سینماسینما، پاریس: کارلو شاتریان مدیر هنری جشنواره برلین در مصاحبهای با روزنامه لوموند در رابطه با عوض شدن او بعنوان مدیر جشنواره میگوید: «خود مختاری برنامه ریزی من، دیگر ضمانت اجرایی نداشت».
وی آخرین دوره مدیریت خود را امسال طی می کند زیرا وزیر فرهنگ آلمان که انتقادت زیادی به جشنواره داشت برای سال آینده از خانم کلودیا روث که امریکایی الاصل است و مدتی هم مدیر جشنواره لندن بوده، درخواست کرده تا سکان جشنواره برلین را بدست بگیرد. وی مدتی نیز مدیر مدرسه سینمایی لندن بوده است. کارلو شاتریان ایتالیایی، ۵۲ ساله، قبلا روزنامه نگار و نویسنده سینمایی بوده و مدتی نیز به مدیریت جشنواره لوکار انتخاب شده بود. بنا به نوشته بسیاری از منتقدین آلمانی، فرانسوی و غیره، در مدتی که وی مدیر هنری برلین بود، کیفیت این جشنواره عقب گرد کرده بود و مورد انتقادات نسبتا زیادی قرار گرفت که باعث تغییر او شد. منتقد یک روزنامه دیگر فرانسوی سوال میکند، حالا که به جای شاتریان، مدیر قبلی جشنواره لندن، را نهاده اند، آیا واقعا بین حرفه ای های سینمای آلمان کسی را پیدا نمیکنند، که شایستگی مدیریت جشنواره مهم برلین را داشته باشند و مجبورند از کشورهای دیگر، کسی را انتخاب کنند؟! از سوی دیگر منتقد لوموند، در رابطه با دو جنگ فعلی (اوکراین- روسیه) و (حماس- اسراییل) و بازتاب آنها، در رسانه های جهان، از کارلو شاتریان سوال میکند : شما چگونه جشنواره امسال را هدایت می کنید؟ این درگیری ها به فستیوال سینما هم سرایت میکند؟ او پاسخ میدهد: ما جلسات زیادی برای این منظور در نظر داریم که روزهای ۱۷ تا ۱۹ فوریه برپا خواهد شد. ابل فرارا، اموس گیتای، و همچنین سینماگرانی از فلسطین حضور خواهند داشت. جدا از این، حس می کنم که نسل جدیدی از سینماگران بوجود آمده اند که به مسایل سیاسی علاقمندتر شده اند مثل ماتی دیوپ، و غیره. حال باید دید چه خواهد شد.
در هفتاد وچهارمین جشنواره برلین سینمای ایران در بخش های گوناگون حضور دارد که در بخش مسابقه اصلی، «کیک محبوب من» ساخته صناعی ها و مریم مقدم، در مسابقه قرار دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





