به مناسبت ۱۲۰ سالگی سینمای چین، جشنواره بینالمللی فیلم پکن با نمایش آثاری از نخستین فیلم صامت تا انیمیشنهای مدرن، تاریخ این صنعت را در یکی از بزرگترین بازارهای سینمای جهان جشن میگیرد.
به گزارش سینماسینما، همه چیز با یک دوربین دستی چوبی و مردی با دیدگاهی آیندهنگر به نام «رن چینگتای» آغاز شد. هیچ راهی برای دانستن این وجود ندارد که آیا «رن» هنگام سفارش آن دوربین دستی ساخت فرانسه در پاییز ۱۹۰۵، حدسی از میراثی که بر جای میگذارد داشت یا نه. اما تاریخ نشان میدهد او مردی باهوش و چندبعدی و کارگردان اولین فیلم تاریخ چین با عنوان «کوه دینگجون» نیز بود.
لی ژن، استاد آرشیو فیلم چین، میگوید: «تولید این فیلم نقطه عطفی نمادین است که پایان عصری بدون سینمای چین و فقدان تولیدات داخلی توسط مردم این کشور را نشان میدهد.»
حالا و ۱۲۰ سال بعد، چین با ابرتولیداتی مانند انیمیشن «نژا ۲»، دومین صنعت سینمایی بزرگ جهان را در اختیار دارد. پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم پکن به مناسبت این سالگرد، بخش ویژهای با عنوان «پانورامای پکن» اختصاص داده که به مرور تحول فیلمسازی در این کشور اختصاص دارد.
آثاری از جمله فیلمهای صامت مرمتشده مانند «عنکبوتها» (۱۹۲۷) و «الهه» (۱۹۳۴)، نخستین انیمیشن چین و آسیا با نام «شاهزاده بادبزن آهنی» (۱۹۴۱) و کلاسیکهایی مانند «بهار در شهر کوچک» (برگزیده به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای چین) تا آثار مدرنی مانند «ممکن است کوهها در هم بزیزند» اثر جیا ژانگکه در این بخش ویژه به نمایش گذاشته میشوند.
همچنین در حاشیه این رویداد، نشستهایی با حضور کارگردانانی مانند جیا ژانگکه و هو جیانچی درباره تاریخ سینما برگزار میشود.
سینما اولین بار در سال ۱۸۹۶ با نمایش فیلمهای کوتاه برادران لومیر در شانگهای به چین رسید. رن که در دهه ۱۸۵۰ در فقر بزرگ شده بود، ابتدا به نجاری روی آورد، اما با ورود عکاسی به چین، استودیوی عکاسی «فنگتای» را در پکن تأسیس کرد و حتی عکاس مخصوص ملکه سیشی شد. او سپس با خرید یک دوربین فیلمبرداری و همکاری با بازیگر اپرا تان شینپی، فیلم «کوه دینگجون» را در حیاط استودیوی خود ساخت.
لی ژن توضیح میدهد: «فیلمبرداری سه روز طول کشید و سه بخش از اپرای «کوه دینگجون» را ثبت کرد. رن پس از اتمام، فیلم را در سینمای داگوانلو به نمایش گذاشت و نخستین سالن حرفهای پکن را تأسیس کرد؛ اقدامی که سینما را از یک جذابیت درباری به سرگرمی عمومی تبدیل کرد.»
پانزدهمین جشنواره فیلم پکن از ۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت (۱۸ تا ۲۶ آوریل) برگزار میشود و فیلم سینمایی «درنو» ساخته سید هادی محقق محصول ایران و جمهوری چک در اولین نمایش جهانی در بخش مسابقه اصلی، فیلم سینمایی «تنها صداست که می ماند» ساخته علی فرهمند در اولین نمایش جهانی در بخش رقابتی به سوی آینده و فیلم سینمایی «خاک سر به مهر» ساخته ۱۳۵۷ مروا نبیلی در بخش جنبی این رویداد به نمایش در خواهند آمد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- جکی چان در صدر گیشه سینماهای چین
- چین از رقابت اسکار ۲۰۲۵ خارج شد
- ژانگ ییمو؛ فیلمساز هنری اهل چین چطور در چرخه سینمای هالیوودی-چینی، افتاد؟
- چین فیلم تحریم شده وودی آلن را اکران میکند
- نخستین تجربه ژانگ ییمو در ژانر جاسوسی به زودی اکران میشود
- رکورد گیشه سینما در چین شکست
- صنعت سینمای چین، فیلمسازی را از سر گرفت
- سینماهای چین دوباره بسته شدند
- سینماها در شانگهای چین بازگشایی میشوند
- چینیها از سینما استقبال نکردند/ رعایت خودجوش شرایط قرنطینه
- مجید مجیدی: آماده ساخت فیلمی با موضوع ویروس «کرونا» در چین هستم
- آمار درآمد سینمای چین در تابستان/ «مرد عنکبوتی: دور از خانه» فیلم هالیوودی محبوب چینیها
- معرفی شش نماینده سینمای چین در جشنواره جهانی فیلم فجر
- مرور سینمای آلمان و چین در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





