سینماسینما، علی نعیمی– شاید در نگاه اول کمی عجیب و غیرقابل هضم به نظر برسد. ولی اتفاقی که چند سالی است سینمای ایران را تحت الشعاع قرار داده میل عجیب صاحبان آثار سینمایی برای ارائه آمار غیرواقعی در اکران است. اتفاقی که اگرچه در ظاهر هیچ نفع مادی برای تهیهکنندگان ندارد اما به نوعی یک اقتصاد در سایه را برای به وجود آوردن امنیت شغلی درست میکند.
حاشیههای آمارسازی فروش برخی فیلمها در امسال و گذشته در حال تبدیل شدن به جنجالی جدید برای سینمای ایران است. پس از شکست فیلمهای سینمایی در اکران نوروزی، به ناگهان شیب فروش فیلمها تند شد و شبههای در واقعی بودن این آمارهای یک شبه به وجود آمد. در مقابل این آمارها اعتراض سینماییها هم بالا گرفت.
بودجه سینمای ایران در سال ۱۳۹۴، رشد چندانی به نسبت سال ۱۳۹۳ نداشت بنابراین سینمای ایران، چارهای جز دل بستن به گیشه برای تقویت اقتصاد سینما نداشت. این نیاز اما خیلی زود به آخرین حربه جذب مخاطب رسید و آن ارائه آمار دروغ فروش برای جذب مخاطب بود.
هرچند که معلوم نیست که این کار تا چه اندازه میتواند مخاطبان را به دیدن فیلمهای روی پرده ترغیب کند اما میتوان گفت که درصدی از مخاطبان هم وجود دارند که به آمار فروش فیلمها استناد میکنند و میزان هیاهوی پیرامون فیلمهای روی پرده را هم مورد توجه قرار میدهند. همین امر باعث تولید خبر پیرامون آمار فروش فیلمها شده و رقابتی کاذب را شکل داده که لزوماً هم برندهاش تماشاچی نیست.
میزان فروش فیلمها از مهمترین مباحث در سینمای ایران است زیرا ملاک تصمیمگیری در شورای صنفی نمایش برای اینکه فیلمی همچنان به نمایش خود در گروه سینمایی ادامه دهد؛ پایین نیامدن کف فروش فیلم است. این روزها برای پایین نیامدن برخی فیلمها از چرخهی اکران؛ حرفهایی درباره غیرواقعی بودن بعضی آمار فروش که توسط تهیهکنندگان ارائه میشود؛ شنیده میشود.
چرخه اقتصادی معیوب سینمای ایران گاهی آنقدر گیجکننده میشود که نمیتوان بر شنیدهها و دیدهها اعتماد کرد. برای آنها که پیگیر اقتصاد سینما هستند این آمارها گاهی آنقدر دور از ذهن و غیرقابل باور میشود که نمیتوان به سالنهای خالی اعتماد کرد یا به رقمهای چند صدمیلیونی! ارقامی که در نگاه اول میتواند فروش و بازگشت سرمایه یک فیلم را تضمین کند و این برای ویترین یک دفتر تهیه و تولید به عنوان یک پز قابل قبول است. اما اثرات مخرب ارائه آمار غیرواقعی از سوی دفاتر تهیه چگونه پیکر نحیف اقتصاد سینمای ایران را آسیبپذیر میکند؟
پس از اعلام فروش بالای بعضی از فیلمهای روی پرده سینمای ایران، آن هم یک شبه، برخی منتقدان و فعالان سینمایی این شبهه را مطرح کردند که بسیار بعید است که چنین فروشهای نجومیای حاصل شده باشد. چون به هر حال فروش هم از منطق مشخصی تبعیت میکند و نمیتوان پذیرفت که روزهای آرام گذشته گیشه به ناگهان با شیبی تند مواجه شده باشد.
سیدجمال ساداتیان یکی از تهیهکنندگان سینمای ایران که آثار پرفروشی را در مقام تهیهکننده تولید کرده در این باره میگوید: «به نظرم اتفاقی که در ارائه آمار غیرواقعی فروش برای برخی از دفاتر تهیه و تولید میافتد، میتواند تضمینکننده آینده کار آنها باشد. تهیه کنندگانی که تازه واردند و میخواهند با ارائه یک آمار غیرواقعی موجبات جلب اعتماد سینماداران و کارگردانان را فراهم کنند تا بتوانند همچنان در این چرخه به فعالیت خود ادامه دهند.»
ساداتیان اما اثرات مخرب این اتفاق را هم برمیشمرد: «یکی از اثرات مخرب ارائه آمار غیرواقعی بدهکار ماندن صاحبان آثار به سینماداران و پرداخت نشدن دستمزد افرادی است که در زمینه پخش و سالنهای سینما فعالیت میکنند. براساس قانون پخش فیلمها نیمی از فروش یک فیلم سینمایی به سینماداران اختصاص دارد و هر زمان آمار ارائه شده با میزان فروش واقعی یک فیلم تفاوت داشته باشد این چرخه ناقص به دور تکرار میافتد و اتفاقی که میافتد این است که دفاتر تهیه و تولید در مرز ورشکستگی قرار میگیرند.»
ساداتیان تاکید کرد که سیستم سینما هرچه دیجیتالیتر باشد برای همه بهتر است؛ از تهیهکننده، سینمادار و پخشکننده گرفته تا سینماگری که در دفترش نشسته و واضح میبیند که وضعیت هر لحظه فیلمش در گیشه چطور است.
این تهیهکننده همین امر را به بحث این روزهای سینما و صحت و سقم رقم فروش فیلمها ربط داد و گفت: بالاخره شبههای وجود دارد که سینمادارها آمار دقیق نمیدهند و سیستم دیجیتال میتواند این شبهه را برطرف و تردید در فروش غیرواقعی آثار را شفاف کند.
غلامرضا فرجی(سخنگوی شورای صنفی نمایش) با اشاره به اینکه همچنان بهرغم انتشار برخی سخنان درباره فروش فیلمها؛ ملاک تصمیمگیری در شورای صنفی نمایش میزان فروش فیلم در سینمای سرگروه است، میگوید: شورای صنفی نمایش به دقت میزان فروش یک فیلم در سینمای سرگروهش را کنترل میکند.
وی ادامه داد: ما ابتدا میزان فروش یک فیلم را از مدیر سینمای سرگروه سوال میکنیم؛ بعد میزان فروش فیلم توسط سیستم مکانیزه سینما بررسی میشود و حتی در برخی موارد؛ نماینده نامحسوسی نیز در سینما حضور دارد و در طول هفته نیز میزان فروش بررسی میشود.
فرجی افزود: آنچه که امروز درباره ارائه بعضی آمار دروغ مطرح میشود بیشتر مربوط به مباحث تبلیغاتی است که برای یک فیلم بسیار مهم است. بعضی از تهیهکنندگان با ارائه این آمار غیرواقعی میخواهند برای خود یک رزومهی موفق درست کنند و از طرف دیگر بدنبال تبلیغ بیشتر برای فیلم خود هستند.
فرجی با اشاره به اینکه ارائه آمار غیرواقعی درست نیست؛ افزود: باید کانون پخشکنندگان و تهیهکنندگان سینما به یک جمعبندی و تصمیمگیری جمعی درباره این مسئله برسند.
سعید سعدی تهیهکننده سینما نیز با اشاره به فروش فیلمهای روی پرده و آمار غیر واقعی ارائه شده از سوی دفاتر پخش گفت: متاسفانه این موضوع واقعیت دارد. دفاتر تولید و پخش فیلمها چند سالی است به واسطه اینکه میخواهند در رقابت اکران سهم بیشتری ببرند و فیلمهایشان را در شهرهای دیگر اکران کنند دست به ارائه آمار غیرواقعی از فروش خود میکنند به نحوی که با این ترفند میتوانند بر روی سینماهای شهرستانها هم تاثیر بگذارند.
تهیهکننده «آرایش غلیظ» گفت: این نوعی ابزار تبلیغاتی به حساب میآید چرا که با ارائه این آمار میتوان بر روی امنیت روانی اکران تاثیر گذاشت و فیلمی که استقبال خوبی از آن نشده را به عنوان یک اثر پرفروش مطرح کرد.
سعدی همچنین افزود: خوشبختانه در یکی دو سال اخیر با فعال شدن چند سایت مطرح در عرصه ارائه آمار واقعی و تلاش شورای صنفی نمایش برای ارائه آمار درست فروش این وضعیت کمی کنترل شده است. به نحوی که فروش فیلمهایی که در سایتهایی همچون سینما تیکت مطرح میشود به واقعیت نزدیک تر است و نهایت اختلاف رقم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است. یعنی در واقع فیلمی که میگوید یک میلیارد فروخته است در واقع ۸۵۰ میلیون تومان فروخته است.
هر چند ابعاد دیگری از جمله ایجاد یک فضای تبلیغی و روانی برای جذب مخاطبان بیشتر از طریق ارائه آمار غیرواقعی فروش میتواند در روزهای آتی یک فیلم در حال اکران تاثیر بگذارد اما باید این نکته را هم فراموش نکرد که فیلم خوب وقتی مورد اقبال تماشاگران قرار میگیرد که تمامی مولفههای فروش را دارا باشد.
چرخه ناقص تولید در سینمای ایران و وابستگی فیلمهای سینمایی به بودجههای نهادهای دولتی باعث شده فیلمهایی که روی پرده میروند از سوی صاحبان آثار اقدام به ارائه آمار غیرواقعی کنند که نتیجهای جز بر هم زدن نظم اقتصادی سینمای ایران ندارد. آماری که از سوی پخشکننده فیلم سینمایی «به خاطرپونه» ارائه شده نخستین نوع از این اتفاق نیست. پیش از این نیز فیلمهای بسیاری از جمله فیلم سینمایی «پایان نامه» ساخته حامد کلاهداری با ارائه آمار غیرواقعی از فروش فیلم موجب اعتراض بسیاری از کارشناسان شدند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ سینما از مراکز تفریحی و تجاری امنتر است
- انتشار گزارش مالی از فروش سینماها/ دستان کرونا بر گلوی اقتصاد سینما
- آمار تماشاگران اروپایی سینماها
- «فرامتن»/ آلودگی هوا و سینما
- واکنش اینستاگرامی حمید فرخنژاد به کسب عنوان پولسازترین بازیگر سال
- سالنامه آماری فروش فیلمهای سینمای ایران منتشر شد
- اعلام تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده/ تعطیلی پنج روزه سینماها از امشب
- عبور «رگ خواب» از مرز فروش پنج میلیاردی/ تازهترین آمار فروش فیلمها
- «اکسیدان» هشت میلیاردی شد/ تازهترین آمار فروش فیلمها
- فروش فیلم ها در هفته ای که گذشت/ یک فیلم تازه روی پرده سینماها رفت
- فروش ۶۰ میلیارد تومانی سینما
- پنج فیلم اول پرفروش هفته کدام ها هستند؟
- جدول فروش فیلم های سینمای ایران/ «گشت ۲» اولین فیلم ۱۸ میلیاردی سینمای ایران
- فروش هفتگی فیلم های سینمایی/ «گشت۲» همچنان در صدر
- فروش هفتگی سینمای ایران/ گشت ۲ مرز ۱۰ میلیارد تومان فروش را رد کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم