کریستف رضاعی ازجمله آهنگسازانی است که توانست در این دوره از جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی برای ساخت موسیقی «اژدها وارد میشود»، جایزه این بخش را دریافت کند.
به گزارش سینماسینما، ساخت موسیقی «در دنیای تو ساعت چند است؟»، «کنعان» و «ماهی و گربه» ازجمله آثار رضاعی است که بدون تردید، جزئی جداییناپذیر از فیلمهایی است که گهگاه آنها را با موسیقی خاصشان به خاطر میآوریم. منتقدان سال گذشته نیز تندیس شایستگی این بخش را به رضاعی برای ساخت موسیقی «در دنیای تو ساعت چند است؟» اهدا کردند و البته آلبوم موسیقی این فیلم نیز توانست جزء آلبومهای پرفروش سال قرار بگیرد. به بهانه دریافت جایزه جشن خانه سینما با رضاعی گفتوگویی داشتیم که در ادامه میخوانید:
دریافت جایزه از انجمن منتقدان برای بسیاری از اهالی سینما مفهوم دیگری دارد و به نوعی تأییدگرفتن از منتقدان برای بسیاری از سینماگران اتفاق ویژهتری است. برای شخصی که دومینبار این تندیس را از منتقدان دریافت میکند، این جشن چه تعریفی دارد؟
من هم نظری مشابه اکثر اهالی سینما دارم. اعتبار و سادگی این جشن برای همه ما اتفاق ویژهای است. همین که قضاوتها در طول سال انجام میشود و پس از چندین ماه ارزیابی درباره بهترینهای هر رشته اتفاق میافتد و افرادی که قضاوتها را برعهده دارند، همه اینها باعث میشود جشن انجمن منتقدان به خودیخود دارای ارزش مضاعفی باشد. بههرحال میدانیم منتقدان بهترین واسطه بین عام و سینماگران هستند و وجود چنین افرادی است که باعث میشود سینما یا هر نوع هنر دیگری پیشرفت کند و برای ما هنرمندان مهم است که درباره کارمان قضاوت درستی شود. هنرمند معمولا نمیتواند نسبت به کارش قضاوت درستی داشته باشد و این وظیفه همیشه به کسانی سپرده میشود که مخاطب آثارشان هستند. همیشه مثالی میزنم که هنرمند مثل اسفنجی است که از حس دورهای که در آن زیست میکند، خواه اجتماعی یا هنری، الهام میگیرد و در نهایت اثر شکل میگیرد و این منتقدان و مخاطبان هستند که درنهایت کار ما را قضاوت میکنند. باید از داوران این جشن بابت لطفی که به من در دو جشن متوالی داشتند، تشکر کنم و طبعا برای من جایزهگرفتن از آنها ارزشمند است.
از «اژدها وارد میشود» صحبت کنیم. این فیلم ساختار متفاوتی دارد و موسیقی نیز براساس همان ساختار شکل گرفته و تا حدی برگرفته از فضایی است که فیلم در آن روایت میشود. از چگونگی شکلگیری موسیقی این فیلم صحبت میکنید؟
ساخت موسیقی این فیلم تقریبا طولانی بود. مانی حقیقی زمانی کافی و البته طولانی برای ساخت موسیقی این فیلم اختصاص داد و دیدگاه خاصی برای ساخت موسیقی این فیلم داشت و با دیدگاه شخصی من تفاوت داشت. معمولا بسیاری اوقات کارگردان بخشی از کار را برعهده آهنگساز میگذارد و صحبتهای بسیاری بین کارگردان و آهنگساز بر سر چگونگی ساخت موسیقی شکل میگیرد که پروسه ساخت موسیقی «اژدها وارد میشود» هم به همین شکل بود. خاطرم هست برای یکی از سکانسهای فیلم موسیقی ساخته بودم که با تصور مانی حقیقی از آن سکانس فاصله داشت و مدام با گفتوگو سعی میکردیم آنچه خواسته مانی است، تأمین شود. چراکه او صاحب فیلم است و طبعا با توجه به حالوهوای فیلم بهتر میتوانست همهچیز را هدایت کند و من با توجه به نکاتی که برای مانی اهمیت داشت، حرکت میکردم. موسیقی این فیلم در بخشی از صحنهها، کمی خشن است و در قسمت آخر فیلم است که کمی به سمت آهنگسازی کلاسیک میرود و در فیلم باید از موسیقی محلی و ریتمیک جنوبی با توجه به فضایی که فیلم در آن روایت میشد، استفاده میکردم و حتی سکانسی بود که باید روی صدای فیلم، به جهت کاربردی موسیقیایی کار میکردم و بیشتر نوع انتخاب و نوع جنس صدا مهم بود و مواردی مثل اینها کمی زمانبر بود. مثلا در مراسم «زار» تکرار یک ملودی، باعث ایجاد خلسهای در مخاطب یا شنونده میشود و بههرحال در بخشی از موسیقی فیلم چنین اتفاقاتی هم افتاد. طبعا این فیلم هم مثل سایر تجربههایی که در سینما داشتم، برایم لذتبخش و متفاوت بود و خوشحالم که منتقدان برای موسیقی این فیلم به من لطف داشتند و بازهم تأکید میکنم دریافت این جایزه برایم ارزش و جایگاه بسیار بالایی دارد.
منبع: شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- جان ساکسون درگذشت
- انتشار بینالمللی آلبوم موسیقی انیمیشن «آخرین داستان»
- رسول صدرعاملی در مصاحبه مطبوعاتی در جشنواره مسکو: تحریمکنندگان، هشتاد میلیون ایرانی را هدف تیرهای خود قرار میدهند
- مروری بر سینمای مانی حقیقی در جشنواره اسلو
- کریستف رضاعی موسیقی «سونامی» صدرعاملی را میسازد
- دیوید لیتچ فیلم مشهور «اژدها وارد میشود» را میسازد
- رضاعی موسیقی «زنانی با گوشواره های باروتی» را به پایان رساند/ تصویر پوستر فیلم
- کریستف رضاعی موسیقی فیلم«واسطه» را می سازد
- فیلمهای ایرانی در سیاتل
- گزارش تصویری/ حضور کریستف رضاعی در سینماسینما
- اختصاصی سینماسینما / کریستف رضاعی: دلم میخواهد روی فیلمهای فرهادی موسیقی بگذارم
- انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به تدوین رسید
- گزارش سینماسینما از دهمین جشن انجمن منتقدان: کام «ابد و یک روز» باز هم شیرین شد
- گزارش لحظه به لحظه از جشن انجمن منتقدان/ کریسفت رضاعی بهترین آهنگساز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری