سینماسینما، محمد حقیقت
بنا به تصمیم وزیر جدید فرهنگ فرانسه خانم «ریما عبدالملک» کمیته انتخاب فرانسوی برای برگزیدن بهترین فیلم سال این کشور تغییر کرد و افراد جدیدی به جای هیئت قبلی برگزیده شدند. آیا با این کمیته جدید، شانس سینمای فرانسه افزایش می یابد؟ هیچ ضمانتی وجود ندارد!
این «کمیته انتخاب فیلم فرانسوی برای اسکار» شامل هفت نفر است که عبارتند از: ژاک اودیار (کارگردان مشهور و معتبر که جوایز بسیاری از جمله نخل طلا بدست آورده است)، میشل گوندری (کارگردان «درخشش ابدی یک ذهن پاک» و برنده اسکار که البته جایگاه چندان مهمی درسینمای فرانسه ندارد)، همچنین فیلیپ روسوله (تهیه کننده متوسط فرانسوی) و «دیدار دومهری» (تهیه کنندهای که وزنه سنگینی در سینمای مهم فرانسه به حساب نمی آید. او از میان تمام فیلمهایی که تهیه کرده، تنها یک بار فیلمی درمسابقه کن داشت بنام «دختران خورشید» که نقدهای منفی زیادی از منتفدین فرانسه گرفت و در زمان پخش فیلم در سینماها هم کاملا ناموفق بود).
ازسوی دیگر هنگامه پناهی، پخش کننده بینالمللی فیلم (از جمله فیلمهای ایرانی) هم در این کمیته هست که البته درمیان حرفهایها و بزرگان سینما در فرانسه چندان جایگاهی ندارد. گرگوار ملین، تهیه کننده نسبتا جوان و پخش کننده فیلمهای اغلب تجاری و ارین توسکان دوپلانتیه، مدیر ارتباطات کمپانی گومونت که از کمپانی اعظم این کشور محسوب میشود. در کنار آنها مدیر مرکز ملی سینمای فرانسه و همچنین سرژ توبیانا رییس یونی فرانس و سردبیر قبلی کایه دوسینما (فقط بعنوان ناظر در جلسات انتخاب فیلم) حضورخواهند داشت.
سینمای فرانسه اگرچه با فیلم (آرتیست) درسال ۲۰۱۱ توانسته بود چند جایزه اسکار ببرد، اما از سوی کمیته فرانسوی بعنوان بهترین فیلم سال این کشور به آکادمی معرفی نشده بود! همچنین درسال ۲۰۱۲ که فیلم «عشق» ساخته میشاییل هانکه برنده اسکار شد، با اینکه در فرانسه و با بازیگران فرانسوی و به زبان این کشور با سرمایه گذاری فرانسوی/اتریشی ساخته شده بود، اما از سوی فرانسه به آکادمی اسکار پیشنهاد نشده بود بلکه اتریش آن را معرفی کرده بود و اسکار بنام آنها ثبت شد. از این رو آخرین فیلم واقعا فرانسوی برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان برای فرانسه به سی سال پیش برمیگردد که مربوط به فیلم «اندوچین» ساخته رژیس ورنیه است.
وزیر جدید فرهنگ منتظر است اتفاق خوبی برای سینمای فرانسه در اسکار رقم بزند. امسال قرار است در لیست نهایی که ۱۵ سپتامبر از سوی کمیته فرانسوی انتخاب میشود، سه فیلم به مرحله نهایی برسند و روز ۱۲ سپتامبر، یک فیلم فرانسوی اعلام و قبل از سوم اکتبر رسما این فیلم به آکادمی اسکار معرفی شود. درحال حاضر با توجه به بیش از پنجاه فیلم فرانسوی که از ژانویه امسال به پرده آمده، صحبت از هیچ فیلمی که ارجحیت داشته باشد در میان نیست. البته چهار فیلم جدید و نسبتا مهم ازسینمای فرانسه در مسابقه جشنواره ونیز شرکت خواهد داشت. بسته به محبوبیت و موفقیت آن فیلم ها، یکی آن ها میتواند شانس بالاتری بدست آورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





