سینما سینما،سپیده ابرآویز : ۱٫ یکی دو سال پیش در تهران اتفاق. دردناکی می افتد ،دختری از خانواده متوسط بعد از یک مهمانی شبانه پشت فرمان اتومبیل آخرین سیستم یکی از آقازاده ها می نشیند با سرعت حرکت می کند و لحظاتی بعد تصادف می کند و می میرد .داود نژاد در فراری ماجرایی را روایت می کند که تشابه زیادی با این اتفاق دارد.
۲٫ دختری به نام گلنار از فومن به تهران می آید تا سجاد پسر یکی از آقازاده ها و اتومبیل فراری او را ببیند .
۳٫تمام جان داستان در همین کلمه فراری است .ظاهرا می خوانیم فراری به کسر ف اما می بینیم فراری به فتح ف . ماجرای اتومبیل فراری و دختر فراری.
۴٫ داودنژاد در فراری به شدت در شخصیت پردازی موفق است .شخصیت هایش آن قدر ملموس و باورپذیر و واقعی اند که احساس می کنی می توانی جلوتر بروی ، آنها را از روی پرده بیرون بکشی ، لمس شان کنی و با آنها حرف بزنی. داودنژاد توانایی اش را در شخصیت پردازی پیش از این نیز ثابت کرده است .مثلا آن جایی که نیاز یا نازنین را ساخته است .
۵٫ گلنار همه چیزش درست در آمده است . دغدغه هایش ، چهره اش ، لهجه اش ، اکت ش ، دیالوگ هایش و زرنگی در عین سادگی اش .
۶٫گلنار نمونه دختران نسل امروز است .آنهایی که ته تمام برندها را در آورده اند، رسالت بزرگ شان گذاشتن عکس های ((سیس دار)) در اینستاگرام ، گرفتن گوشی های آن چنانی در. دست و عصیانی است در برابر آن عزت نفس دریغ شده ای که حاصل شرایط و هنجارهای غلط اجتماعی است.
۷٫ داودنژاد به شخصیت پردازی گلنار اکتفا نمی کند و سراغ ایجاد کاراکترهای درست برای محسن تنابنده در نقش راننده تاکسی و حاجی می کند.می بینیم که چطور حاجی در تک سکانس حضورش رنج جانباز بودن. را به ما می شناساند و چطور داودنژاد با مهارت در کوتاهترین زمان بیشترین حرف ها را از جنگ و آدم های آن به ما یادآوری می کند.
۸٫در کنار گلنار و حاجی ، محسن تنابنده با موفقیت از پس خلق شخصیتی برمی آید که قرار است چیزی از او ندانیم و در. طول فیلم به ویژگی هایش برسیم ، که می رسیم .
۹٫داودنژاد با اتکا بر دانش و تجربه سینمایی ، فیلمنامه خوب کارگردانی اصولی و به. احتمال قریب به یقین جهان بینی وسیع و تحقیق روان شناسی و جامعه شناسی کافی فیلمی روان و بدون دست انداز می سازد.فیلمی که می تواند تا مدت ها در یاد مخاطب بماند و آدم های دوست داشتنی اش به این آسانی ها فراموش نشوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زندگی شگفت انگیز است /گفت و گو با علیرضا داوود نژاد
- جهانگیر کوثری در گفت و گو با سینماسینما/روی حضور تنابنده در «فراری» حساب کردیم، انتظاراتمان برآورده نشد
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- غلامرضا فرجی گفتوگو با سینماسینما/ فعلا خبری از اکران فیلمهای پرمخاطب نیست
- علیرضا داودنژاد در گفتوگو با سینماسینما/ نگران شرایط اکران «فراری» هستم
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- جهانگیر کوثری در گفتوگو با سینماسینما/ احتمال اکران «فراری» در نیمه دوم مهر
- داودنژاد در گفتوگو با سینماسینما/ گروه هنر و تجربه سرآغاز تحولی عظیم در فیلمسازی مدرن است
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود