چنانچه در خبرها آمد سازمان صداوسیما تصمیم به خصوصی سازی پخش آگهی های تبلیغاتی رادیو و تلویزیون گرفته و بر اساس همین تصمیم چند روزی است که رسما اعلام پذیره نویسی جهت مزایده کرده است.
به گزارش سینماسینما، مهمترین موضوعی که در این مدت اهالی صنعت تبلیغات را به شدت نگران کرده شرایط سنگین مالی حضور در این مزایده از یک سو و عطش سیری ناپذیر برخی مجموعه های وابسته به بیت المال برای حضور در این عرصه و به انحصار درآوردن آن از سوی دیگر است.
همانگونه که طی هفته گذشته در برخی رسانه ها بدان پرداخته شد، اینکه مجموعه سازمان صداوسیما پس از سال ها اقدام به این امر کرده، مسئله ای کاملا منطقی و مبتنی بر اصول کلی سیاست های اقتصاد مقاومتی است که از این جهت در خور تقدیر و تشکر است، اما درباره حضور موسسات دولتی یا نیمه دولتی در چنین مزایده هایی همچنان محل اشکال است به ویژه آنکه به واسطه انحصاری که ایجاد خواهد کرد عملا بخش «واقعا خصوصی» فعال در این حوزه را به نابودی خواهد کشاند.
در چنین شرایطی ضروری است که مجموعه مدیریت رسانه ملی، شورای نظارت بر سازمان، شورای رقابت و دیگر بازوهای نظارتی حاکمیتی در این ماجرا ورود پیدا کرده و اجازه ندهند یک اتفاق خوب در عمل منجر به نابودی یک صنعت فرهنگ ساز و کارآفرین گردد.
در این رابطه و به دلیل کلان بودن گردش مالی ماجرا، شاید به مواردی در گذشته استناد و گفته شود که چاره ای جز دخالت شرکت ها و موسسات بزرگ دولتی در این حوزه نیست، این در حالی است که اگر در موارد پیشین مانند موضوع مخابرات یا پروژه های عظیم زیرساختی این روال توجیه منطقی داشت قطعا در این مورد چنین توجیهاتی پذیرفته نیست، چرا که نه موضوع امنیت ملی در پیش است و نه نیاز به تشکیلات و ابزارآلات سنگینی است که از عهده دیگران خارج باشد.
به بیان بهتر؛ اگر دغدغه حفظ یک صنعت داخلی و جلوگیری از بیکار شدن نزدیک نیم میلیون نفر نیروی حرفه ای در این حوزه باشد، سازمان صداوسیما با کمی تجدید نظر در رقم پایه قرارداد و کمتر کردن آن، می تواند کار را به جای سپردن به یک کارتل دولتی، نهایتا به کنسرسیومی متشکل از همین فعالان بخش خصوصی واگذار کند، حرکتی که هم مطلوب رسانه ملی را فراهم خواهد آورد و هم کاملا مبتنی بر سیاست های کلی اقتصاد درون زا و مقاومتی است و از پادویی شرکت های خصوصی برای دولت در یک چینش جدید جلوگیری می کند.
نکته آخر اینکه؛ امر تبلیغات به عنوان یک صنعت تخصصی، تنها صنعتی است در دنیا که با تمام تار و پود اقتصاد، فرهنگ، آموزش و سیاست یک جامعه سر و کار دارد، لذا هرگونه خبط و خطایی در این حوزه می تواند عوارض جبران ناپذیری را در آینده متوجه کشور کند، به ویژه آنکه با چنین واسطه تراشی و انحصاری امکان بروز فساد بسیار بالا خواهد رفت..
منبع: انتخاب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابطه ظرف و مظروف
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





