سینماسینما، زهرا مشتاق
من فیلم نمور را ندیدهام. خانم نوشین معراجی را هم از نزدیک نمیشناسم. و در این روزها فقط همین چند ثانیه از صحبتهای ایشان را شنیدهام که در نشست مطبوعاتی فیلم در جشنواره بوده است. اما میدانم که در این نشستها چه فضای سنگینی ایجاد میشود و بسیار دیدهام خبرنگارنماهایی که با پرسشهایی بیربط، نشستها را از یک مسیر معتدل و درست چگونه به بیراهه میکشانند و این بیاخلاقی چه مشکلاتی برای برگزارکنندگان تا شرکتکنندگان ایجاد میکند. این در حالی است که اخلاق حرفهای حکم میکند اخلاق فدای خبر نشود. انتقال درست مفاهیم وظیفه خبرنگاران است. شاید همین فضای سخت برای کسی که تجربه چندانی در مصاحبههای مطبوعاتی نداشته است، موجب شده از کلماتی استفاده کند که منظور او را بهدرستی منتقل نکرده است. مگر میشود در ایران زندگی کنیم و از فراوانی و گسترش ازدواجهای سفید اطلاع نداشته باشیم؟ آیا از این ازدواجها هیچ فرزندی به وجود نمیآید؟ فرزندان حاصل از چنین رابطهای که نتیجه عشق بوده، چه جایگاهی دارند؟ همه حرف همین بوده است. اگرچه الکن بیان شده است. برادرانم، خواهرانم، تصمیمگیرندگان محترم، باور کنید همه دنیا آنطور که من و شما فکر میکنیم، فکر نمیکنند. در بسیاری از کشورها، کسانی هستند که بعد از داشتن چندین بچه ازدواج خود را رسمی میکنند و هرگز از سوی جامعه مورد بیاحترامی یا آزار قرار نمیگیرند. ایران کشوری است با اکثریت مسلمان. اما چه خوشمان بیاید چه نه، وجود و شکل رابطههای متفاوت نشان از جامعه درحال گذاری است که نسل جوان آن، که زاده همین دوره پساانقلاب هستند، تمایل دارند زندگی خود را مطابق میل و سلایق و تربیت خود پیش ببرند. با زبان تحکم و دستور تغییری در این رویه ایجاد نمیشود و مثالهایش فراوان است و بیانش تکرار مکررات. شمشیرهایتان را غلاف کنید؛ چراکه در منابر، اسلام را دین مهربانی معرفی میکنید و نمیتوانید خلاف آن عمل کنید. شما هستید که مردمان را از دین دچار هراس میکنید. آیا از خداوند نمیترسید که زندگی انسانی را ناگهان چنین دچار توفان میکنید؟ آیا خودتان تابهحال هرگز اشتباه نکردهاید؟ میگویند خداوند هزار اسم متبرک دارد؛ اما از نظر من یکی از نامهای خداوند، عجیبترین و شگفتانگیزترین نام دنیاست؛ «مستور». میدانید معنایش چیست؟ یعنی سترکننده، یعنی پوشاننده و چه سترگ است این نام که برایندش خدایی است که پوشاننده خطاهای ماست. پس اگر خدا را میپرستید، از صفات او نیز بهرهمند شوید که پیامبرش و امامش دیده را نادیده کرد و گفت سنگ نخست را آن کسی بزند که خود هیچ گناهی مرتکب نشده است. آیا شمایان انسانهایی هستید که هیچ خطایی نکردهاید؟!
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- عذرخواهی سینماتیکت و قبول مسئولیت کافی نیست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- «سینماتیکت» بیانیه داد؛ انتشار لیست برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اشتباه اپراتوری-انسانی
- چرا به دو سؤال بزرگ جشنواره فجر پاسخی داده نشد؟/ هنر پشت گوش انداختن
- تهیهکننده «نمور»: حاشیه نسازید؛ دو شخصیت فیلم، عقد شرعی کردهاند
- واکنش رییس جمهوری به حواشی جشنواره فجر: خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- وزیر ارشاد: جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
- پاسخ جشنواره پر اشکال و غیرپاسخگو به یک ویدیو
- فضای کافکاگونه/ کوتاه درباره «خائنکشی»
- جوایز بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر اهدا شد
- پلیس فتا: از سوی سازمان سینمایی شکایتی نرسیده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





