دانش اقباشاوی دستیار کارگردان و برنامه ریز فیلم سینمایی رستاخیز به بهانه بارگذاری غیر قانونی رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش، در فضای مجازی یادداشتی را به صورت اختصاصی در اختیار سینماسینما قرار داد.
به گزارش سینماسینما، متن یادداشت او به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ناگهان پرده برانداختهای یعنی چه
مست از خانه برون تاختهای یعنی چه
واضح است.
ده سال و پیش تر از امروز ، فیلمی سینمایی با صداهایی جادویی ؛ استریو دالبی را برای سالن های سینمای ایران به ارمغان آورده بود.
صحنه های پولادین ، با ابهت و پر شکوه اش ؛ پرده های هنوز مدرن نشده سالن های این دیار را نورانی کرده بود .
عاشورای سرخ خرمشهر را بر پرده های سپید سالن های پر خاطره تابانده بود.
سمفونی های فاخر و ارکستر های بزرگ را با آواها و سوزها ی آنجاکه؛ رود به دریا می ریزد و شب با شعله های سوزان ش ، شب تعریف نمی شود ؛ همنشین کرده بود .
نام آن فیلم دوئل بود و خالق ش نام رسول مهربانی را به دوش می کشید .
او که چهل سال را عبور کرده و پیشه اش تصویر کردن خورشید بود ؛ دیگر قصدی عظیم کرده بود.
او قصد کرده بود تا به سوی نور بگریزد .
او نمی خواست مطاعی خلق کند که به زیر خاک رود و به مرور دریافته بود که تنها نور است که به زیر خاک نمی رود .
پس می دوید و ده سال و بیشتر از میانه ی جوانی اش و ده و سال بیشتر از جوانی جوانان ش را بی طمع ، قمار می کرد تا نور را با نور تصویر تعریف کند.
او لکن چیزی را فراموش کرده بود گویا . او شاید از یاد برده بود که نور، چشم های تنگ را چنگ می زند و از چشم های تنگ و چنگ هاشان ، هراسی به دل راه نداده بود .
او از چنگ زدن های چشم های تنگ نترسیده بود ، چرا که فکر کرده بود که مانند نورهای خرمشهر و آبادان ، نور از هرجا که بیاید نور است و کافی ست تا با حجابی بر چشم و پنبه ای در گوش ؛ دیر یا زود ، عادی می شود .
او اما کور خوانده بود . ده سال و بیشتر از عمر او و یاران ش صرف این شده بود تا نوری از کربلا بتابانند ؛ ولی گو اینکه همه شان از یاد برده بودند که نوری که از کربلا می تابد ؛ چشم های عادی را بر نمی تابد و چشمان بر نتابیده ،سخت تنگ می شوند و چشمان تنگ ، سخت چنگ می کشند.
بدیهی بود که او می دانست نور حسین ، برای پهلو گرفتن ؛ سواحلی فراخ می طلبد و ساحل های فراخ را نیز باید میان دل های دریایی جست ؛ لکن در آن ده سال و بیشتری که بر او و جوانان ش گذشت ، هر چه بیشتر می گشتند ،کمتر ؛ ساحل هایی فراخ و چشم هایی گشاده را می یافتند .
ده سال و بیشتر نیز گشتند تا مسکنی برای تاباندن نور ساطع شده از نور حسین بیابند ، نمی یافتند اما.
آنها دیگر؛ خود نیز می دانستند که نور به زیر خاک نمی رود و پرده های بزرگ اما تنگ این دیار و روزگار، در کارزاری از خاک های سرد، مدت هاست که مدهوش پایکوبی و شاد نوشی جهانی دور از حسین ،خود ؛ به زیر خاک رفته اند.
چرا که نور ، حسین ، او ، جوانان ش ، سینه های فراخ و چشمان روشن ؛ شبشکن شب های کور مال روزگار دور از حسین و دیار ترسیده از حسین شده بودند .
او اما یک گناه بزرگ دیگر نیز داشت و آن این بود که درباره رازی ؛ دچار نسیان شده بود .
درباره ی رازی که می گفت : آنان که با نور بیعت کنند از همان ابتدا شهید ند و او با حسین بیعت کرده بود و یادش رفته بود که حسین ؛ خود ، نور است .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اسفند»؛ روایت اتحاد و مقاومت در دل جنگ
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- موزه سینما برگزار میکند؛ برپایی نمایشگاه عکس «سینما و محرم» به همراه اکران ده فیلم
- تهیهکننده فیلم سینمایی «زاپاتا»: یکی از مهمترین مسائل در سینمای ایران بیبرنامگی دولتمردان در این حوزه است
- سینماسینما/ معرفی ۲۰ فیلم برتر جشنوارهی ساندنس از نگاه منتقدان هالیوود ریپورتر/ پیشنهاد تماشای فیلم در ایام نوروز
- ۹ سال پس از ساخت؛ اکران آنلاین «رستاخیز» از ۱۶ اسفند
- هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- تفاوت میان دنیای مجازی و دنیای حقیقی در سینما!
- مصائب «رستاخیز»/ به بهانه اکران برخط فیلمی که باز هم پرده سینما را نخواهد دید
- دانش اقباشاوی فیلمبرداری جدیدترین فیلم خود را با دو موبایل به پایان رساند
- برشهای کوتاه/ تصاویری از پشت صحنه فیلم «دوئل» ساخته احمدرضا درویش
- محمد ترابنیا، پیشکسوت عرصه برنامهریزی و دستیاری کارگردان، درگذشت
- دانش اقباشاوی از فیلم «دختر الهام» میگوید/ یک عنوان پرتعلیق/ رازی که در سکانس آخر فاش میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





