سینماسینما، محسن جعفریراد
چه فرقی میکند فیلم «مسخرهباز» سمبلیک باشد یا نشانهشناسانه، ابزورد باشد یا فانتزی، مدرن باشد یا پستمدرن. رئالیست باشد یا سورئالیست. سوال مهم اینجاست که برای چه به سینما میرویم؟ طبعا برای سرگرمی که شکل متعالیاش میشود رویاپردازی، و فیلم «مسخرهباز» این رویاپردازی و خیالانگیزی را به تکتک تماشاگران هدیه میدهد. با کاظم خان لجوج که خرابکاریهایش را قبول ندارد و بازی ظریف علی نصیریان که چنین متن سختی را در چنین سن و سالی درک و اجرا کرده است. با دو همکار رویاپردازش، یعنی جواد عشق بازیگری و شاپوری که از لحاظ سیاسی مشوش جلوه میکند که هیچکدام شبیه به آدمهای دوروبر ما نیستند و مگر آیه نازل شده که در هر فیلمی هر شخصیتی باید رئالیست رفتار کند؟! اما قابل باورند. با هما که وقتی میخواهد وارد شود، کینهها و رقابتهای قدیمی رو میشود. و حالا همایون غنیزاده چطور میخواهد اینها را به هم پیوند بزند؟ او شیفته کولاژ است و پیوند کولاژ، شیفته ارجاع. حالا این داستانکها را در مجاورت فیلمهایی مثل «پاپیون»، «کازابلانکا»، «هزاردستان» و… قرار دهید. دیگر چه میخواهیم از رویاپردازی سینما؟
غنیزاده در ساختار، نماهایی با ریتم تند، نه خیلی تند دارد! طراحی صحنه موجز و مینیمال و غیرمعمول، زاویه دوربینی که میتواند زاویه دید هر چیزی غیر از انسان باشد- حتی مو!- که میتواند افق معنایی فیلم را به سمت فیتیشم حرکت دهد. شخصیتپردازی نبوغآمیز با روایتی بیزمان و بیمکان- تنها در رویاپردازی دانش و هما در فیلم، در جایی هستند که صدای دریا شنیده میشود- که حداقل بفهمیم مغازه، کنار ساحل است! و مجموعه اینها که بهراحتی به تاویلهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی راه میدهد. هر کدام از این سه آرایشگر را میتوان معادل سه مرد آرمانگرایی دانست که در یک شرایط ملتهب از هر نوعش به خواسته خود نرسیدهاند و حالا در دخمه برای خودشان ارج و قربی قائلاند که نه ارجش معلوم است و نه قربش! مثلا دانش (صابر ابر) کمدی دارد و خلوتی که انواع و اقسام ادها و اطوارها را برای تمرین بازیگری انجام میدهد تا هم ژان رنوی فیلم «لئون» باشد و هم لوییس دگای «پاپیون» و… آدمهای فیلم در دستان غنیزاده آدم کوکی هستند، و چه فیلمنامهای که حتی یک عروسک خیمهشببازی آن هم در مدیومی مثل سینما باورپذیر میشود.
دوستانی که فیلم برایشان ادایی، مکلف و گنگ بوده، یا فیلم را درک نکردهاند، یا تمرین دیدن چنین فیلمهایی را ندارند. در سینمای جهان بارها و بارها نمونههایش را میتوانند تماشا کنند و جالب اینکه برای برخی منتقدان ما که باید اینها را دیده باشند هم علامت سوال است که معلوم میکند فقط ادعا و نام منتقد و سینمایینویس را یدک میکشند! از کارهای وس اندرسون تا تیم برتون، از کوئنتین تارانتینو تا ژان پیر ژونه- جالب اینکه اغلب شخصیتهای کارهای ژونه بیسرپرست هستند، دقیقا مثل دانش در فیلم «مسخرهباز»- از کریستوفر نولان تا لارنس فونتریه، مگر رفتار آدمهایشان معنادار و طبیعی است؟ یا آخرین مثالش در چند سال اخیر فیلم «داستانهای وحشیانه» ساخته دامیان زیفرون که البته ارتباطی ساختاری ندارد، اما جهان ذهنی آدمها، اندکی به شخصیتهای فیلم «مسخرهباز» نزدیک است. اینها نمونههای مشهور از فیلمهایی است که مثل «مسخرهباز» طبیعی، ملموس و همدلیبرانگیزند.
فیلم البته ضعفهایی هم دارد. طبیعی هم هست؛ فیلم اول غنیزاده است. یک جاهایی کارگردان مبهوت جلوههای بصری و امکانات سینمایی شده، یکسوم پایانی فیلم چیزی برای عرض اندام ندارد و ما را از آدمهای دوستداشتنی آرایشگاه – به قول کاظم خان سلمونی!- دور میکند، اما تنها فیلم جشنواره امسال است که میتوان عنوان پدیده جشنواره را به آن داد، یا آن را لایق و سزاوار جایزه بهترین فیلم هنری و تجربی دانست، حتی اگر کارگردانش جنبه نداشته باشد و جوگیر شود و مثلا خواسته باشد کافه را به هم بزند که در فضای ماضی پیرامون ما مضحک است، چون کافهای وجود ندارد که شما به هم بزنید!
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیر ویژه جشنواره شبهای سیاه تالین از نصیریان/ علی نصیریان: مدیون تازهنفسها هستیم
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- اعلام فهرست فیلمهای بلند نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- ساخت اولین سالن روباز تئاتر با یاد هما روستا
- راهیابی سه فیلم از ایران به جشنواره ترانسیلوانیا
- پاسخ فیلیمو به ادعاهای روابطعمومی یک فیلم
- توضیحاتی درباره حاشیه نمایش «مسخرهباز» در فضای مجازی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۱)/ شهاب حسینی، علی نصیریان
- «مسخرهباز»؛ نه مسخرهبازی!/ نگاهی به فیلم «مسخرهباز»
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





