تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۲۲:۴۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 31982

تلویزیوناز صبح امروز برنامه‌های رادیو و تلویزیون ایران با رویکرد روزهای عزا به پخش مداحی شهادت امام مجتبی (ع) و تسلیت شهادت ایشان پرداختند و این در حالی است که تا سال گذشته، هفتم صفر به عنوان ولادت امام کاظم (ع) گرامی داشته می‌شد.

به گزارش سینماسینما، تغییر رسمی تقویم‌ها در این خصوص از سال ۹۴ انجام شده و در روز ۷ صفر، شهادت امام حسن (ع) به روایتی گنجانده شده و ولادت امام کاظم (ع) نیز در ۱۴ ذیحجه درج شده است.

گفتنی است با وجود آن که نزد اکثر مردم تاریخ ۲۸ ماه صفر به عنوان روز شهادت امام مجتبی(ع) همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) شناخته می شود، از سالها قبل، در حوزه های علمیه ۷ صفر نیز به عنوان روایتی از شهادت امام مجتبی بزرگ داشته می شود و دروس حوزه تعطیل و مراسم عزاداری با حضور علما و مراجع برگزار می شده است؛ حال آن که تا سال گذشته همزمان با همین روز در صداوسیما برنامه های شاد گذاشته می‌شده که با تذکر علما مواجه و باعث تغییر این رویکرد از امسال شده است.

انتقادات به شادی برنامه‌‏های صدا و سیما در هفتم صفر و تبریک‏ گفتن در این روز و درخواست تجدید نظر برخی از ائمه جمعه در این وضع سبب شد که از سال گذشته در تقویم رسمی کشور، تاریخ ولادت امام موسی کاظم (علیه‌‏السلام) از هفتم صفر به ۱۴ ذی حجه تغییر یابد.

اضافه شدن یک مناسبت یه تقویم یا حذف شدن از آن تابع تشریفاتی است که در شورای فرهنگ عمومی انجام می‎شود. حجت‎الاسلام سید حسن شاه‏مرادی دبیر شورای فرهنگی عمومی در گفتگویی با بیان اینکه برخی از مراجع و علما با فرستادن نامه‏ هایی به وزیر ارشاد، اصلاح تاریخ ولادت امام کاظم (علیه‎السلام) را خواستار شدند، افزوده بود: مبنای تصمیم دبیرخانه در تغییر تاریخ ولادت امام هفتم، پژوهش یکی از محققان حوزه علمیه قم بوده است که پس از تأیید نهایی، در تقویم امسال درج شده است.

به نوشته شیعه نیوز، این پژوهشگر حجت‏ الاسلام سید محمدصادق موحد ابطحی است که چند سال پیش کتاب «غریب مدینه» را با موضوع پژوهش و نگرشی بر اقوال شهادت امام حسن مجتبی (علیه‏ السلام) نوشته و بنا بر ضرورت موضوع، به تحقیق درباره تاریخ ولادت امام کاظم (علیه‎السلام) نیز پرداخته است.

اما نکته مهم و قابل تأمل در پژوهش وی این است که تعیین ۱۴ ذی‏حجه به عنوان تاریخ ولادت امام هفتم صرفا با استناد به چند قرینه و در نهایت استحسان از آن، انجام شده است و چنانکه پژوهشگر محترم هم اذعان می‏کند «امکان اینکه پژوهشگر دیگری به نتیجه‎ای متفاوت برسد وجود دارد.»

رویکرد تغییر تقویم از سال گذشته در اکثر تقویم‌ها انجام شده، اما هنوز در برخی تقویم‌های چاپ شده در کشور مورد توجه قرار نگرفته، اما نکته جدید امسال، پخش برنامه‌های سوگواری در صداوسیما و تسلیت گفتن این روز از امسال بود.

امروز روزنامه‌ها نیز که انگار در تردید بودند، برخی این روز را تبریک گفته و برخی نیز تسلیت گفته‌اند.

۲۴ آنلاین

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها