کیوان کثیریان_ بی گمان عرصه فرهنگ در دولت یازدهم بی پناه تر و بی سامان تر از همیشه است.
طیف شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری پیشین، کرسی ارشد اجرایی را از دست رفته دیدند در حالی که نه تنها به آن عادت کرده بودند، بلکه حق ازلی ابدی خود می پنداشتتد.
در سه چهار دهه گذشته آنها هربار از قدرت اجرایی کنار ماندند به سرعت ساز مخالف کوک کردند و چوب ها را برای گذاشتن لای چرخ جناح پیروز از نیام بیرون کشیدند.
برای آنها همیشه یکی از گلوگاه های مناسب برای قدرت نمایی، عرصه فرهنگ بوده است. ساحتی که متاسفانه همواره پاشنه آشیل اصلاح طلبان و اعتدال گرایان بوده و شوربختانه هیچگاه از نظر آنان اولویت نداشته است.
این اشتباه استراتژیک بطور مداوم و متواتر از سوی این طیف درحال تکرار است و گوشزدها و انذارها و هشدارها و فریادها هم قرار نیست البته به جایی برسد.
حوزه مطبوعات، سایت ها، فضای مجازی، رسانه های دیداری و شنیداری یکسره به تصرف آن جناح درآمده و آن چوبی که لای چرخ است از همین نیام بیرون کشیده شده و دولتمردان هم که اصلا حواسشان نیست.
عرصه فرهنگ، در حوزه مدیریت، مردان پردل می خواهد. هم آنان که در عین حال که مقتضیات فرهنگ را خوب می شناسند، بر ساز و کار مدیریت مقتدر و مستحکم نیز احاطه دارند.
طیف دلواپس در هرکدام از این عرصه ها عوامل پشت پرده دارد، اتاق فکر و اتاق جنگ دارد و البته سربازان و پیاده نظام هایی نیز تربیت کرده است.
یکی دوتا از آن عناصر پیاده نظام، هر از گاهی از آنتن تلویزیون سروصدایی به پا می کنند و کارکردی ایذایی و حواس پرت کن به آنها سپرده اند. به کار بردن هر واژه ای را هم روی آنتن برایشان آزاد گذاشته اند. مثلا یک شبه منتقد و یک فیلمساز تمام شده و سیاستباز.
اگر طی مطلب کوتاهی در صفحه شخصی ام در فضای مجازی، در ازای به کار بردن واژه های بی ادبانه توسط یک شبه منتقد روی آنتن تلویزیون، بندی از قانون مجازات اسلامی را یادآوری کردم از این بابت بود که وقتی دم از شرعیات می زنند و به پشتوانه پشتیبانانشان و محاسن شان، دهان به هر حرف نامربوطی می گشایند، بدانند که همان شرع برای آنان مجازات تعیین کرده و وقتی پای شرع وسط بیاید، اوضاعشان چندان تعریفی نخواهد داشت. وگرنه کیست که نداند اینها به پشتوانه پشتیبانان شان از هر گزندی مصونند؟
اما اینکه تمام آن رسانه های زنجیره ای یکسره بسیج شدند تا در مقابل یک حرف ساده از حد خوردن یک شبه منتقد که تازه در فصای مجازی منتشر شده بایستند و واکنش شدید نشان دهند، جای خوشوقتی دارد و نشانه آن است که تیری که رها شده به جای درستی اصابت کرده است.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست