روز اول
وقتی سیچهل دقیقه ناقص از یک فیلم را میبینند و فیلم را میپذیرند، وقتی میخواهند به همه آوانس و باج بدهند، وقتی خود برگزارکنندگان، ددلاین جشنواره را فرمالیته میدانند، نتیجهاش میشود همین؛ “تختی” و “متری شیش و نیم” به روز اول جشنواره نرسیدند. دومی انگار هنوز کار اصلاح رنگ اش هم تمام نشده. چشمتان روشن آقایان. آخر نظم و قاعدهمندی شمایید آقای دبیر محترم و آقای رضاداد. راستی آن سه تا فیلم رزرو برای چه وقتی رزرو شدند؟!
روز دوم
۱. همکاران منتقد عزیزی را که در برنامههای تلویزیونی یا یادداشتهای مکتوبشان، داستان فیلم را کاملا لو میدهند و بهقول جدیدیها اسپویل میکنند، درک نمیکنم. نظر دادن بدون آنکه داستان لو برود هم خودش هنر است.
۲. دوستانی را که از فیلم روی پرده سینما فیلم میگیرند و استوری میکنند درک نمیکنم. شهوت استوری و اشتراکگذاری دارد تمام اصول و مرزهای قبلی را درمینوردد.
روز سوم
دبیر محترم جشنواره یکهو تصمیم گرفتند یک بخش خارج از مسابقه درست کنند و دو فیلم هم بفرستند داخل این بخش؛ آنهم در روز سوم جشنواره.
اینکه چرا در روز سوم چنین تصمیمی گرفته میشود جای شگفتی دارد. مگر نمیگوئید جشنواره شورای سیاستگذاری دارد؟ مگر آیین نامه ندارید؟ اینهمه قبل جشنواره وقت برای تصمیمگیری داشتید، آن وقت حالا؟ روز سوم جشنواره؟
از این گذشته حالا که چنین تصمیمی گرفتید تا احتمالا زهر بعضی چیزها را بگیرید و دوزِ بعضی چیزها را بالاتر ببرید، لااقل چندتا فیلم درست و درمان را که کنار ماندهاند هم نمایش میدادید که دیده شوند بلکه پسندیده شوند؛ مثل روسی یا لابیرنت و یا فیگور و پیلوت و زعفرانیه و…
واقعیتش گاهی اصلا نمیشود فهمید در جشنواره چه خبر است.
آقای داروغه زاده عزیز! “شما که سواد داری، لیسانس داری، روزنامهخونی، با بزرگون میشینی، حرف میزنی، همه چی میدونی، شما که کلهت پره، معلم مردم گنگی، واسه هرچی که میگن جواب داری، درنمیمونی”* …. بگو از چیه که اینجوریه، اصلا چه خبره؟
* بخشی از شعر محمد صالح علا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش






