علیرضا داودنژاد معتقد است شفافسازی نه فقط در سازمان سینمایی که در کل سینما ضروری است، غلامرضا موسوی بیان میکند سینما شفاف است و هوشنگ گلمکانی نیز بر این بار است که امکان عملی شدن شفافسازی در همه وجوه وجود ندارد.
به گزارش سینماسینما، مدتی است بحث شفافسازی در امور مختلف کشور، هر روز داغ و تازه است؛ سنگ بنای این بحث هم در دولت دوازدهم نهاده و در برخی از سازمانها و وزارتخانهها به طور جدیتری پیگیری شد.
گرچه در بسیاری از سطوح، برخی سازمانها و نهادها از جمله صدا و سیما تن به شفافسازی ندادند اما در بسیاری از ادارهها و سازمانهای دولتی این اتفاق افتاد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر شفافسازی از پیشگامان است و برای همین با آمدن حسین انتظامی به سازمان سینمایی، به نظر میآید این مهم سریعتر و دقیقتر از گذشته پیگیری شود. خود او در توئیتی بر این نکته تاکید کرده و حالا قرار است پس از تصدی این مدیر بر سازمان سینمایی، مردم از جزئیات جشنوارهها، وامها، دریافتها و پرداختها به درستی مطلع شوند.
اینکه سازمان سینمایی باید چون اتاقی شیشهای زیر نگاه هنرمندان و اهالی رسانه باشد و چنین اتفاقی به نفع به سینما و وضعیت فعلی آن خواهد بود، نظر بسیاری از سینماگران است؛ در همین ارتباط با علیرضا داودنژاد (کارگردان)، غلامرضا موسوی (تهیه کننده) و هوشنگ گلمکانی (منتقد) گفتوگو کردهایم که در ادامه نظراتشان را درباره این مسئله میخوانید.
علیرضا داودنژاد: اگر دنبال سر و سامان هستیم باید شفاف باشیم
علیرضا داودنژاد، کارگردان سینمای ایران درباره بحث شفافسازی گفت: «اساسا نه فقط سازمان سینمایی، بلکه سینما نیازمند شفافسازی است. اصولا مشکل سینمای ما این است که یک نظام اطلاعرسانی شفاف و درست ندارد، شفافیت نه در بحث سرمایهگذاری و نه تهیه و تولید و نه در نمایش وجود ندارد.»
او ادامه داد: «یکی از دلایل اینکه بازار سینمای ایران ناامن است نیز همین عدم شفافیتهاست. از زمانیکه فیلم وارد پروسه تولید میشود تا زمانی که پرونده نمایشاش بسته میشود، فیلمها یک اطلاعرسانی درست ندارند، در نتیجه خوب هم معرفی و تبلیغ نمیشوند. بنابراین کل سینما در نوعی ابهام و تاریک به سر میبرد.»
کارگردان فیلم «فراری» افزود: «ما دو جریان مالی داریم که وارد سینما میشوند، یکی از بازار سینماست و دیگری از دولت است. بازار سینما که ناامن و مبهم است، دولت هم وضعیتش همینطور است، در واقع ما در یک فضای تاریک کار و فیلم تولید میکنیم. قاعدتا اگر برای سینمایمان به دنبال سر و سامان باشیم این هر دو جریان باید در همه وجوهش جریان شفافی باشد.»
هوشنگ گلمکانی: باید دید شفافیت تا چه حد امکانپذیر است
هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما نیز درباره بحث شفاف سازی و لزوم اجرای آن در سازمان سینمایی گفت: «به عقیده من به غیر از سازمان سینمایی همهجا نیاز به شفافسازی دارد اما در خارج از ایران هم قاعدهای وجود دارد که برخی از اطلاعات مسائل درونسازمانی است و لازم نیست همه آنها اعلام شوند. اما اگر همه امور دنیا اینقدر زلال و شفاف باشد که همه از همه چیز خبر داشته باشند، وضعیت خیلی ایدهآل میشود اما فکر نمیکنم اساسا بتوان به چنین مرحلهای رسید.»
سردبیر مجله فیلم ادامه داد: «البته قرار است الان مسائلی شفاف شود و بعضیها هم دلشان میخواهد اعلام شود اما نمیدانم این موضوع تا چه حد امکانپذیر است.»
او در پاسخ به این سوال که اگر این اتفاق عملی شود، چه مسائلی نیازمند این شفافسازی هستند که به جریان کلی سینما نیز کمک شود، بیان کرد: «من فکر نمیکنم شفافسازی در مسائل مالی،خیلی زیاد به مسائلی که ما نگران و علاقهمند به آنها هستیم، کمکی کند. مثلا اگر ما متوجه شویم که مثلا بودجه سازمان سینمایی بین چه جاهایی تقسیم شده است و بعد هم عدهای بگویند چرا آنجا اینقدر گرفته و جای دیگر کمتر یا بیشتر، در نهایت چه کمکی میتواند به برخی مسائل مهم کند؟»
گلمکانی اضافه کرد: «البته که روشن شدن این مسائل باعث میشود برخی کارها سامان بیشتری بگیرند و هزینهها در راستای مفیدتری صرف شوند اما مشکلات سینمای ایران فقط این مسائل نیستند. یکی از مشکلات سینمای ما سانسور است، اما شفافسازی درباره پروسهای که یک فیلم به مشکل برمیخورد را که طبیعتا نمیشود علنی کرد. سانسور علیرغم پتانسیل مثبتی که در سینمای ایران وجود دارد، باعث میشود ویترین سینمای ایران با انتقاد مواجه شود، در حالیکه فیلم خوب هم ساخته میشود.»
او همچنین گفت: «مسئله دیگری که وجود دارد، پولشویی است، اساسا ذات این قضیه مخفی بودنش است، پس نباید انتظار داشته باشیم این مسائل شفاف شوند چون اساسا امکانپذیر نیست و ببیشتر شبیه آرزوهای فانتزی است که اتفاق نمیافتاد، باید از خیالبافی دست برداریم و به سراغ مسائلی برویم که عملیتر هستند.»
غلامرضا موسوی: علاوه بر شفافیت مالی، تصمیم گیریها هم باید شفاف شوند
غلامرضا موسوی، تهیهکننده سینما نیز نظرش را درباره مبحث شفافسازی اینگونه بیان کرد: «خوشبختانه قبل از این هم مسائل سینما شفاف بودند و در بحث موضوعات مالی در بنیاد سینمایی فارابی و موسسسه رسانههای تصویری اقداماتی انجام گرفته که بسیار خوب است.»
موسوی ادامه داد: «شفافسازی دو وجه دارد، یکی وجوه مالی است و یکی هم وجوه تصمیمگیری، که روشن شدن هر دوی اینها میتواند به سیستم کمک کند و موثر واقع شوند. در سینما علاوه بر مسائل مالی، لزوم شفافسازی در تصمیمگیریها هم وجود دارد، یعنی همه بدانند اگر اتفاقی افتاده برای اینکه به نتیجه برسند چه مراحلی باید طی شود، و هر تصمیم گیری به اطلاع اهالی سینما برسد.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- فیلم اکراننشده رضا داودنژاد به سینما میآید
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند