شرق نوشت: عکاسی فیلم برخلاف دیگر شاخههای عکاسی، کمی مغفول مانده است، شاید به این دلیل که در طول سالیان کمتر درباره این رشته جذاب و متنوع عکاسی نوشته و گفته شده است و با ورود عکاسی دیجیتال، این رشته هنری نیز شکل و شمایل متفاوتی گرفته است.
جذابیت عکاسی فیلم مثل سالها پیش، بسیاری از سینمادوستان را ترغیب و تشویق به دیدن فیلمهایی میکند که عکاس سینما روایت کرده است و حتی میتوان دنیای فیلم را با دیدن تصاویرش تخیل کرد، اما قطعا دیگر کارکرد عکاسی فیلم در سالهای اخیر، حضورش در ویترینهای سینما نیست و بار تبلیغاتی فیلم با شکلی متفاوتتر عرضه میشود، اما قطعا بازیگر و عکاس فیلم دو رکن جداییناپذیر از یکدیگر هستند و بار تبلیغی فیلم بیشتر بهواسطه حضور آنهاست.
از این جهت بیشترین تعامل عکاسان سینما با بازیگران سینماست. مهناز افشار از جمله بازیگرانی است که بهواسطه تعامل خوب با عکاسان سینما در سومین جشن عکاسان سینما تقدیر شد. بههمینواسطه با او درباره نگاهش به عکاسی فیلم صحبت کردیم که در ادامه میخوانید.
اگر سینما را یک رفتار جمعی در خدمت یک تفکر واحد تعریف کنیم، از نظر شما نقش عکاس فیلم در این میان چیست؟
برای من نقش عکاس به شکلی شبیه به آمادهکردن شناسنامه یک فیلم است.
در کدامیک از فیلمهایی که تابهحال بازی کردهاید یک فریم عکس توانسته معرفی کامل آن را انجام دهد، بهنوعی که مخاطب با دیدن همان یک فریم تشویق شود که فیلم را تماشا کند؟
در ارتباط با مخاطب نمیتوانم نظر قطعی بدهم، اما برای خودم عکس فیلمهایی چون «برف روی کاجها»، «پل چوبی»، «پسر آدم دختر حوا»، «نهنگ عنبر» و تعدادی دیگر که الان به خاطر ندارم.
رابطه شما در مقام بازیگر با عکاس فیلم در فیلمهایی که حضور دارید چگونه است؟
رابطهای بسیار مشخص و قطعی است و هیچ تفاوتی با دیگر عوامل در سر کار ندارد؛ یعنی به همان اندازه که باید با عوامل صدا، دوربین، صحنه و کارگردان رفتار حرفهای و دقیق داشته باشم، عکس هم در همان کار گروهی برایم تعریف شده است.
تابهحال با دیدن یک فریم عکس، فیلمی برایتان یادآوری و تداعی شده است؟
در بسیاری از فیلمها با دیدن یک فریم عکس توانستهام فیلمی را که هنوز ندیدهام درک و حسش کنم.
شما از بازیگران فعال در اینستاگرام هستید. اینستاگرام این روزها دنیای عکسهای موبایلی فضای مجازی را متحول کرده است، آیا این تهدیدی برای عکاسی نیست؟
نباید تهدید باشد چون نباید خیلی آنها را بههم مرتبط دانست. کاملا دو موضوع جدا هستند، با تعریفهای مجزای خودشان. به همین دلیل من احساس خطر نمیکنم.
افراد مشهور در معرض هجمه گسترده تولیدات بصری و انواع و اقسام قضاوتها هستند، گاه همین وضعیت آنها را به نگاه انتقادی نسبت به مقوله عکس میکشاند. خاطرم هست چندسال پیش تصویر صورت خونآلود شما منتشر شد و حاشیههای بسیاری برای شما ایجاد کرد درصورتیکه تصویر تست گریم شما بود. آیا چنین رفتارهایی یک بازیگر مشهور را بر سر چگونگی همکاری با عکاسان بدگمان نمیکند؟
این اتفاقات ارزش کار یک عکاس حرفهای را کم نمیکند و در اصل تخصص آن و توجه عکاس را برای من تحتالشعاع قرار نمیدهد، بلکه نحوه ارائه و انتشار آن بدون توضیح و چرخش آن در فضاهای اینترنتی است که جای تأمل دارد. در اصل، جذب مخاطب و بیشترکردن کلیک و گرفتن توجه، لازمه فضاهای اینترنتی شده، طبیعتا نمیشود کاری برایش کرد، ولی من بهغیر از اینکه معتقدم الزامات هر کاری میتواند در شکلی شایستهتر شکل بگیرد، اما در نهایت معتقد هستم مخاطب باید عاقل باشد. برای همین این اتفاقات نمیتواند ارزش و احترام عکاسهای حرفهای را برای من کم کند و مخاطب باهوش از همان فریم، هم به حرفهایبودن عکس از لحاظ کادر، حس، رنگ و نور پی میبرد و هم حواشی مربوط به آن عکس را درک میکند. در نهایت عکاس و شخصی که عکس را منتشر میکند به صورت درست مورد قضاوت کاری قرار میگیرند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
- در ستایش فرم/ نگاهی به فیلم «گیلدا»
- اعتراض عبدالرضا کاهانی به حذف تصاویر مهناز افشار در تبلیغات فیلمها
- ماجرای عجیب خود آزاری مدیران تلویزیون
- اکران آنلاین «مهمانخانه ماه نو» با بازی مهناز افشار
- یک توئیت عجیب از مهناز افشار/ اعتراف و عذرخواهی
- هدیه مهناز افشار به پاکبانان
- سفیر چین در ایران مهناز افشار را در توئیتر بلاک کرد
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۳)/ الهام کردا، مهناز افشار
- تغییری که مهناز افشار در پست اینستاگرامی خود داد/ کنارهگیری یا تعویق؟
- خبر غافلگیرکنندهای که مهناز افشار منتشر کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند