کارگردان فیلم «یه وا» گفت: انتخاب این فیلم برای اسکار به عنوان محصول مشترک ارمنستان و ایران اتفاقی خوشحالکننده است و باید تلاش مضاعفی برای نمایش و معرفی آن صورت پذیرد.
به گزارش سینماسینما، «آناهید آباد» درباره انتخاب فیلم «یه وا» به عنوان نماینده ارمنستان در اسکار بیان کرد: از این اتفاق بسیار خشنودم، چون «یهوا» محصول مشترک ارمنستان و ایران است و من با توجه به تابعیت و خاستگاههای دوگانهای که دارم، ریشههایم را در دو فرهنگ ارمنی و ایرانی مییابم که خیلی دوستشان دارم.
او درباره تاثیر این دو فرهنگ در فیلم و اینکه آیا قابل مشاهده است؟ گفت: به هر حال من سینما را طی سالهای طولانی دستیاری و برنامهریزی، نزد فیلمسازان بزرگ ایران یاد گرفتهام، اما این فیلم به واسطه داستان و محل وقوع آن و تمام شخصیتهایی که در مقابل دوربین هستند، به شکل مستقیم از فرهنگ و تاریخ ارمنستان سخن میگوید. کل فیلم، با بازیگران ارمنی و به زبان ارمنی در کشور ارمنستان ساخته شده است و برخی از منتقدانی که فیلم را دیدهاند، به تاثیر تصاویری بر آمده از نقاشیها و فیلمهای ارمنی هم اشاره کردهاند.
آباد درباره روند تولید فیلم «یه وا» نیز اظهار کرد: فیلمنامه با تمام جزئیاتی که در نظر داشتم، آماده بود و مرکز ملی فیلم ارمنستان و بنیاد سینمایی فارابی به من و آقای تقی علیقلیزاده اطمینان کردند که نخستین فیلم سینماییم جلوی دوربین برود. با توجه به این نکته که سینمای ایران در کل منطقه نقشی پیش برنده دارد، هر دو طرف تمایل به همکاری داشتند و فکر میکنم این همکاری به رشد سینما در ارمنستان هم کمک شایان توجهی میکند. به هر حال، بسیاری از نیروهای جوان ارمنستانی هم در این تجربه شریک شدند و کار کردند. آقای علیرضا تابش، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، در نمایش افتتاحیه فیلم در ایروان به نکاتی مهم اشاره کردند که قابل توجه بود از جمله به ضرورت همکاریهای سینمایی ایران و کشورهای منطقه و همین طور رابطه ایرانیان و ارامنه که ریشههای دیرینه و عمیق فرهنگی دارد.
این کارگردان درباره روند انتخاب فیلمش در اسکار توضیح داد: مثل همه جای دنیا، کمیتهای در ارمنستان هست که مسئولیت انتخاب و معرفی فیلم به اسکار را به عهده دارد. برنامه اکران در ایروان در مهلت مقرر انجام شد، درخواستی از سوی پخشکننده برای بررسی دقیق فیلم به کمیته ارسال شد و در نهایت، این اعضای کمیته بودند که در خصوص فیلمهای قابل بررسی بحث کردند و فیلم «یه وا» را با توجه به مقررات فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی انتخاب کردند.
«آباد» در پایان در پاسخ به اینکه وضعیت فیلم را در اسکار چگونه میبینید هم گفت: به همت دوستان در معاونت امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی که پخش جهانی فیلم را به عهده دارند، «یه وا» در بازارهای بینالمللی فیلم فجر و کن نمایش داده شد. نخستین نمایش جشنوارهای فیلم در جشنواره جهانی مونترال که یکی از رویدادهای سینمایی رده “الف” است برنامهریزی شد و در چند روز آینده هم «یه وا» در نخستین نمایش در آمریکا در جشنواره فیلم “میل ولی” روی پرده میرود. از طرف دیگر، «یه وا» به عنوان محصولی مشترک از سینمای ارمنستان و ایران در بخش مسابقه جوایز سینمای آسیا – پاسیفیک حضور دارد و فکر میکنم تا به اینجای کار فیلم نسبتاً خوب معرفی شده است. طبعاً برای اسکار با کمک دوستان و همکاران امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی و همین طور همکاری دوستان ارمنستانی در آمریکا باید تلاشهای مضاعفی برای نمایش و معرفی فیلم صورت پذیرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۳ فیلم و یک داور ایرانی در جشنواره ارمنستان
- «یه وا» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره ایتالیایی شد
- آناهید آباد: سینمای هنروتجربه نیاز به حمایت صددرصدی دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم
- جنگ، فرار و باز هم جنگ/ نگاهی به فیلم «یهوا»
- «یهوا» بهترین فیلم خارجی جشنواره آمریکایی شد
- یک زن، یک راز/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- یک درام زنانه، آرام و عمیق/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- این دروغ نیست، یه رازه!/ نگاهی به فیلم “یه وا”
- «یه وا» در آمریکا اکران میشود
- جایزه بنیاد بلونلیج ایتالیا برای همایون ارشادی و آناهید آباد
- نمایش «یه وا» در جشنواره فیلم ونیز
- زن مقتدر/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- گفتوگو با آناهید آباد، کارگردان فیلم «یه وا»/ فیلمی زنانه و ضد جنگ
- مادرانگی با طعم شکلات/ نگاهی به فیلم “یه وا”
- مام میهن/ نگاهی به فیلم «یه وا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد