۱٫ سریال “شهرزاد” بعد از چهار قسمت که در شبکه نمایش خانگی توزیع شده، نشان داده که یک پروژه حساب شده و با کیفیت است. این مهم نیست که شما در مدیوم سینما کار کنید یا تلویزیون و یا نمایش خانگی. مهم این است که بلد باشید قصه بگویید، زبان تصویر را خوب بشناسید و به فهم تماشاگرانتان احترام بگذارید.
حسن فتحی در بیست سال گذشته چهار فیلم ساخته و بیش از ده سریال تلویزیونی در کارنامه دارد که غالب آنها کیفیتی قابل توجه دارند. فعالیت فتحی در عرصه سریال سازی نشان می دهد او خود نیز این حوزه را به سینما ترجیح می دهد و مخاطبان این مدیوم را خوب می شناسد. اما این نخستین تجربه فتحی در حوزه نمایش خانگی است. بازار نمایش خانگی البته از سویی آزادی های بیشتری نسبت به تلویزیون دارد و از سوی دیگر مستقیما متکی به پولی است که مردم بابت خرید دی وی دی های آن می دهند. بنابراین “کیفیت” در چنین بازاری می تواند تعیین کننده میزان موفقیت اثر باشد.
“شهرزاد” با بازی های خوب، صحنه آرایی و کارگردانی سنجیده و قصه پرانرژی اش تا اینجای کار یکی از بهترین آثار حسن فتحی و از بهترین های شبکه نمایش خانگی است. فتحی که به تاریخ معاصر، علاقه وافری دارد تلاش کرده است در کنار قصه عاشقانه ای که روایت می کند، بخش هایی از تاریخ یکصد سال گذشته را نیز نمایش دهد.
بازیگران همگی بازی هایی درخشانی ارایه داده اند، اما علی نصیریان چیز دیگری است. او آنقدر درست و دقیق بازی می کند و آنقدر نگاه و حضور تاثیرگذاری دارد که روزهای اوج خود او را به یاد می آورد.
یکی از برکات این سریال، بازسازی خیابان لاله زار شهرک سینمایی، یادگار مرحوم حاتمی است و این به امتیازات متعدد “شهرزاد” می افزاید.
شهرزاد تا اینجا، پروژه ای حرفه ای و استاندارد به نظر می رسد و این نکته را که یاداوری می کند که اگر گروه تهیه و تولید بتواند بستر و زمینه مناسبی را برای کارگردان و تیم جلوی دوربین فراهم کند، بی شک نتیجه کار، قابل قبول و استاندارد خواهد بود.
۲٫ محمدرضا ورزی کارگردانی است که با ساخت سریال های تلویزیونی با موضوع تاریخ ایران در دوران پهلوی اول و دوم شناخته می شود. در کارنامه او سه نکته برجسته تر می نماید؛ نخست آنکه تاریخ را آنچنان که دوست دارد می نویسد و شخصیت ها را آنچنان که خودش دلش می خواهد می سازد، دوم اینکه بسیار بد می نویسد و ضعیف می سازد و سوم اینکه به شدت از او و آثارش حمایت می شود.
در یکی دو قسمتی که از سر اتفاق ناچار به تماشای “معمای شاه” شدم، از این میزان ضعف در دیالوگ نویسی، پرداخت مبتدیانه و سطحی شخصیت های شناخته شده تاریخی و کارگردانی آماتوری به شگفت آمدم. انگار که گریم کردن بازیگران و شبیه ساختن انها به شخصیت های واقعی تاریخ، برای ساختن یک سریال تاریخی کفایت می کند و به مهارت و هنر دیگری نیاز نیست! دریغ از یک بازی خوب، دریغ از یک سکانس جذاب، دریغ از یک دیالوگ درست و درمان و افسوس بابت هزینه ای که پای چنین آثار بی کیفیت و کم ارزشی تلف می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
- کرگدنها به خانه هنرمندان میآیند
- بررسی تصویر زن در سینما در یک مناظره؛ زن ایرانی قربانی نگاه سیاستزده در سینما/ نگاه ملی فریب است؟
- بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود
- سینمای اشغال شده
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول