مرامنامه حرفه ای و اخلاقی “سینماسینما”
آمده ایم تا در بهبود فضای رسانه ای سینمای ایران تاثیر مثبتی – هر چند کوچک – بگذاریم و تمام تلاشمان این است که یک رسانه حرفه ای و تاثیر گذار در حوزه سینما باشیم.
“سینماسینما” به هیچ نهاد، ارگان و تشکل سینمایی و غیر سینمایی وابسته نیست و از حیث مادی و معنوی به صورت کاملا خصوصی و مستقل اداره می شود.
اطلاع رسانی سالم و صحیح و ارائه تحلیل و همچنین گفت وگو با اهالی سینما و کارشناسان با هدف کمک به بهبود و اصلاح سینمای ایران درعرصه های تولید، اکران و مدیریت از مهم ترین اهداف و وظایفی است که برای خود تعریف کرده ایم.
تلاشمان بر آن است که علاقه مندان جدی سینما درهر جایگاهی بتوانند از سایت استفاده کنند. علاقه مندان جدی سینما مخاطبان اصلی سایت اند و سینماگران و هنرمندان، مدیران سینمایی، اهالی رسانه و… نیز از مخاطبان مهم سایت به شمار می آیند.
وظیفه اجتماعی ما ایجاب می کند کشف و بیان حقیقت سرلوحه کارمان باشد. ما کاری را که به گمانمان صحیح است انجام خواهیم داد. خود را ملزم به مصلحتی جز این سه مصلحت نمی دانیم؛ مصالح کلان مملکت، مصلحت سینمای ایران و مصلحت رسانه خودمان.
قانون اساسی، قوانین رسمی کشور و قانون مطبوعات تنها قوانینی هستند که خود را موظف به مراعات آن میدانیم و وهیچ قانون نانوشته و غیررسمی دیگری را به رسمیت نمی شناسیم. طبعا احترام به آداب و سنن و اعتقادات مذهبی را هم بر خود فرض می دانیم.
از ورود به حریم خصوصی اشخاص پرهیز خواهیم کرد و حیثیت شخصی افراد را محترم خواهیم شمرد. نه از کسی طلبی داریم و نه به کسی بدهکاریم، نه از کسی باج می خواهیم و نه به کسی باج خواهیم داد.
تلاش می کنیم امانتداری را به عنوان یکی از اصول اخلاقی و حرفه ای رعایت کنیم. چه در قبال مخاطبانمان و چه در قبال آنها که با ما مصاحبه می کنند و خبر می دهند.
ما تمام تلاشمان را می کنیم که سینماگران و شرایط کاری و موقعیت و ملاحظات آنها را درک کنیم اما از آنها هم، چنین توقعی درباره خودمان داریم. بهتر است رابطه مان در بهترین وضعیت ممکن باشد اما آنها باید کار خودشان را بکنند و ماهم کار خودمان را و توقعات اضافی هم از یکدیگر نداشته باشیم. ارتباط ما با سینماگران و هنرمندان، موثر، گسترده، مناسب و کنترل شده خواهد بود، به نحوی که منافع سینما و رسانه تامین شود و به شرط آنکه این ارتباط به هیچ روی، صداقت، سلامت، صراحت، نگاه تحلیلی و منتقدانه سایت را تحت تاثیر قرار ندهد و محدود نکند.
پایبندی به اصول باعث می شود در بخش تجاری سایت نیز ملتزم به شفافیت و پاکی باشیم و از کاسبکاری و سودجویی بپرهیزیم. همکاران این سایت بابت اخبار، گزارش ها و گفت و گوهای خود وجهی از کسی یا سازمانی دریافت نخواهند کرد، مگر در حیطه تجاری از کانال سازمان آگهی های “سینما سینما”. همکاران “سینما سینما” سفرها و هدایای غیر معمول هم از کسی یا سازمانی نخواهند پذیرفت. دریافت هدایای عمومی در حد متعارف و معمول و با هماهنگی مدیر سایت مجاز است. هرگونه سوء استفاده از جایگاه، کارت خبرنگاری و یا لوازم خبرنگاری برای همکاران “سینماسینما” ممنوع است.
اگر از رسانه دیگری مطلب یا تصویری نقل کنیم خود را ملزم به ذکر منبع می دانیم و از همکارانمان در سایر رسانه ها هم توقع رعایت این اصل مسلم را درباره خودمان داریم. منابع خبری “سینماسینما” جز در موارد استثنایی وخاص، شفاف و علنی هستند و به طور معمول از نقل اخبار از منابع ناشناخته پرهیز می شود.
از اتفاقات و فیلم های خوب سینما حمایت می کنیم و نقد و تحلیل هایمان همگی با هدف کمک به کلیت سینماست و سینما را ناگزیر می دانیم که به نقد تن دهد. بر این باوریم که کمبود تحلیل یکی از مشکلات مهم سینماست و رسانه ها می توانند این خلا را چه در حوزه تولید و اکران و چه در حوزه مدیریت پر کنند. از این رو “سینماسینما” تلاش می کند در حوزه نقد و تحلیل که از دل یادداشت ها، نقدها، گفت و گوها و گزارش ها بیرون می آید، فعال تر باشد گرچه از خبر نیز چشم پوشی نخواهد کرد.
سرعت به شرط دقت و صحت و تلاش برای تولید محتوای اختصاصی در کنارنقل از مطالب و اخبار سایر رسانه ها مبنای کار “سینما سینما” خواهد بود. تلاش می کنیم پایبندی به اصل سرعت مانع کوشش برای جستجو و اطمینان از صحت و سقم خبر پیش از انتشار نشود ولی اگر اشتباهی مرتکب شویم مسلما خود را موظف می دانیم در اسرع وقت آن را اصلاح کنیم. صحت، دقت و سرعت ارکان اصلی محتوایی سایت اند.
اتفاق مهم و مبارکی که می تواند در هر رسانه ای رخ دهد، مورد اعتماد قرار گرفتن توسط مخاطبان است. ما نهایت تلاش خود را صرف خواهیم کرد که با رعایت اخلاق چه درساحت عمومی و چه درحوزه اخلاق رسانه مورد اعتماد مخاطبانمان، اعم از علاقمندان سینما، دست اندرکاران سینما و همکاران رسانه ای قرار بگیریم.
معتقدیم نقد جدی و موشکافانه که یقینا عاری از توهین و سرشار از استدلال و منطق است، می تواند کمک حال سینما و سینماگران باشد و اطمینان داریم سینماگران و مسوولان خردمند هرگز از نقد جدی و منطقی – حتی اگر منفی قلمداد شود- نخواهد هراسید و نخواهد رنجید. همانقدر که سینما کاریست جدی، کار رسانه ای هم همینطور است و اگر جدی تر نباشد کمترجدی نیست.
آمده ایم تا بمانیم. به رسانه های مشابه خودمان احترام می گذاریم و تلاش های آنان را ارج می گذاریم. براین باوریم که نه ما جای آنها را تنگ خواهیم کرد و نه آنها جای ما را. به همین خاطر از تعامل و همکاری صمیمانه با آنان استقبال می کنیم ولی طبعا از هیچ کوششی برای ارتقای سایت خودمان و بهتر شدن هرروزه سینماسینما فروگذار نخواهیم کرد.”سینماسینما” به تمام سینماگران و همکاران رسانه ای ادای احترام می کند و امیدوار است همکاری و همیاری آنها را به همراه داشته باشد.
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری



