سینماسینما، محمد حقیقت – پاریس
چند روز مانده به برگزاری مراسم اسکار در سوم مارس ۲۰۲۵، در محافل سینمایی، بهویژه در آمریکا همه در حال گمانه زنی در باره جوایز پر سر صدای امسال هستند. در این میان سایت ها و نشریات با نامزدهای برتر امسال گفتگوهای زیادی انجام دادهاند؛ از جمله با شان بیکر، کارگردان فیلم «آنورا» که جدا از بردن نخل طلای کن ۲۰۲۴، جوایز بسیار دیگری هم بدست آورده است.
وی در مورد وضعیت صنعت سینمای آمریکا که بیشترش در دست کمپانی های بزرگ هالیوودی است، ادعا می کند که این کمپانی ها سینمای مستقل را کنترل و تا حدی تحقیر می کنند. آنها سودهای خود را می بلعند ولی از حمایت فیلم هایی که به موضواعات بحث انگیز می پردازند خودداری می کنند.
این کارگردان نیویورکی که اخیرا هم جایزه sprit awards را بدست آورده و از سوی دیگر در رشته های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین هنرپیشه زن، بهترین مونتاژ و غیره برای فیلم «انورا» کاندیدای اسکار شده، اعتقاد دارد که با همه مشکلات در سینمای مستقل به کار ادامه خواهد داد. او تاکید دارد که فیلمش ۶ میلیون هزینه برداشته اما برای خودی نشان دادن در پرده سینماهای وسیع، با مشکل روبرو است و سینمای مستقل امروزه بیشتر از هر موقع با دشواری روبرو شده است. وی ادامه می دهد: «من فرزند ندارم اما اگر داشتم نمی دانم چگونه می توانستم اموراتم را بگذرانم! بندرت پیش میآید که کارگردانان سینمای مستقل چیزی بدستشان برسد با اینکه مثلا همین فیلم «آنورا» تا کنون چهل میلیون دلار در دنیا فروش داشته است!»
قبلا هم کارگردان فیلم «بروتالیست» که وی نیز ۱۰ نامزدی در اسکار دارد، همین شکوه و گلایه را از دنیای سینما – منظور آن دسته از فیلمسازان سینما مولف و مستقل امریکا است- کرده بود! حال باید منتظر برگزاری مراسم اسکار شد، و دید آیا برنده شدن کارگردانان سینمای مستقل، از نظر مالی وضعیت بهتری برای آنان حاصل خواهد کرد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





