به مناسبت ۱۲۰ سالگی سینمای چین، جشنواره بینالمللی فیلم پکن با نمایش آثاری از نخستین فیلم صامت تا انیمیشنهای مدرن، تاریخ این صنعت را در یکی از بزرگترین بازارهای سینمای جهان جشن میگیرد.
به گزارش سینماسینما، همه چیز با یک دوربین دستی چوبی و مردی با دیدگاهی آیندهنگر به نام «رن چینگتای» آغاز شد. هیچ راهی برای دانستن این وجود ندارد که آیا «رن» هنگام سفارش آن دوربین دستی ساخت فرانسه در پاییز ۱۹۰۵، حدسی از میراثی که بر جای میگذارد داشت یا نه. اما تاریخ نشان میدهد او مردی باهوش و چندبعدی و کارگردان اولین فیلم تاریخ چین با عنوان «کوه دینگجون» نیز بود.
لی ژن، استاد آرشیو فیلم چین، میگوید: «تولید این فیلم نقطه عطفی نمادین است که پایان عصری بدون سینمای چین و فقدان تولیدات داخلی توسط مردم این کشور را نشان میدهد.»
حالا و ۱۲۰ سال بعد، چین با ابرتولیداتی مانند انیمیشن «نژا ۲»، دومین صنعت سینمایی بزرگ جهان را در اختیار دارد. پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم پکن به مناسبت این سالگرد، بخش ویژهای با عنوان «پانورامای پکن» اختصاص داده که به مرور تحول فیلمسازی در این کشور اختصاص دارد.
آثاری از جمله فیلمهای صامت مرمتشده مانند «عنکبوتها» (۱۹۲۷) و «الهه» (۱۹۳۴)، نخستین انیمیشن چین و آسیا با نام «شاهزاده بادبزن آهنی» (۱۹۴۱) و کلاسیکهایی مانند «بهار در شهر کوچک» (برگزیده به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای چین) تا آثار مدرنی مانند «ممکن است کوهها در هم بزیزند» اثر جیا ژانگکه در این بخش ویژه به نمایش گذاشته میشوند.
همچنین در حاشیه این رویداد، نشستهایی با حضور کارگردانانی مانند جیا ژانگکه و هو جیانچی درباره تاریخ سینما برگزار میشود.
سینما اولین بار در سال ۱۸۹۶ با نمایش فیلمهای کوتاه برادران لومیر در شانگهای به چین رسید. رن که در دهه ۱۸۵۰ در فقر بزرگ شده بود، ابتدا به نجاری روی آورد، اما با ورود عکاسی به چین، استودیوی عکاسی «فنگتای» را در پکن تأسیس کرد و حتی عکاس مخصوص ملکه سیشی شد. او سپس با خرید یک دوربین فیلمبرداری و همکاری با بازیگر اپرا تان شینپی، فیلم «کوه دینگجون» را در حیاط استودیوی خود ساخت.
لی ژن توضیح میدهد: «فیلمبرداری سه روز طول کشید و سه بخش از اپرای «کوه دینگجون» را ثبت کرد. رن پس از اتمام، فیلم را در سینمای داگوانلو به نمایش گذاشت و نخستین سالن حرفهای پکن را تأسیس کرد؛ اقدامی که سینما را از یک جذابیت درباری به سرگرمی عمومی تبدیل کرد.»
پانزدهمین جشنواره فیلم پکن از ۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت (۱۸ تا ۲۶ آوریل) برگزار میشود و فیلم سینمایی «درنو» ساخته سید هادی محقق محصول ایران و جمهوری چک در اولین نمایش جهانی در بخش مسابقه اصلی، فیلم سینمایی «تنها صداست که می ماند» ساخته علی فرهمند در اولین نمایش جهانی در بخش رقابتی به سوی آینده و فیلم سینمایی «خاک سر به مهر» ساخته ۱۳۵۷ مروا نبیلی در بخش جنبی این رویداد به نمایش در خواهند آمد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- جکی چان در صدر گیشه سینماهای چین
- چین از رقابت اسکار ۲۰۲۵ خارج شد
- ژانگ ییمو؛ فیلمساز هنری اهل چین چطور در چرخه سینمای هالیوودی-چینی، افتاد؟
- چین فیلم تحریم شده وودی آلن را اکران میکند
- نخستین تجربه ژانگ ییمو در ژانر جاسوسی به زودی اکران میشود
- رکورد گیشه سینما در چین شکست
- صنعت سینمای چین، فیلمسازی را از سر گرفت
- سینماهای چین دوباره بسته شدند
- سینماها در شانگهای چین بازگشایی میشوند
- چینیها از سینما استقبال نکردند/ رعایت خودجوش شرایط قرنطینه
- مجید مجیدی: آماده ساخت فیلمی با موضوع ویروس «کرونا» در چین هستم
- آمار درآمد سینمای چین در تابستان/ «مرد عنکبوتی: دور از خانه» فیلم هالیوودی محبوب چینیها
- معرفی شش نماینده سینمای چین در جشنواره جهانی فیلم فجر
- مرور سینمای آلمان و چین در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





