
قاضیزاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس باحضور در برنامه «سینما دو» درباره حواشی جلسه اخیر این کمیسیون درخصوص جشنواره فیلم فجر توضیح داد.
به گزارش سینماسینما اتفاقاتی که پیرامون جشنواره سی و پنجم فیلم فجر رخ داد، باعث شد موضوع این هفته برنامه «سینما دو» نیز به این رویداد فرهنگی اختصاص داشته باشد و در این زمینه خروجی جلسه برگزار شده توسط کمیسیون فرهنگی مجلس دهم برای بررسی این حواشی از اهمیتی بسزا برخوردار بود که در این خصوص سید احسان قاضی زاده هاشمی به ارائه توضیحاتی پرداختند.
قاضی زاده هاشمی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در برنامه «سینما دو» با بیان اینکه جایگاه و نقش مجلس شورای اسلامی بر مبنای قانون اساسی نظارت بر تمامی نهادهای فرهنگی، تدوین قوانین و نظارت بر تعیین بودجهها است، اظهار داشت: «سینمای ما تا حدود زیادی متاثر از سیاستگذاری دولتی است. بودجه ۷۰ دستگاه از جمله سازمان سینمایی نیز با تایید کمیسیون فرهنگی وارد صحن علنی مجلس شواری میشود. بنابراین کلیه اقدامات سازمان سینمایی در حوزه اعتباری، بودجهای و سیاستگذاری تحت نظارت مجلس شورای اسلامی است.»
قاضی زاده هاشمی پیرامون ورود مجلس به اتفاقات و حواشی سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: «شما ببینید اتفاقات جزیی در کشور رخ میدهد که بعضا ورود پیدا میکنیم. چطور میشود که در خصوص یک حادثه قطار، وزیری را مورد بازخواست قرار میدهیم اما پیرامون یک رویداد فرهنگی با گستره جشنواره ملی فیلم فجر، مجلس ورود نکند؟ من نماینده دوره دهم هستم و راجع به دورههای پیشین قضاوتی ندارم اما عزیزان تا جایی که اطلاع دارم پیش از این نیز ورود داشتهاند.»
او با تاکید بر اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جریان برگزاری و تقویم همه جشنوارهها بوده است، توضیح داد: «مدیران و سیاستگذاران جشنواره فیلم فجر نیز طی دو نوبت با نمایندگان کمیسیون فرهنگی جلسه داشتند و اطمینان دادند که جشنوارهای مردمی و پویا برگزار خواهد شد، ضمن اینکه افق جدیدی از امید در سینما را شاهد خواهیم بود و نسلی نو از کارگردانان معرفی و مضامین اعتلایی به روی پرده خواهد رفت.»
این نماینده مجلس ادامه داد: «اما پس از برگزاری جشنواره، شاهد اعتراضاتی از سوی سینماگران و پس از آن گزارش اهالی سینما نشان دهنده نوعی گلایهمندی و انتقاد بود. پس از جمع آوری این نظرات با چند تن از منتقدین جلسهای داشتیم که پیرامون آن حواشی ایجاد شد و به انتخاب برخی منتقدان انتقاد شد.»
موج اعتراضات در این جشنواره گسترده بود
قاضی زاده هاشمی در توضیحی بیشتر در خصوص انتقاد به حضور برخی منتقدان در این جلسه اظهار داشت: «در جلسهای با حضور رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره، معاون نظارت سازمان سینمایی و معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتخاب برخی منتقدان و گفتوگو با آنها انتقاد شد. از سوی دیگر با دستهای دیگر از سینماگران گفتوگو کردیم که در این خصوص هم عدهای با دلایلی مثل اینکه این افراد مخالف جشنواره هستند چون یا فیلمشان راه نیافته یا به هیئت داوری وارد نشده یا فردی چنین تقاضای مالی را داشته و … اعتراض کردند که گفتیم این منطق قوی نیست چون موج اعتراضات گسترده است. آنچه برای ما مهم است خروجی، پیام و کیفیت جشنواره است.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم پیرامون جلسه برگزار شده یادآور شد: «در جلسه برگزار شده رئیس سازمان سینمایی گفتند فیلمهای امیدبخشی تولید شده، بهترینهای حوزه داوری گرد هم آمده بودند و در کل گزارش و دفاعی از جشنواره داشتند. ما نیز به ۲۲ فیلمی که توسط بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی حمایت شده اشاره کردیم و گفتیم برخی از آثار کیفیت متوسط و پایینی دارند؛ سطح دستهای از فیلمهای بخش سودای سیمرغ به تله فیلمهای تلویزیونی نزدیکتر است، از برخی فیلمها معانی مثبتی قلمداد نمیشود و به نوعی سیاه نمایی اجتماعی است و دستهای از فیلمها نیز از برخی آثار جشنواره سال گذشته متاثر بودهاند.»
او ادامه داد: «در نهایت مصداقی و بررسی چند فیلم با این مساله روبرو شدیم و دوستان پذیرفتند جشنواره امسال جشنواره متوسطی بوده و سه چهار اثر قابل قبول تولید شده که نظر ما دو، سه اثر بود. همچنین بحث دوتابعتیها مطرح شد و در نهایت پذیرفتند که یکی از داوران دو تابعیتی است.»
ایفای نقش پررنگتر کمیسیون فرهنگی در حوزه سینما
قاضی زاده هاشمی در جمع بندی و خروجی این جلسه به صورت خلاصه گفت: «نقش موثرتر کمیسیون فرهنگی در حوزه سینما که به معنی دخالت نیست بلکه به معنای حاکمیت ضوابط واقعی بر روابط است. به این معنا که در شورای صدور پروانه نمایش و شورای پروانه ساخت یک نماینده از کمیسیون بدون حق رای همیشه حضور داشته و چون این شوراها در وزارت ارشاد بر اساس آیین نامههای داخلی این وزارتخانه تشکیل شدهاند، فاقد ضوابط قانونی لازم هستند. در حقیقت آییننامه این شواراها باید حداقل مصوب هیئت وزیران باشند و با تایید کمیسیون تطبیق ضوابط و آییننامهها همراه باشند.»
او ادامه داد: «دوستان ابتدا نپذیرفتند و اظهار داشتند که ما این عرف را قبول نداریم اما معاون پارلمانی وزیر در نهایت گفت که این کار را به عنوان یک سیاست وزارتخانهای در دستور کار قرار خواهند داد.»
این عضو کمیسیون فرهنگی همچنین اظهار داشت: «ضوابط حاکم بر سازمان سینمایی چون سلیقهای است ما قطعا ورود میکنیم تا تبدیل به یک ضوابط قانونی شود و هر رئیس سازمانی همراهان خود را در شوراها به کار نگمارد تا نظر و سلیقه آنها برای سینمای ما ملاک شود. ورود ما به گونهای خواهد بود که حاکمیت سلیقه را در حوزه مدیریتی به حداقل برسانیم.»
تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
او در پایان به بحث نظارت بر بودجههای سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: «همچنین در این جلسه مطرح شد که نظارت بر بودجه سازمان سینمایی بیشتر شود. ۲۰۸ میلیارد تومان تقاضای بودجه برای سال آینده دادند که فقط ۵۸ میلیارد تومان آن مربوط به دو جشنواره ملی و بینالمللی فیلم فجر بود بر این اساس ما قطعا بر نوع و نحوه هزینه کرد نظارت خواهیم داشت.»
قاضی زاده هاشمی همچنین در خصوص تخصیص بودجه برای آثار فاخر که در این جلسه به آن اشاره شده بود، گفت: «برای ۱۰ فیلم فاخر ۳۵ میلیارد تومان تقاضا داشتند که حدود سه و نیم میلیارد تومان برای هر فیلم در نظر گرفته بودند. در این زمینه هزینهکرد بودجهها باید کاملا مشخص شده، ضمن اینکه تعریف فیلم فاخر و پروژهها هم مشخص شود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تکلیف برنامه «۹۰» و «برنده باش» چه زمانی مشخص میشود؟
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- حضور جواد عزتی در فیلم تازه کارگردان «ماجرای نیمروز»/ اکران «خانه دختر» از هفته آینده
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- انتقاد نماینده مجلس از توقیف «رستاخیز»/ این فیلم دستخوشِ سلیقهها شد
- فریدون جیرانی مطرح کرد/ احتمال همبازی شدن حامد بهداد و نوید محمدزاده در فیلم تازهاش
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





