آنهم در جشنواره فجر و از سوی کسانی که ادعای انقلابیبودن دارند، کمی عجیب به نظر میرسد. ابتدای صحبتهایم گفتم خوشحالم میبینم این استقبال در دهه فجر انقلاب اسلامی صورت میگیرد. اما اینکه فیلممان را پس بگیریم چه معنایی دارد؟ اگر جماعت هیئت انتخاب ترسو بودند باید از عوامل و سروصداها و هجمههای آنها میترسیدند و فیلم را به بخش مسابقه جشنواره راه میدادند! و اگر مسئولان جشنواره اهل مصلحت نبودند این فیلم به بخش غیررقابتی هم راه نمییافت، حداقل به خاطر نقصهایش. پس ما را متصف به ترسوبودن نکنید. گفتند اینها تحتتأثیر دیپلماسی سیاسی و رسانههای عربی هستند. زمانی که این فیلم دیده میشد بیخبر از این مقولات بودیم، هنوز هم روحمان بیخبر است. عوامل اصلی فیلم به ما بگویند از کجا میتوانیم به این اطلاعات دست بیابیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حذف «به وقت شام» و «امپراطور جهنم» از مسابقه سینمای ملی جشنواره مقاومت
- پخش«امپراطور جهنم» به فیلمیران رسید/ احتمال اکران در پاییز
- دفاع عماد افروغ از سخنان تند حاتمیکیا درباره تلویزیون
- تهیه کننده آخرین فیلم حاتمیکیا دبیر جشنواره فیلم مقاومت شد
- واکنش داروغهزاده به گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با عماد افروغ درباره حضور «امپراطور جهنم» و «شعلهور» در جشنواره فجر
- عماد افروغ در گفتوگو با سینماسینما: حضور دو فیلم شعله ور و امپراطور جهنم در جشنواره امسال برای من هم سوالبرانگیز است
- گزارش سینماسینما از جزئیات یک ابهام/ آیا حضور «امپراطور جهنم» و «شعلهور» در جشنواره فیلم فجر قانونی است؟
- انتقاد عماد افروغ از نحوه تغییر اعضای شورای پروانه نمایش/ رفتار فرهنگی نبود
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





