چنانچه در خبرها آمد سازمان صداوسیما تصمیم به خصوصی سازی پخش آگهی های تبلیغاتی رادیو و تلویزیون گرفته و بر اساس همین تصمیم چند روزی است که رسما اعلام پذیره نویسی جهت مزایده کرده است.
به گزارش سینماسینما، مهمترین موضوعی که در این مدت اهالی صنعت تبلیغات را به شدت نگران کرده شرایط سنگین مالی حضور در این مزایده از یک سو و عطش سیری ناپذیر برخی مجموعه های وابسته به بیت المال برای حضور در این عرصه و به انحصار درآوردن آن از سوی دیگر است.
همانگونه که طی هفته گذشته در برخی رسانه ها بدان پرداخته شد، اینکه مجموعه سازمان صداوسیما پس از سال ها اقدام به این امر کرده، مسئله ای کاملا منطقی و مبتنی بر اصول کلی سیاست های اقتصاد مقاومتی است که از این جهت در خور تقدیر و تشکر است، اما درباره حضور موسسات دولتی یا نیمه دولتی در چنین مزایده هایی همچنان محل اشکال است به ویژه آنکه به واسطه انحصاری که ایجاد خواهد کرد عملا بخش «واقعا خصوصی» فعال در این حوزه را به نابودی خواهد کشاند.
در چنین شرایطی ضروری است که مجموعه مدیریت رسانه ملی، شورای نظارت بر سازمان، شورای رقابت و دیگر بازوهای نظارتی حاکمیتی در این ماجرا ورود پیدا کرده و اجازه ندهند یک اتفاق خوب در عمل منجر به نابودی یک صنعت فرهنگ ساز و کارآفرین گردد.
در این رابطه و به دلیل کلان بودن گردش مالی ماجرا، شاید به مواردی در گذشته استناد و گفته شود که چاره ای جز دخالت شرکت ها و موسسات بزرگ دولتی در این حوزه نیست، این در حالی است که اگر در موارد پیشین مانند موضوع مخابرات یا پروژه های عظیم زیرساختی این روال توجیه منطقی داشت قطعا در این مورد چنین توجیهاتی پذیرفته نیست، چرا که نه موضوع امنیت ملی در پیش است و نه نیاز به تشکیلات و ابزارآلات سنگینی است که از عهده دیگران خارج باشد.
به بیان بهتر؛ اگر دغدغه حفظ یک صنعت داخلی و جلوگیری از بیکار شدن نزدیک نیم میلیون نفر نیروی حرفه ای در این حوزه باشد، سازمان صداوسیما با کمی تجدید نظر در رقم پایه قرارداد و کمتر کردن آن، می تواند کار را به جای سپردن به یک کارتل دولتی، نهایتا به کنسرسیومی متشکل از همین فعالان بخش خصوصی واگذار کند، حرکتی که هم مطلوب رسانه ملی را فراهم خواهد آورد و هم کاملا مبتنی بر سیاست های کلی اقتصاد درون زا و مقاومتی است و از پادویی شرکت های خصوصی برای دولت در یک چینش جدید جلوگیری می کند.
نکته آخر اینکه؛ امر تبلیغات به عنوان یک صنعت تخصصی، تنها صنعتی است در دنیا که با تمام تار و پود اقتصاد، فرهنگ، آموزش و سیاست یک جامعه سر و کار دارد، لذا هرگونه خبط و خطایی در این حوزه می تواند عوارض جبران ناپذیری را در آینده متوجه کشور کند، به ویژه آنکه با چنین واسطه تراشی و انحصاری امکان بروز فساد بسیار بالا خواهد رفت..
منبع: انتخاب

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب