تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۱۱:۴۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 17616

کیوان کثیریان_ بی گمان عرصه فرهنگ در دولت یازدهم بی پناه تر و بی سامان تر از همیشه است.

طیف شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری پیشین، کرسی ارشد اجرایی را از دست رفته دیدند در حالی که نه تنها به آن عادت کرده بودند، بلکه حق ازلی ابدی خود می پنداشتتد.
در سه چهار دهه گذشته آنها هربار از قدرت اجرایی کنار ماندند به سرعت ساز مخالف کوک کردند و چوب ها را برای گذاشتن لای چرخ جناح پیروز از نیام بیرون کشیدند.
برای آنها همیشه یکی از گلوگاه های مناسب برای قدرت نمایی، عرصه فرهنگ بوده است. ساحتی که متاسفانه همواره پاشنه آشیل اصلاح طلبان و اعتدال گرایان بوده و شوربختانه هیچگاه از نظر آنان اولویت نداشته است.
این اشتباه استراتژیک بطور مداوم و متواتر از سوی این طیف درحال تکرار است و گوشزدها و انذارها و هشدارها و فریادها هم قرار نیست البته به جایی برسد.
حوزه مطبوعات، سایت ها، فضای مجازی، رسانه های دیداری و شنیداری یکسره به تصرف آن جناح درآمده و آن چوبی که لای چرخ است از همین نیام بیرون کشیده شده و دولتمردان هم که اصلا حواسشان نیست.
عرصه فرهنگ، در حوزه مدیریت، مردان پردل می خواهد. هم آنان که در عین حال که مقتضیات فرهنگ را خوب می شناسند، بر ساز و کار مدیریت مقتدر و مستحکم نیز احاطه دارند.
طیف دلواپس در هرکدام از این عرصه ها عوامل پشت پرده دارد، اتاق فکر و اتاق جنگ دارد و البته سربازان و پیاده نظام هایی نیز تربیت کرده است.
یکی دوتا از آن عناصر پیاده نظام، هر از گاهی از آنتن تلویزیون سروصدایی به پا می کنند و کارکردی ایذایی و حواس پرت کن به آنها سپرده اند. به کار بردن هر واژه ای را هم روی آنتن برایشان آزاد گذاشته اند. مثلا یک شبه منتقد و یک فیلمساز تمام شده و سیاستباز.
اگر طی مطلب کوتاهی در صفحه شخصی ام در فضای مجازی، در ازای به کار بردن واژه های بی ادبانه توسط یک شبه منتقد روی آنتن تلویزیون، بندی از قانون مجازات اسلامی را یادآوری کردم از این بابت بود که وقتی دم از شرعیات می زنند و به پشتوانه پشتیبانانشان و محاسن شان، دهان به هر حرف نامربوطی می گشایند، بدانند که همان شرع برای آنان مجازات تعیین کرده و وقتی پای شرع وسط بیاید، اوضاعشان چندان تعریفی نخواهد داشت. وگرنه کیست که نداند اینها به پشتوانه پشتیبانان شان از هر گزندی مصونند؟
اما اینکه تمام آن رسانه های زنجیره ای یکسره بسیج شدند تا در مقابل یک حرف ساده از حد خوردن یک شبه منتقد که تازه در فصای مجازی منتشر شده بایستند و واکنش شدید نشان دهند، جای خوشوقتی دارد و نشانه آن است که تیری که رها شده به جای درستی اصابت کرده است.

منبع: شرق

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها