آخرین خبرها حاکی از آن است که شبکه جهانی جامجم پس از ۲۶ سال قرار است از پخش ماهوارهای به شیوه برودکست (Broadcast) محروم شود. از همان زمان که حرف و حدیثهایی درباره تعطیلی این شبکه به گوش رسید و تکذیب نشد، مشخص بود که دوره فعالیت جامجم حداقل به شکل قبلی به پایان رسیده است.
به گزارش سینماسینما، گویا تصمیم بر ادامه فعالیت شبکه جامجم به شکل اینترنتی است؛ سرانجامی که در ادامه شاید تعداد دیگری از شبکهها را هم دربرگیرد. با این همه پس از اعلام خبری مبنی بر سپردن ماموریت انتقال شبکه جامجم از بستر برودکست بر بستر اینترنت به حسن ملکی که از سوی روابط عمومی معاونت سیما اعلام شد، در ادامه این خبر از روی سایت برداشته شد!
اما علت چنین تصمیمی که ظاهرا هنوز به مرحله نهایی نرسیده، به دلایلی چون کمبود مخاطبان و ضرورت تحول به معنای ادغام و کوچکسازی برمیگردد؛ سیاستی که چند سال قبل در دوره محمد سرافراز هم در دستور کار رسانه ملی قرار گرفت اما با رفتن زودهنگام او از صداوسیما، این طرح هم نیمهکاره رها شد.
حال اینکه چرا جامجم و چرا مخاطبان خارج از کشور ـ در شرایطی که در این فضا به شدت نیازمند تقویت رسانههای بینالمللیمان در بسترهای مختلف هستیم ـ پرسشی است که تصمیمگیران باید پاسخگو باشند. خصوصا که روابطعمومی جامجم میگوید ادعای ریزش مخاطبان، مبنای علمی ندارد؛ چراکه حدود هفت سال است اصلا نظرسنجی در این زمینه صورت نگرفته است که بتوانند به آن استناد کنند. با این همه تلویزیون گویی تصمیمش را گرفته است و حسن ملکی که از سال ۹۸ با حکم مرتضی میرباقری (معاون وقت سیما) مدیر شبکه جام جم شده بود، این مسئولیت را خواسته یا ناخواسته عهدهدار شده است؛ هرچند برداشتن خبر از روی سایت معاونت سیما، بار دیگر همهچیز را مبهم میکند.
اما شبکههای برونمرزی و بینالمللی ایرانی که جامجم هم جزئی از آن محسوب میشود، در این سالها به واسطه تحریمهای غرب بارها برای پخش از روی بسترهای ماهواره و اینترنت با مشکل مواجه شدهاند.
حسن ملکی سال گذشته به مناسبت بیست و ششمین سالگرد این شبکه، در پاسخ به پرسشی درباره ریزش مخاطبان گفته بود: ایرانیان خارج از کشور در زمانی که ماهواره شبکههای فارسیزبان نداشت مخاطبِ پروپاقرصِ شبکه جامجم بودند؛ چه آن موقع و چه این روزها که از محیط زندگیشان فیلم و برنامه تولید میشود و به گونهای خودشان را در قابِ شبکه جامجم میبینند، این هم دلیلی است که بیننده این شبکه را دنبال میکند. اما برخی از سیاستهای داخلی مثلِ کاهش اعتبار ریالی و ارزی که قبلاً بهتر اختصاص داده میشد و حتی بهرهمندی از برخی امکانات و مجریان و برنامهسازان موفق، توقف سه کانال به یک کانال هم مزید بر علت شد بخشی از مخاطبیان همراه از دست بروند.
او همچنین به تحریمها اشاره کرده و افزوده بود، «این اتفاق باعث شد شبکههای فارسیزبانِ ضدانقلاب در ماهواره شکل بگیرند و بخشی دیگر از ریزش مخاطب را برای شبکه ما به وجود آورند و به گونهای شبکه تا حدودی مخاطبانش را گم کند. منتها در چند سال گذشته سعی کردیم این اشکال را برطرف کنیم.»
بر اساس این گزارش، با شرایطی که از سوی مدیر شبکه جامجم ترسیم شده بود و همچنین بیانیهای که روابط عمومی شبکه منتشر کرد و همچنین لزوم تقویت فعالیت شبکههای برون مرزی و بینالمللی در فضای فعلی، شاید تصمیم نهایی برای محروم کردن شبکه جامجم از یکی از بسترهای تعامل با مخاطب، نیاز به بازنگری و تامل بیشتر داشته باشد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابطه ظرف و مظروف
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





