سینماسینما، علی نعیمی ـ ین روزها در هر محفلی حرف از برگزاری جشنوارههای فجر است و سیو چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز جایگاه ویژهای دارد که با پوستر آن معرفی میشود.
در این میان هر گاه از پوستر و گرافیک نامی به میان میآید یاد نامهای بزرگان این حوزه همچون ” قباد شیوا”، “ابراهیم حقیقی”، مرحوم “مرتضی ممیز”، ” فرشید مثقالی”، “ساعد مشکی” و… میافتیم. در چنین شرایطی، از پوستر و کار گرافیکی که نام هر یک از این اساتید را با خود به همراه دارد، انتظار میرود کاری شاخص، خلاق، با بهره گرفتن از ایدههایی نو و کیفیت اجرایی بالا ارائه شود. چراکه ایدهها و آثار این اساتید همواره به عنوان مرجعی برای هنرجویان و هنرمندان جوان مورد تقلید قرار میگیرد.
«قباد شیوا»، طراح و گرافیست با تاکید بر آنکه در طراحی پوستر، دو بخش ایده و اجرا از اهیمت بالایی برخوردار هستند و ضعف هریک از این بخشها پوستر را با نقد روبهرو میکند در خصوص پوستر سیوچهارم جشنواره فیلم فجر به سینماسینما گفت: «هرچند طراحی پوستر چهره محور به عنوان عنصر بصری پوستر کار نسبتا خوبی است ولی تکنیک اجرایی و بیان بصری و گرافیکی آن بسیار ضعیف است.»
به اعتقاد وی برای پوسترهای خیابانی باید پوستری طراحی شود که مخاطب بتواند با عناصر بصری آن ارتباط برقرار کند. ولی از آنجایی که کیفیت اجرایی پوستر فیلم فجر بسیار پایین است، چنین مهمی در آن دیده نمیشود.
وی خاطر نشان کرد: «در بسیاری از موارد باید نقد آثار متوجه مسئولان برگزار کننده و انتخاب کننده آثار باشد نه هنرمند. در جهان معمول است برای طراحی پوسترهای چنین جشنوارههایی در طول سال فراخوانهایی اعلام میشود تا هنرمندان آثار خودرا ارسال کنند و از میان آنها انتخاب میکنند. همچنین هر کاری یک مدیر هنری و یک طراح دارد. ولی درایران اینگونه نیست وتنها به زدن چند تلفن به رفقا اکتفا میکنند و سفارش داده میشود.»
شیوا با تاکید بر آنکه پوسترهایی که طی چندسال اخیر برای جشنواره فیلم فجر درنظر گرفتهشدهاند هر کدام یک ساز را میزنند و این چنین نگاهی سبب آسیب رساندن به این بخش میشود اظهار کرد: «در بیشتر مواقع چوب داوریها و سلیقگی عمل کردن مسئولان را میخوریم. ممکن است من نوعی، طراح و گرافیست خوبی باشم و طرحی را ارائه دهم ولی در این میان داوران انتخاب کننده مقصران اصلی هستند.»
ایدهای شاهکار و فاقد جذابیت
پیکارو نیساری تصویرگر و گرافیست نیز معتقد است طرحی که برای پوستر این دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شده ایده جذابی دارد اما در اجرا دارای اشکالات بخصوصی است. او ایده استفاده از چهره را مناسب میداند اما طراحی آن را با نقاشیهای سنتی فاقد همخوانی میداند.
تسبیحی ایده استفاده از چهره برای این پوستر را ایده خوبی دانست و به نقدهای بسیاری که در این خصوص مطرح میشود اشاره کرد و به سینماسینما گفت: «استفاده از عکس مرحوم خسرو شکیبایی قائم به ذات قابل احترام است اما بهتر آن بود که فضای کلی عکس به عنوان سند اصلی یک پوستر و جان دادن به جهانبینی آن مهمتر است.
تسبیحی تصریح کرد: «گرافیست حرفهای هر کاری که به او داده شود انجام میدهد و وجود دیدگاهی درخصوص چرایی انجام این کار درست نیست چراکه گرافیک یک کار تخصصی و تکنیکی است و گرافیستها هر کار سفارشی را انجام میدهند و پوستر فجر نیز یک کار کاملا سفارشی است.»
وی با اشاره به این نکته که مشکل اصلی گرافیک، سفارشدهندهها هستند که به واسطه اعمال سلیقگی نظراتشان با چنین آثاری روبهرو میشویم گفت: «سفارشدهندگان با سفارش کار به اساتید و چهرههای سرشناس عرصه گرافیک از اسم و رسم او برای توجیه کار خود بهره میبرند. درصد زیادی از اعتبار کار به امضای استادی و بزرگان طراح پوستر باز میگردد حتی اگر کار ارائه شده کیفیت و حمیت یک پوستر را به همراه نداشته باشد. در حالی که اگر چنین طرحی توسط یک دانشجو ارائه میشد با نقدها و حرف و حدیثهای فراوانی همراه میشد ولی از آنجایی که سفارشدهندگان شناخت کاملی نسبت به جو هنری موجود دارند از این حربه به نفع خود بهره جستهاند.»
پوسترهای فیلم؛ تکراری و تقلیدی
پوسترهای فیلم به عنوان ویترین یک اثر سینمایی هستند لذا ضرورت دارد به شکل جدی مورد توجه قرار گیرند و از پوسترهای تکراری و تقلید از پوسترهای فیلمهای خارجی پرهیز شود.
اهالی سینما معروف به سختپسند بودن هستند و تا زمانی که صحنهای به نتیجه مطلوب نرسیده، دست از کار برنمیدارند و حتی مشورت در بخشهای مختلف فیلم از جمله فیلمنامه، صحنه و اسم فیلم از ویژگیهای مثبت این قشر هنری است.
اما نکته حائز اهمیت این است که پوسترهای فیلم به عنوان ویترین یک اثر سینمایی هستند لذا ضرورت دارد به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد و از پوسترهای تکراری و تقلید از پوسترهای فیلمهای خارجی پرهیز شود.
علیرضا ذاکری از گرافیستهای کشور در این باره اظهار داشت: معمولاً پوستر فیلمهای جشنواره فجر، در فرصت کوتاهی آماده میشود تا به جشنواره فجر برسد و به همین دلیل آثار قدرتمندی در این زمان محدود طراحی نمیشود. در صورتی که اگر این پوسترها در فرصت مناسب تا زمان اکران فیلمها و با مشورت کارگردان و تهیه کننده، طراحی شود، قطعاً با نتایج بهتری مواجه خواهیم بود.
وی ادامه داد: گرافیستهای حرفهای همواره از ایدههای خلاقه برای طراحی یک پوستر استفاده میکنند. برخی گرافیستها این سختگیری را برای آثار هنری خود دارند و هرگز حاضر نمیشوند از پوسترهای دیگر طراجان تقلید کنند. اما متأسفانه در پوسترهای فیلم فجر امسال شاهد حضور پوسترهایی هستیم که مشابه آن بارها در پوستر فیلمهای خارجی روز دنیا دیده شده است.
ذاکری درباره پوستر فیلم «دلبری» گفت: پوستر فیلم «دلبری» ابتدا این فکر را به مخاطب القا میکند که این فیلم قصهای اجتماعی و عاشقانه دارد اما انگار مضمون این فیلم، دفاع مقدسی است؛ این پوستر چطور میتواند ویترین یک فیلم دفاع مقدسی باشد. ممکن است دلیل این همه فاصله بین محتوای فیلم و پوستر با تدبیر عوامل فیلم به نیت جذب مخاطب بیشتر باشد. این نکته تنها یک گمانه زنی است و حرفهای نیست که نظر قطعی بدهیم و شایسته آن است عوامل فیلم پاسخگو باشند.
وی درخصوص پوستر فیلم «بادیگارد»گفت: این اثر، کاری جسورانه است و مخاطبی که این فیلم را ندیده، با دیدن این پوستر میتواند به این نتیجه برسد که با فیلمی اکشن و متفاوت مواجه خواهد شد!
ذاکری افزود: در پوستر فیلم «بادیگارد» مخاطب با محتوای فیلم ارتباط برقرار میکند؛ جای گلوله بر دیوار سیمانی و سرکش خونآلود حرف «کاف» خبر از درگیری خیابانی در این فیلم میدهد. به نظر میآید این پوستر در خدمت فیلم بوده و تلاش داشته به قصه فیلم نزدیک شود.
وی درباره پوستر فیلم «آبنبات چوبی» گفت: این پوستر فاقد طراحی جدی برای لوگو فیلم است و گویا اینکه گرافیست فرصت کمی داشته. این اثر از نظر من به عنوان مخاطب یک رابطه خانوادگی متشنج را نشان میدهد که بین زن و مرد شخص دیگری حضوری کمرنگ دارد و بی شک این پوستر یک فیلم درام خانوادگی است. مشابه این پوسترها بارها در سینما دیده است و برای مخاطب بسیار آشناست.
این گرافیست بیان داشت: من با پوستر فیلم «کفشهایم کو؟» زیاد ارتباط نمیگیرم؛ این پوستر به لحاظ لوگوتایپ و چیدمان، تقلیدی از فیلمهای هالیوودی است؛ «رضا کیانیان» در این اثر به عنوان شخصیتی مغموم نشان داده شده؛ این اثر دورنمایی از شخصیت اصلی قصه فیلم است و کمک چندانی به مخاطب نمیکند که به محتوای فیلم نزدیک شود.
وی گفت: پوستر فیلم «بارکد» هم ما را به محتوای فیلم نمیرساند و فقط یک لوگو تایپ خوب است.
ذاکری خاطرنشان کرد: به نظرم پوسترها باید با سلیقه و روحیات مردم ایران همخوانی داشته باشد؛ توقع میرود بعد از ۳۴ دوره از جشنواره، علاوه بر پیشرو بودن محتوای فیلمها، پوسترها هم پیشرو باشد چراکه ما گرافیستهای خوبی داریم که باید از کارهای آنها استفاده کنیم.
وی یادآور شد: جدا از پوستر فیلم دلبری که میتوانست اثر خوبی باشد و پوستر فیلم «بادیگارد» که قابل اعتنا است، به نظر میآید دراین چند اثر از پوسترهای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، اثری غافلگیرانه که مخاطب را مجذوب کند دیده نمیشود.
ذاکری بیان داشت: بهترین شکل حرفهای طراحی پوستر فیلم آن است که گرافیستها به عوامل فیلم نزدیک شوند تا از ایدهها، مشورتها و امکانات صحنهای فیلمها در آثار خود بهره ببرند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با طراحان پوستر ادوار جشنواره فیلم فجر آشنا شوید / اینفوگرافی
- چند سطر درباره پوستر جشنواره سیوپنجم/ شادروان پوستر جشنواره
- علمالهدی: جشنواره فجر متناسب با ایام فاطمیه باشد/ ژست هنرپیشهها تکرار نشود
- داوران بخش «جلوهگاه شرق» معرفی شدند/ گلاب آدینه در جمع داوران جشنواره جهانی فیلم فجر
- تحلیل کیوان کثیریان درباره جوایز جشنواره سی و چهارم / فیلم – بخش دوم
- تحلیل کیوان کثیریان درباره جشنواره سی و چهارم / فیلم – بخش اول
- ۱۰ نکته خواندنی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
- با هنرمندانی که به تیپ ما نمیخورند تعامل دارم!/ فیلم منتخب نماینده مجلسی که گفت فیلم نمیبیند
- پاسخ یکی از داوران جشنواره فجر به یک سئوال/ چرا فیلمهای تبریزی و موتمن جایزه نگرفتند؟
- به روایت یک شاهد عینی / جشنواره فجر و کیفر خواست نسل امروز از نسل قدیم
- بهترین های جشنواره سی و چهارم از نگاه نویسندگان “سینماسینما”
- تلویزیون مردم را به شبکههای مجازی کشاند
- گزارش تصویری از اختتامیه جشنواره سی و چهارم فیلم فجر -۱
- فرش قرمزهای روز پایانی جشنواره فیلم
- گزارش تصویری نشست خبری فیلم لاک قرمز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- همکاری همراه اول و بانک پارسیان برای پیادهسازی سامانه تعاملی سهبعدی هوش مصنوعی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- میزبانی جشنواره تورین از سه فیلم ایرانی
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا