
قاضیزاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس باحضور در برنامه «سینما دو» درباره حواشی جلسه اخیر این کمیسیون درخصوص جشنواره فیلم فجر توضیح داد.
به گزارش سینماسینما اتفاقاتی که پیرامون جشنواره سی و پنجم فیلم فجر رخ داد، باعث شد موضوع این هفته برنامه «سینما دو» نیز به این رویداد فرهنگی اختصاص داشته باشد و در این زمینه خروجی جلسه برگزار شده توسط کمیسیون فرهنگی مجلس دهم برای بررسی این حواشی از اهمیتی بسزا برخوردار بود که در این خصوص سید احسان قاضی زاده هاشمی به ارائه توضیحاتی پرداختند.
قاضی زاده هاشمی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در برنامه «سینما دو» با بیان اینکه جایگاه و نقش مجلس شورای اسلامی بر مبنای قانون اساسی نظارت بر تمامی نهادهای فرهنگی، تدوین قوانین و نظارت بر تعیین بودجهها است، اظهار داشت: «سینمای ما تا حدود زیادی متاثر از سیاستگذاری دولتی است. بودجه ۷۰ دستگاه از جمله سازمان سینمایی نیز با تایید کمیسیون فرهنگی وارد صحن علنی مجلس شواری میشود. بنابراین کلیه اقدامات سازمان سینمایی در حوزه اعتباری، بودجهای و سیاستگذاری تحت نظارت مجلس شورای اسلامی است.»
قاضی زاده هاشمی پیرامون ورود مجلس به اتفاقات و حواشی سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: «شما ببینید اتفاقات جزیی در کشور رخ میدهد که بعضا ورود پیدا میکنیم. چطور میشود که در خصوص یک حادثه قطار، وزیری را مورد بازخواست قرار میدهیم اما پیرامون یک رویداد فرهنگی با گستره جشنواره ملی فیلم فجر، مجلس ورود نکند؟ من نماینده دوره دهم هستم و راجع به دورههای پیشین قضاوتی ندارم اما عزیزان تا جایی که اطلاع دارم پیش از این نیز ورود داشتهاند.»
او با تاکید بر اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جریان برگزاری و تقویم همه جشنوارهها بوده است، توضیح داد: «مدیران و سیاستگذاران جشنواره فیلم فجر نیز طی دو نوبت با نمایندگان کمیسیون فرهنگی جلسه داشتند و اطمینان دادند که جشنوارهای مردمی و پویا برگزار خواهد شد، ضمن اینکه افق جدیدی از امید در سینما را شاهد خواهیم بود و نسلی نو از کارگردانان معرفی و مضامین اعتلایی به روی پرده خواهد رفت.»
این نماینده مجلس ادامه داد: «اما پس از برگزاری جشنواره، شاهد اعتراضاتی از سوی سینماگران و پس از آن گزارش اهالی سینما نشان دهنده نوعی گلایهمندی و انتقاد بود. پس از جمع آوری این نظرات با چند تن از منتقدین جلسهای داشتیم که پیرامون آن حواشی ایجاد شد و به انتخاب برخی منتقدان انتقاد شد.»
موج اعتراضات در این جشنواره گسترده بود
قاضی زاده هاشمی در توضیحی بیشتر در خصوص انتقاد به حضور برخی منتقدان در این جلسه اظهار داشت: «در جلسهای با حضور رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره، معاون نظارت سازمان سینمایی و معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتخاب برخی منتقدان و گفتوگو با آنها انتقاد شد. از سوی دیگر با دستهای دیگر از سینماگران گفتوگو کردیم که در این خصوص هم عدهای با دلایلی مثل اینکه این افراد مخالف جشنواره هستند چون یا فیلمشان راه نیافته یا به هیئت داوری وارد نشده یا فردی چنین تقاضای مالی را داشته و … اعتراض کردند که گفتیم این منطق قوی نیست چون موج اعتراضات گسترده است. آنچه برای ما مهم است خروجی، پیام و کیفیت جشنواره است.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم پیرامون جلسه برگزار شده یادآور شد: «در جلسه برگزار شده رئیس سازمان سینمایی گفتند فیلمهای امیدبخشی تولید شده، بهترینهای حوزه داوری گرد هم آمده بودند و در کل گزارش و دفاعی از جشنواره داشتند. ما نیز به ۲۲ فیلمی که توسط بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی حمایت شده اشاره کردیم و گفتیم برخی از آثار کیفیت متوسط و پایینی دارند؛ سطح دستهای از فیلمهای بخش سودای سیمرغ به تله فیلمهای تلویزیونی نزدیکتر است، از برخی فیلمها معانی مثبتی قلمداد نمیشود و به نوعی سیاه نمایی اجتماعی است و دستهای از فیلمها نیز از برخی آثار جشنواره سال گذشته متاثر بودهاند.»
او ادامه داد: «در نهایت مصداقی و بررسی چند فیلم با این مساله روبرو شدیم و دوستان پذیرفتند جشنواره امسال جشنواره متوسطی بوده و سه چهار اثر قابل قبول تولید شده که نظر ما دو، سه اثر بود. همچنین بحث دوتابعتیها مطرح شد و در نهایت پذیرفتند که یکی از داوران دو تابعیتی است.»
ایفای نقش پررنگتر کمیسیون فرهنگی در حوزه سینما
قاضی زاده هاشمی در جمع بندی و خروجی این جلسه به صورت خلاصه گفت: «نقش موثرتر کمیسیون فرهنگی در حوزه سینما که به معنی دخالت نیست بلکه به معنای حاکمیت ضوابط واقعی بر روابط است. به این معنا که در شورای صدور پروانه نمایش و شورای پروانه ساخت یک نماینده از کمیسیون بدون حق رای همیشه حضور داشته و چون این شوراها در وزارت ارشاد بر اساس آیین نامههای داخلی این وزارتخانه تشکیل شدهاند، فاقد ضوابط قانونی لازم هستند. در حقیقت آییننامه این شواراها باید حداقل مصوب هیئت وزیران باشند و با تایید کمیسیون تطبیق ضوابط و آییننامهها همراه باشند.»
او ادامه داد: «دوستان ابتدا نپذیرفتند و اظهار داشتند که ما این عرف را قبول نداریم اما معاون پارلمانی وزیر در نهایت گفت که این کار را به عنوان یک سیاست وزارتخانهای در دستور کار قرار خواهند داد.»
این عضو کمیسیون فرهنگی همچنین اظهار داشت: «ضوابط حاکم بر سازمان سینمایی چون سلیقهای است ما قطعا ورود میکنیم تا تبدیل به یک ضوابط قانونی شود و هر رئیس سازمانی همراهان خود را در شوراها به کار نگمارد تا نظر و سلیقه آنها برای سینمای ما ملاک شود. ورود ما به گونهای خواهد بود که حاکمیت سلیقه را در حوزه مدیریتی به حداقل برسانیم.»
تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
او در پایان به بحث نظارت بر بودجههای سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: «همچنین در این جلسه مطرح شد که نظارت بر بودجه سازمان سینمایی بیشتر شود. ۲۰۸ میلیارد تومان تقاضای بودجه برای سال آینده دادند که فقط ۵۸ میلیارد تومان آن مربوط به دو جشنواره ملی و بینالمللی فیلم فجر بود بر این اساس ما قطعا بر نوع و نحوه هزینه کرد نظارت خواهیم داشت.»
قاضی زاده هاشمی همچنین در خصوص تخصیص بودجه برای آثار فاخر که در این جلسه به آن اشاره شده بود، گفت: «برای ۱۰ فیلم فاخر ۳۵ میلیارد تومان تقاضا داشتند که حدود سه و نیم میلیارد تومان برای هر فیلم در نظر گرفته بودند. در این زمینه هزینهکرد بودجهها باید کاملا مشخص شده، ضمن اینکه تعریف فیلم فاخر و پروژهها هم مشخص شود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تکلیف برنامه «۹۰» و «برنده باش» چه زمانی مشخص میشود؟
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- حضور جواد عزتی در فیلم تازه کارگردان «ماجرای نیمروز»/ اکران «خانه دختر» از هفته آینده
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- انتقاد نماینده مجلس از توقیف «رستاخیز»/ این فیلم دستخوشِ سلیقهها شد
- فریدون جیرانی مطرح کرد/ احتمال همبازی شدن حامد بهداد و نوید محمدزاده در فیلم تازهاش
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





