سینماسینما، ایلیا محمدی نیا:
“بانو قدس ایران” مستندی بی رمق
بانو قدس ایران فیلم تحسین شده مصطفی رزاق کریمی در جشنواره فیلم حقیقت و یکی از دو فیلم مستند منتخب هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای ایران اثری خسته کننده و ملال آور است که بی خود و بی جهت کش آمده است.فیلم فاقد مصالحه لازم جهت تولید فیلمی در این مدت زمان طولانی است به همین جهت بیشتر از اینکه فیلمی درباره همسر امام باشد اثری درباره مصطفی خمینی و حضرت امام است.آیا این اثر نماینده شایسته سینمای مستند ایران در جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم حقیقت است. اگر جواب مثبت باشد پس وای به حال سینمای مستند ایران.
چهار راه استانبول کیائی گامی به پس
آخرین ساخته مصطفی کیایی همان فرمول همیشگی چند فیلم اخیرش را توامان باهم دارد غافلگیری مخاطب و حرکت قصه روی طنز نرم و تراژدی و البته زوج بازیگری رادان و کیایی که البته این بار پاشنه آشیل فیلم است.فیلمساز با دست مایه قراردادن حادثه پلاسکو بیانیه های خود را در باب نقدی بر عدم مدیریت مدیران در شرایط بحران،بی اعتنایی به تولید داخلی با شعار گل درشت پلاسکو قبلا فرو ریخته و ازدحام بی مورد مردم در محل حادثه و سلفی گرفتن و… صادر می کند.و همین واکنش احساسی او فیلم را تا ورطه تبدیل شدن به تله فیلمهای تلویزیونی که ژست منتفدانه می گیرند پایین می آورد.
اجرای قطعه آوازی علی رضا قربانی به خوبی در فیلم می نشیند.
بمب پیمان معادی”یک عاشقانه آرام”
آخرین ساخته پیمان معادی. همه چیز داشت یک فیلمنامه چفت وبست دار به همراه اجرایی دلنشین و تمپو و ریتم مناسب که مخاطب را به خوبی با خود تا انتها همراه می سازد.طراحی صحنه به همراه موسیقی ، فیلمبرداری و بازی های استاندارد. بمب را تبدیل به اثری دیدنی کرده است.البته غیبت یک باره پسرک عاشق پیشه جای سوال بزرگ فیلم است و چند نکته کوچک و بزرگ! قابل اغماض دیگر.
شعله ور حمید نعمت الله غوغای اتفاق
بعد عاشقانه رگ خواب شعله ور ناامید کننده است.همه چیز قصه براساس اتفاق شکل می گیرد. خسته کننده و غیرقابل باور.
جاده قدیم منیژه حکمت ناامیدکننده است
جاده قدیم فیلمی خسته کننده است.قصه فیلم درباره مینو مدیر بانکی است که در شب عید در ازدحام و شلوغی شهر مجبور می شود کنار خیابان سوارماشین شخصی شود تا به خانه برود او توسط راننده خفت گیری شده و در ادامه می فهمیم مورد تعرض قرار می گیرد.همسر و پدرش مصرانه می خواهند او به پزشکی قانونی رفته تا با جواب آن متهم به تجاوز به دار مجازات سپرده شود. مینو اما بی هیچ دلیل موجهی مقاومت می کند درست مانند بهرام شوهر و پدرش که وقتی مینو محکم می گوید که به او تجاوز نشده بی هیچ دلیل قانع کننده ای اصرار دارند که خلافش را ثابت کنند.فیلم پر از تصاویری که قانع کننده نیست.پراست از آدم هایی که بود و نبودشان تاثیری در روند قصه فیلم ندارند.پر است از تبلیغات گل درشت و پر از داستانک هایی که بی هیچ سرانجامی به حال خود رها می شوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امر قدسی در بطن تقدسزدایی: تنهاییِ روحِ جهان بیروح/ یادداشت احمد میراحسان بر مستند «بانو قدس ایران» (بخش دوم)
- آغاز به کار «شبکه تخصصی اکران فیلمهای مستند»/ پنج فیلم در «اکران حقیقت» نمایش داده میشوند
- زخم ناسور؛ یادداشتی درباره تجاوز با نگاه به فیلم «جاده قدیم» + ویدئو
- «تگزاس ۲» و «جاده قدیم» به خانه ها میآیند
- زندان زنان
- ما دلخوش نمنم بارانیم
- اکران فیلم “جاده قدیم” در اراک / گزارش تصویری
- سینماها با فیلمهای جدید جان میگیرند
- رونمایی از پوستر «جاده قدیم»
- اختصاصی سینماسینما/ نقد دبورا یانگ بر مستند «بانو قدس ایران»/ یک واقعه نگاری منحصر بفرد
- نگاهی به مستند «بانو قدس ایران» / یک پرتره پرطراوت!
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- بانو قدس ایران/ رهبری که در دنیا شناخته شده است با چگونه همسری زندگی میکرده؟
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





