سینماسینما، ایلیا محمدی نیا:
“بانو قدس ایران” مستندی بی رمق
بانو قدس ایران فیلم تحسین شده مصطفی رزاق کریمی در جشنواره فیلم حقیقت و یکی از دو فیلم مستند منتخب هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای ایران اثری خسته کننده و ملال آور است که بی خود و بی جهت کش آمده است.فیلم فاقد مصالحه لازم جهت تولید فیلمی در این مدت زمان طولانی است به همین جهت بیشتر از اینکه فیلمی درباره همسر امام باشد اثری درباره مصطفی خمینی و حضرت امام است.آیا این اثر نماینده شایسته سینمای مستند ایران در جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم حقیقت است. اگر جواب مثبت باشد پس وای به حال سینمای مستند ایران.
چهار راه استانبول کیائی گامی به پس
آخرین ساخته مصطفی کیایی همان فرمول همیشگی چند فیلم اخیرش را توامان باهم دارد غافلگیری مخاطب و حرکت قصه روی طنز نرم و تراژدی و البته زوج بازیگری رادان و کیایی که البته این بار پاشنه آشیل فیلم است.فیلمساز با دست مایه قراردادن حادثه پلاسکو بیانیه های خود را در باب نقدی بر عدم مدیریت مدیران در شرایط بحران،بی اعتنایی به تولید داخلی با شعار گل درشت پلاسکو قبلا فرو ریخته و ازدحام بی مورد مردم در محل حادثه و سلفی گرفتن و… صادر می کند.و همین واکنش احساسی او فیلم را تا ورطه تبدیل شدن به تله فیلمهای تلویزیونی که ژست منتفدانه می گیرند پایین می آورد.
اجرای قطعه آوازی علی رضا قربانی به خوبی در فیلم می نشیند.
بمب پیمان معادی”یک عاشقانه آرام”
آخرین ساخته پیمان معادی. همه چیز داشت یک فیلمنامه چفت وبست دار به همراه اجرایی دلنشین و تمپو و ریتم مناسب که مخاطب را به خوبی با خود تا انتها همراه می سازد.طراحی صحنه به همراه موسیقی ، فیلمبرداری و بازی های استاندارد. بمب را تبدیل به اثری دیدنی کرده است.البته غیبت یک باره پسرک عاشق پیشه جای سوال بزرگ فیلم است و چند نکته کوچک و بزرگ! قابل اغماض دیگر.
شعله ور حمید نعمت الله غوغای اتفاق
بعد عاشقانه رگ خواب شعله ور ناامید کننده است.همه چیز قصه براساس اتفاق شکل می گیرد. خسته کننده و غیرقابل باور.
جاده قدیم منیژه حکمت ناامیدکننده است
جاده قدیم فیلمی خسته کننده است.قصه فیلم درباره مینو مدیر بانکی است که در شب عید در ازدحام و شلوغی شهر مجبور می شود کنار خیابان سوارماشین شخصی شود تا به خانه برود او توسط راننده خفت گیری شده و در ادامه می فهمیم مورد تعرض قرار می گیرد.همسر و پدرش مصرانه می خواهند او به پزشکی قانونی رفته تا با جواب آن متهم به تجاوز به دار مجازات سپرده شود. مینو اما بی هیچ دلیل موجهی مقاومت می کند درست مانند بهرام شوهر و پدرش که وقتی مینو محکم می گوید که به او تجاوز نشده بی هیچ دلیل قانع کننده ای اصرار دارند که خلافش را ثابت کنند.فیلم پر از تصاویری که قانع کننده نیست.پراست از آدم هایی که بود و نبودشان تاثیری در روند قصه فیلم ندارند.پر است از تبلیغات گل درشت و پر از داستانک هایی که بی هیچ سرانجامی به حال خود رها می شوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امر قدسی در بطن تقدسزدایی: تنهاییِ روحِ جهان بیروح/ یادداشت احمد میراحسان بر مستند «بانو قدس ایران» (بخش دوم)
- آغاز به کار «شبکه تخصصی اکران فیلمهای مستند»/ پنج فیلم در «اکران حقیقت» نمایش داده میشوند
- زخم ناسور؛ یادداشتی درباره تجاوز با نگاه به فیلم «جاده قدیم» + ویدئو
- «تگزاس ۲» و «جاده قدیم» به خانه ها میآیند
- زندان زنان
- ما دلخوش نمنم بارانیم
- اکران فیلم “جاده قدیم” در اراک / گزارش تصویری
- سینماها با فیلمهای جدید جان میگیرند
- رونمایی از پوستر «جاده قدیم»
- اختصاصی سینماسینما/ نقد دبورا یانگ بر مستند «بانو قدس ایران»/ یک واقعه نگاری منحصر بفرد
- نگاهی به مستند «بانو قدس ایران» / یک پرتره پرطراوت!
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- بانو قدس ایران/ رهبری که در دنیا شناخته شده است با چگونه همسری زندگی میکرده؟
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





