علیرضا داودنژاد معتقد است شفافسازی نه فقط در سازمان سینمایی که در کل سینما ضروری است، غلامرضا موسوی بیان میکند سینما شفاف است و هوشنگ گلمکانی نیز بر این بار است که امکان عملی شدن شفافسازی در همه وجوه وجود ندارد.
به گزارش سینماسینما، مدتی است بحث شفافسازی در امور مختلف کشور، هر روز داغ و تازه است؛ سنگ بنای این بحث هم در دولت دوازدهم نهاده و در برخی از سازمانها و وزارتخانهها به طور جدیتری پیگیری شد.
گرچه در بسیاری از سطوح، برخی سازمانها و نهادها از جمله صدا و سیما تن به شفافسازی ندادند اما در بسیاری از ادارهها و سازمانهای دولتی این اتفاق افتاد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر شفافسازی از پیشگامان است و برای همین با آمدن حسین انتظامی به سازمان سینمایی، به نظر میآید این مهم سریعتر و دقیقتر از گذشته پیگیری شود. خود او در توئیتی بر این نکته تاکید کرده و حالا قرار است پس از تصدی این مدیر بر سازمان سینمایی، مردم از جزئیات جشنوارهها، وامها، دریافتها و پرداختها به درستی مطلع شوند.
اینکه سازمان سینمایی باید چون اتاقی شیشهای زیر نگاه هنرمندان و اهالی رسانه باشد و چنین اتفاقی به نفع به سینما و وضعیت فعلی آن خواهد بود، نظر بسیاری از سینماگران است؛ در همین ارتباط با علیرضا داودنژاد (کارگردان)، غلامرضا موسوی (تهیه کننده) و هوشنگ گلمکانی (منتقد) گفتوگو کردهایم که در ادامه نظراتشان را درباره این مسئله میخوانید.
علیرضا داودنژاد: اگر دنبال سر و سامان هستیم باید شفاف باشیم
علیرضا داودنژاد، کارگردان سینمای ایران درباره بحث شفافسازی گفت: «اساسا نه فقط سازمان سینمایی، بلکه سینما نیازمند شفافسازی است. اصولا مشکل سینمای ما این است که یک نظام اطلاعرسانی شفاف و درست ندارد، شفافیت نه در بحث سرمایهگذاری و نه تهیه و تولید و نه در نمایش وجود ندارد.»
او ادامه داد: «یکی از دلایل اینکه بازار سینمای ایران ناامن است نیز همین عدم شفافیتهاست. از زمانیکه فیلم وارد پروسه تولید میشود تا زمانی که پرونده نمایشاش بسته میشود، فیلمها یک اطلاعرسانی درست ندارند، در نتیجه خوب هم معرفی و تبلیغ نمیشوند. بنابراین کل سینما در نوعی ابهام و تاریک به سر میبرد.»
کارگردان فیلم «فراری» افزود: «ما دو جریان مالی داریم که وارد سینما میشوند، یکی از بازار سینماست و دیگری از دولت است. بازار سینما که ناامن و مبهم است، دولت هم وضعیتش همینطور است، در واقع ما در یک فضای تاریک کار و فیلم تولید میکنیم. قاعدتا اگر برای سینمایمان به دنبال سر و سامان باشیم این هر دو جریان باید در همه وجوهش جریان شفافی باشد.»
هوشنگ گلمکانی: باید دید شفافیت تا چه حد امکانپذیر است
هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما نیز درباره بحث شفاف سازی و لزوم اجرای آن در سازمان سینمایی گفت: «به عقیده من به غیر از سازمان سینمایی همهجا نیاز به شفافسازی دارد اما در خارج از ایران هم قاعدهای وجود دارد که برخی از اطلاعات مسائل درونسازمانی است و لازم نیست همه آنها اعلام شوند. اما اگر همه امور دنیا اینقدر زلال و شفاف باشد که همه از همه چیز خبر داشته باشند، وضعیت خیلی ایدهآل میشود اما فکر نمیکنم اساسا بتوان به چنین مرحلهای رسید.»
سردبیر مجله فیلم ادامه داد: «البته قرار است الان مسائلی شفاف شود و بعضیها هم دلشان میخواهد اعلام شود اما نمیدانم این موضوع تا چه حد امکانپذیر است.»
او در پاسخ به این سوال که اگر این اتفاق عملی شود، چه مسائلی نیازمند این شفافسازی هستند که به جریان کلی سینما نیز کمک شود، بیان کرد: «من فکر نمیکنم شفافسازی در مسائل مالی،خیلی زیاد به مسائلی که ما نگران و علاقهمند به آنها هستیم، کمکی کند. مثلا اگر ما متوجه شویم که مثلا بودجه سازمان سینمایی بین چه جاهایی تقسیم شده است و بعد هم عدهای بگویند چرا آنجا اینقدر گرفته و جای دیگر کمتر یا بیشتر، در نهایت چه کمکی میتواند به برخی مسائل مهم کند؟»
گلمکانی اضافه کرد: «البته که روشن شدن این مسائل باعث میشود برخی کارها سامان بیشتری بگیرند و هزینهها در راستای مفیدتری صرف شوند اما مشکلات سینمای ایران فقط این مسائل نیستند. یکی از مشکلات سینمای ما سانسور است، اما شفافسازی درباره پروسهای که یک فیلم به مشکل برمیخورد را که طبیعتا نمیشود علنی کرد. سانسور علیرغم پتانسیل مثبتی که در سینمای ایران وجود دارد، باعث میشود ویترین سینمای ایران با انتقاد مواجه شود، در حالیکه فیلم خوب هم ساخته میشود.»
او همچنین گفت: «مسئله دیگری که وجود دارد، پولشویی است، اساسا ذات این قضیه مخفی بودنش است، پس نباید انتظار داشته باشیم این مسائل شفاف شوند چون اساسا امکانپذیر نیست و ببیشتر شبیه آرزوهای فانتزی است که اتفاق نمیافتاد، باید از خیالبافی دست برداریم و به سراغ مسائلی برویم که عملیتر هستند.»
غلامرضا موسوی: علاوه بر شفافیت مالی، تصمیم گیریها هم باید شفاف شوند
غلامرضا موسوی، تهیهکننده سینما نیز نظرش را درباره مبحث شفافسازی اینگونه بیان کرد: «خوشبختانه قبل از این هم مسائل سینما شفاف بودند و در بحث موضوعات مالی در بنیاد سینمایی فارابی و موسسسه رسانههای تصویری اقداماتی انجام گرفته که بسیار خوب است.»
موسوی ادامه داد: «شفافسازی دو وجه دارد، یکی وجوه مالی است و یکی هم وجوه تصمیمگیری، که روشن شدن هر دوی اینها میتواند به سیستم کمک کند و موثر واقع شوند. در سینما علاوه بر مسائل مالی، لزوم شفافسازی در تصمیمگیریها هم وجود دارد، یعنی همه بدانند اگر اتفاقی افتاده برای اینکه به نتیجه برسند چه مراحلی باید طی شود، و هر تصمیم گیری به اطلاع اهالی سینما برسد.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- فیلم اکراننشده رضا داودنژاد به سینما میآید
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛