سینماهای کشور که طی سالهای اخیر دچار رکود شده بود، از فروردین ماه ۹۵ در شیب ملایمی را که آغاز کرده سرعت بیشتری گرفت.
به گزارش سینماسینما، بر اساس آمار اعلام شده، سینماها در فروردین ماه ۹۵ با ۳ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۲۶۱ نفر بیشترین تعداد تماشاگر در یک ماه طی پنج سال گذشته را داشتهاند و متوسط فروش هر سالن ۹۷۴.۷۷۴.۱۱۷ ریال و متوسط فروش هر صندلی ۳.۰۷۹.۹۶۶ ریال بوده است.
همچنین در این ماه تهران با فروش ۱۶۳.۵۰۷.۱۱۴.۹۵۹ ریال(۱۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان) و ۲.۱۰۶.۴۳۹ نفر تماشاگر پرفروشترین و پرتماشاگرترین استان بوده است.
پرتماشاگرترین نیز پردیس سینمایی کورش – تهران با ۳۶۴.۵۲۶ نفر تماشاگر بود، اما بالاترین نسبت تماشاگر/ سالن در مقیاس استانی استان فارس با جذب ۱۹.۷۷۱ نفر برای هر سالن بوده است.
از لحاظ بررسی نسبت جمعیت و تماشاگر استان تهران با ۱۷.۳ درصد از کل جمعیت پرفروشترین استان در فروردین ماه ۹۵ بوده است. وضعیت استان¬های البرز، خراسان رضوی، اصفهان و یزد نیز بیش از میانگین کشوری و کمترین نسبت مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۰.۱ درصد است.
در این میان پردیس سینمایی هویزه با ۱.۱ میلیارد، پردیس ملت با ۱.۳ میلیارد، پردیس آزادی با ۲.۲ میلیارد و پردیس کوروش با ۳.۴ میلیارد تومان سینماهایی بودد که در فروردین ماه در زمره سینماهای با فروش میلیاردی قرار گرفتند.
در حالی تعداد تماشاگران و یا به عبارتی تماشاگران سینمای ایران در فروردین ماه ۱۳۹۵ به رقم قابل توجه ۳ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر رسید که طی سه سال گذشته در همین ماه هیچگاه این رقم به ۱.۵ میلیون نفر نرسیده بود. در نسبت با تعداد تماشاگران در سالهای پیش نیز تعداد تماشاگران فروردین ۱۳۹۵ بیش از ۴۸ درصد تعداد تماشاگران سال ۱۳۹۱ بوده و نزدیک به ۳۰ درصد از تعداد کل تماشاگران سال ۱۳۹۴ در این ماه به سینما آمدند.
برای اطلاع از وضعیت فروش سینما در ماه فروردین ۱۳۹۵ ، به جز سه استان کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان و ایلام، مابقی استانها مورد بررسی قرار گرفتند که نتیجه این بررسی نشان میدهد در میان استانهای مختلف کشور، بیشترین میزان فروش سینما در استان تهران بوده است. در این استان ۶۳.۵ درصد از کل فروش سینمای کشور به دست آمد، و پس از آن با فاصلهای قابل توجه استانهای خراسان رضوی(با ۸.۲ درصد) و اصفهان(با ۵.۸ درصد) قرار دارند. کمترین فروش این ماه هم مربوط به استان سیستان و بلوچستان بود که ۰.۰۲ درصد از فروش کل کشور در این استان به دست آمد.
در مجموع باید گفت که وضعیت سینما بر اساس شاخصهای مختلفی چون تعداد تماشاگر، تعداد سالن، تعداد صندلی، فروش/تماشاگر، فروش/صندلی، سهم از فروش، سهم از تماشاگر، سهم از سالن و سهم از صندلی تقریباً به شکل بالا با تغییرات در رتبهها است. به عبارتی استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان در بالاترین ردهها قرار دارند، البته در برخی شاخصها استان البرز هم در رتبههای برتر قرار دارد.
اما بر اساس نسبت تماشاگر/سالن، وضعیت اندکی با فروش متفاوت است و نتیجه بررسیها نشان میدهد که استان¬های فارس، مازندران و اصفهان با توجه به تعداد سالن خود حجم تماشاگر بیشتری را در سینماهای خود جذب کرده¬اند تا بالاتر از استان¬های تهران و خراسان رضوی، که بیشترین فروش را داشته¬اند، قرار بگیرند. به تعبیری دیگر باید گفت که استان فارس توانسته از بابت هر سالن خود در طی اکران ماه فروردین، ۱۹۷۷۱ نفر را جذب کند. در مقابل در همان یک سالن استان خراسان شمالی تنها ۱۴۸۲ نفر برای تماشای فیلم رفتند.
اگر بخواهیم به نسبت جمعیت هر استان و تعداد کسانی که برای دیدن فیلم به سالنهای سینما رفتند، بررسی داشته باشیم نتیجه زیر به دست میآید: ۱۷.۳ درصد از جمعیت استان تهران در فروردین سال ۱۳۹۵ برای تماشای فیلم به سینماها رفتند که به نسبت میانگین کل کشور رقم بالایی است. زیرا در کل کشور به طور میانگین، ۵.۲ درصد از جمعیت ایرانیان در این ماه به سینماها رفتند.
همچنین شایان ذکر است که به نسبت، مردم استانهای البرز، خراسان رضوی، اصفهان و یزد بیش از میانگین کشوری در سینماها حضور یافتند. کمترین حضور به نسبت جمعیت هم در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و اردبیل مشاهده میشود.
***
در اردیبهشت ماه ۹۵ تعداد تماشاگران به رقم ۳ میلیون و ۸۱ هزار نفر رسید و متوسط فروش هر سالن ۷۶۳.۶۳۰.۲۸۳ ریال و متوسط فروش هر صندلی ۲.۳۸۲.۱۵۲ ریال بوده است.
همچنین در اردیبشهت ماه استان تهران با فروش ۱۱۹.۳۴۴.۷۴۰.۰۰۰ ریال(۱۱ میلیارد و ۹۳۴ میلیون تومان) ۱.۵۶۴.۵۸۹ نفر تماشاگر پرفروشترین و پرتماشاگرترین استان بوده پردیس سینمایی کورش(تهران) با فروش ۲۶.۹۰۴.۶۸۸.۰۰۰ ریال(۲ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان) و ۳۰۰.۶۷۷ نفر تماشاگر پرفروشترین سینما محسوب میشود.
بالاترین نسبت تماشاگر/سالن از لحاظ استانی، استان بوشهر با جذب ۳۲.۵۰۲ نفر برای هر سالن و بالاترین نسبت جمعیت و تماشاگر، استان تهران با ۱۲.۸ درصد از کل جمعیت بوده است.
وضعیت استان¬های البرز، خراسان رضوی، اصفهان و یزد نیز بیش از میانگین کشوری است و کمترین نسبت مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۰.۱۴ درصد است.
در این میان پردیس سینمایی ملت با ۱.۰۳ میلیارد، پردیس آزادی با ۱.۷ میلیارد و پردیس کوروش با ۲.۷ میلیارد تومان سینماهایی بودهاند که در اردیبشهت ماه سینماهای با فروش میلیاردی محسوب میشوند.
سینماهای ایران در اردیبهشت ۱۳۹۵ فروش خود را به رقم ۱۹.۹ میلیارد تومان رساندند که این میزان فروش رشدی ۳۲۹.۲ درصدی نسبت به ماه مشابه خود در سال گذشته را نشان میدهد. هر چند به صورت معمول نسبت به فروردین ماه ۱۳۹۵ کاهش ۲۳.۲ درصدی داشته است.
به موازات فروش تعداد تماشاگران نیز در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال کمتر بود، اما بسیار بالاتر از سنوات قبل بود.
همچنین در حالیکه تعداد تماشاگران یا به عبارتی بینندگان سینمای ایران در اردیبهشتماه ۱۳۹۵ به رقم قابل توجه ۳ میلیون و ۸۱ هزار نفر رسید که نسبت به ماه گذشته، ۲۱.۲ درصد کاهش داشته است. اما نسبت به ماه مشابه خود در سال گذشته، دارای رشدی ۲۵۰ درصدی است.
برای اطلاع از وضعیت فروش سینما در ماه اردیبهشت ۱۳۹۵، به جز سه استان کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان و ایلام، مابقی استانها مورد بررسی قرار گرفتند.
در اردیبهشت ماه و بین استانهای مختلف کشور، «بیشترین حجم فروش سینما در استان تهران» بود و ۵۹.۹ درصد از کل فروش سینمای کشور به این استان اختصاص داشت و پس از آن با فاصلهای قابل توجه استانهای خراسان رضوی (با ۸ درصد) و اصفهان (با ۶.۵ درصد) قرار دارند. «کمترین فروش این ماه» هم مربوط به «استان خراسان جنوبی» بود که ۰.۰۴درصد از فروش کل کشور در این استان به دست آمد.
در اردیبهشت ماه نیز مانند فروردین، در مجموع استانهای کشور وضعیت سینما بر اساس شاخصهای مختلفی چون تعداد بیننده، تعداد سالن، تعداد صندلی، فروش/ بیننده، فروش/ صندلی، سهم از فروش، سهم از بیننده، سهم از سالن و سهم از صندلی تقریباً به شکل بالا با تغییرات در رتبهها همراه است. به تعبیری دیگر استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان در بالاترین ردهها قرار دارند.
برای آنکه ارزیابی درستی از عملکرد سینمایی استانها در فروش به دست آید از شاخص¬های کارائی مختلفی می¬توان بهره گرفت که یکی از آنها نسبت امکانات در اختیار آن استان، یعنی سالن سینما و تعداد تماشاگران آن است، که بر اساس نسبت تماشاگر/سالن وضعیت اندکی با فروش متفاوت است و نتیجه بررسیها نشان میدهد که استانهای بوشهر، البرز و اصفهان با توجه به تعداد سالن خود حجم تماشاگر بیشتری را در سینماهای خود جذب کردهاند تا بالاتر از استانهای تهران و خراسان رضوی، که بیشترین فروش را داشتهاند، قرار بگیرند. این بدان معناست که استان بوشهر توانسته از بابت هر سالن خود در طی اکران ماه اردیبهشت، با بهره¬گیری بهینه از تنها سالن خود ۳۲۵۰۲ نفر را جذب کند. در مقابل در چهار سالن استان اردبیل، تنها ۱۰۷۰ نفر برای تماشای فیلم به هر یک از این سالنها رفتند که کارائی مطلوبی را نشان نمیدهد.
اگر بخواهیم به نسبت جمعیت هر استان و تعداد کسانی که برای دیدن فیلم به سالنهای سینما رفتند، بررسی داشته باشیم نتیجه زیر به دست میآید: ۱۲.۸ درصد از جمعیت استان تهران در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ برای تماشای فیلم به سینماها رفتند که به نسبت میانگین کل کشور رقم بالایی است. زیرا در کل کشور به طور میانگین، ۴.۱ درصد از جمعیت ایرانیان در این ماه به سینماها رفتند.
همچنین شایان ذکر است که به نسبت، مردم استانهای البرز، اصفهان، خراسان رضوی و یزد بیش از میانگین کشوری در سینماها حضور یافتند. کمترین حضور به نسبت جمعیت هم در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و اردبیل مشاهده میشود.
بر اساس آمار اعلام شده، سینماها در خرداد ماه ۹۵، ۱ میلیون و ۹۹۸ هزار نفر تماشاگر داشتهاند و متوسط فروش هر سالن ۴۷۰.۳۷۹.۱۰۲ ریال و متوسط فروش هر صندلی ۱.۵۱۱.۸۴۵ریال بوده است.
استان تهران با فروش ۷۸.۰۳۲.۲۶۷.۵۰۰ ریال(۷ میلیارد و ۸۰۳ میلیون تومان) با ۱.۰۴۱.۴۵۵ نفر تماشاگر و پردیس سینمایی کورش(تهران) با فروش ۲۲.۹۷۴.۷۲۳.۵۰۰ ریال(۲ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان) و ۲۶۲.۴۶۳ نفر تماشاگر پرفروش ترین و پرتماشاگرترین سالن تهران در این ماه بوده است.
بالاترین نسبت تماشاگر/سالن از لحاظ استانی، استان مازندران با جذب ۱۳۲۷۱ نفر برای هر سالن و استان تهران با ۸.۷ درصد از کل جمعیت بالاترین نسبت جمعیت و تماشاگر را داشته است.
وضعیت استان¬های البرز، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران نیز بیش از میانگین کشوری است و کمترین نسبت مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۰.۰۶ درصد است.
پردیس آزادی با ۱.۱ میلیارد تومان و پردیس کوروش با ۲.۲ میلیارد تومان سینماهای میلیاردی خردادماه ۹۵ بودهاند.
در حالیکه تعداد تماشاگران یا به عبارتی بینندگان سینمای ایران در خردادماه ۱۳۹۵ به رقم ۱ میلیون و ۹۹۸ هزار نفر رسید که نسبت به ماه گذشته، ۳۵.۱ درصد کاهش داشته است. اما نسبت به ماه مشابه خود در سال گذشته، دارای رشدی ۱۱۹ درصدی است.
برای اطلاع از وضعیت فروش سینما در ماه خرداد ۱۳۹۵ ، به جز سه استان کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان و ایلام، مابقی استانها مورد بررسی قرار گرفتند.
در خرداد ماه و بین استانهای مختلف کشور، «بیشترین حجم فروش سینما در استان تهران» بود که با در اختیار داشتن ۴۴ درصد از سالنهای سینمایی کشور، ۶۱.۲ درصد از کل فروش سینمای کشور به این استان اختصاص داشت و پس از آن با فاصلهای قابل توجه استانهای خراسان رضوی (با ۹.۳درصد) و اصفهان (با ۵.۹ درصد) قرار دارند. «کمترین فروش این ماه» هم مربوط به «استان خراسان شمالی» بود که ۰.۰۳درصد از فروش کل کشور در این استان به دست آمد.
در خرداد ماه نیز مانند دو ماه گذشته، وضعیت سینما در استانهای کشور بر اساس شاخصهای مختلفی چون تعداد بیننده، تعداد سالن، تعداد صندلی، فروش/ بیننده، فروش/ صندلی، سهم از فروش، سهم از بیننده، سهم از سالن و سهم از صندلی تقریباً به شکل بالا با تغییرات در رتبهها همراه است. به تعبیری دیگر استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان در بالاترین ردهها قرار دارند.
برای آنکه ارزیابی درستی از عملکرد سینمایی استانها در فروش به دست آید از شاخصهای کارائی مختلفی میتوان بهره گرفت که یکی از آنها نسبت امکانات در اختیار استان، یعنی سالن سینما و تعداد تماشاگران آن است، که وضعیت بر اساس نسبت تماشاگر/سالن اندکی با فروش متفاوت است و نتیجه بررسیها نشان میدهد که استان¬های مازندران، زنجان و فارس با توجه به تعداد سالن خود حجم تماشاگر بیشتری را در سینماهای خود جذب کردهاند تا بالاتر از استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان، که بیشترین فروش را داشته¬اند، قرار بگیرند. این بدان معناست که استانی مثل مازندران توانسته از بابت هر سالن خود در طی اکران ماه خرداد، با بهرهگیری بهینه از سالنهای خود ۱۳.۲۷۱ نفر را جذب کند. در مقابل در تنها سالن استان خراسان شمالی، فقط ۷۳۸ نفر برای تماشای فیلم به این سالن رفتند که کارائی مطلوبی را نشان نمیدهد.
اگر بخواهیم به نسبت جمعیت هر استان و تعداد کسانی که برای دیدن فیلم به سالنهای سینما رفتند، بررسی داشته باشیم نتیجه زیر به دست میآید: ۸.۵ درصد از جمعیت استان تهران در خرداد سال ۱۳۹۵ برای تماشای فیلم به سینماها رفتند که به نسبت میانگین کل کشور رقم بالایی است. زیرا در کل کشور به طور میانگین، ۲.۷ درصد از جمعیت ایرانیان در این ماه به سینماها رفتند.
همچنین شایان ذکر است که به نسبت، مردم استانهای البرز، خراسان رضوی، اصفهان، و مازندران بیش از میانگین کشوری در سینماها حضور یافتند. کمترین حضور به نسبت جمعیت هم در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی مشاهده میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- چند فیلم مجوزدار در صف اکران سینما هستند؟
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





