سینماسینما، فرزانه متین
قتلهای ناموسی یکی از مهمترین معضلات اجتماعی ایران است؛ معضلی که بیشتر دختران مجرد قربانیان اصلی آن هستند. در این جنایتها، پدر یا برادر، گاه با همکاری خویشاوندان، جان دختر را میگیرند و توجیه رایج آنها «حفظ شرف و آبرو» است. برقراری روابط عاشقانه، فرار از خانه یا سرپیچی از ازدواجهای اجباری، همه در نگاه سنتی مردسالارانه بهعنوان «بیعفتی و بدنامی» تلقی میشوند. ضعف قوانین نیز به گسترش این فجایع دامن زده است و زنان ناچارند در چارچوبهای تعریفشده از پیش سکوت کنند؛ سکوتی که تا زمانی که سنت پدرسالاری پابرجاست، همچنان قربانی میگیرد.
هر بار که چنین خبری منتشر میشود، روزنامهها مملو از تحلیل جامعهشناسان و روانشناسان است، اما پس از مدتی، این فاجعهها به دست فراموشی سپرده میشوند. خوشبختانه، در سالهای اخیر این موضوعات حساس بهتدریج وارد روایتهای سینمایی نیز شدهاند. چرا که سینما، بهعنوان آینه جامعه، میتواند صدای خاموش زنان را بازتاب دهد. بااینحال، محدودیتها و ممیزیها باعث شده بسیاری از این روایتها در حد اشاره باقی بمانند. نمونه روشن آن فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری است که بهرغم اهمیت محتوایی، حدود ۱۵ سال در توقیف ماند. به همین دلیل فیلمسازان دغدغهمند ناگزیرند از استعاره و روایت غیرمستقیم بهره بگیرند تا بتوانند فضای نقد اجتماعی ایجاد کنند.
در این میان، میلاد بنی طبا، کارگردان جوان و منتقد اجتماعی سینما، با ساخت فیلم «مرجان» به سراغ یکی از همین سوژههای حساس رفته است. «مرجان»، که این روزها در گروه «هنر و تجربه» اکران میشود، بر پایه الهام از ماجرای تکاندهنده رومینا اشرفی ساخته شده است؛ دختر ۱۴ سالهای که در سال ۱۳۹۹ به دلیل مخالفت خانواده با ازدواجش از خانه گریخت، اما پس از بازگردانده شدن توسط پلیس، به دست پدرش به قتل رسید. پدری که نهایتاً تنها به ۹ سال حبس محکوم شد. این جنایت به نمادی از قتلهای ناموسی در ایران بدل شد.
خانواده رومینا همکاری لازم با سازندگان فیلم نداشتند، بنابراین بنیطبا برای نگارش فیلمنامه ناچار شد بخشی از روایت را بر پایه تخیل و خردهپیرنگهای جدید بنا کند. او با بردن داستان به دل یک خانواده پدرسالار تهرانی، نشان میدهد چگونه «آبرو» مهمترین معیار سنجش شخصیت مردان خانواده است. بنیطبا در انتخاب موضوع جسور بوده و با دقت، لایههای ازدواج اجباری، تعصب، فرار دختر و پیامدهایش را به تصویر کشیده است.
«مرجان» را باید نقطه عطفی در پرداخت سینمایی به قتلهای ناموسی دانست. فیلمنامه بدون شعارزدگی و هیاهو، واقعیتهای موجود جامعه را به تصویر میکشد. بنیطبا با ساخت این فیلم کوشیده است زخم اجتماعی قتلهای ناموسی را در قالب سینما ـ که خود ابزار آگاهی است ـ روایت کند تا این فاجعه در حافظه جمعی بماند و فراموش نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





