سینماسینما، سیدمحمد حسینی
شب چله «یلدا» و دیگر جشنهای ملی و مذهبی ایران، برآمده از یک فرهنگ کهن و آیین ناب است؛ اما گویی صدا و سیما، هیچ توجهی به خاستگاههای فرهنگی این سرزمین ندارد و آنها را کوچک میشمارد.
وقتی هیچ پشتوانه ادبی در شورای سیاستگذاریهای فرهنگی نیست و به زیباییشناسی نیز توجهی نشدهاست، برنامهسازیها در تمام ابعاد اجتماعی، چه در شهرداری و چه در رسانه فراگیر تلویزیون و یا در جاهای دیگر، به آنچه که باید توجه کنند، وقعی نهاده نشدهاست. آنان بهجای آنکه مخاطب را به آیین و فرهنگ نیک ملی، معطوف کنند، به سرگرم کردنِ محض با شیوههای تکراری و کلیشهای در اجرا و در موضوع رویکردی سخیف و سطح پایین اکتفا کردهاند. در یک جشن ملی همه اقشار جامعه باید باشند، اما اینکه در هر برنامه ملی از فوتبالیستهای مشخص، دعوت کنید که چندان سخنی درخور نیز ندارند و به شوخیهایی برای خنده گرفتن آمیخته به تمسخر روی میآورند؛ یعنی ما دچار خطای استراتژیک در برنامهسازی هستیم.
تلویزیون، بخصوص در این سالهای اخیر که مردم بدان کمتر توجه دارند باید در زمانهای طلایی بهسان جشنهای ملی و آیینهای مذهبی، از فرصت برای توجه به ارزشها و زیباییها استفاده کند تا مخاطب بدان مجذوب شود.
درنگ در دریای آیینها، دُر را برایمان به ارمغان میآورد… نوروز، یلدا، مهرگان، جشن سده و آیینهای مذهبی که پیوند خورده با فرهنگ ملی است، همچون رمضان، محرم، عید غدیر و قربان؛ در این موقعیتها که آمادگی و پذیرش روحی و نشاط فراهم است، وقتی میخواهند برنامه بسازند با دیدگاه همان فیلمفارسیسازان، تولید محتوا میکنند.
گویی که یک پند و پیام اخلاقی، پس از آن همه ناهنجاریهای عرفی و موقعیتهای غیر فرهنگی، پاسخگوی نیازهای فطری و راستین انسانی میشود، شگفتا! در همه موقعیتها؛ جشنها و سوگواری و نیایشها در ظاهر متوقف میمانند و به باطن و حقیقت و مغز ریشههای کهن راه پیدا نمیکنند؛ مدام با احساسات مخاطب خود از روشهای رایج و مرسوم بازی میکنند! هیچ خردورزیای
در تلویزیون مشاهده نمیشود، آنگاه آن سخن جناب سعدی را مصداق میشویم؛ (جماعتی افسرده، دل مرده، ره از عالمِ صورت به عالمِ معنی نبرده).
مگر قرار نبود تلویزیون، دانشگاه باشد. دانشگاه در تضارب آراء و نظر، و به چالش کشیده شدن پیشفرضها معنا پیدا میکند. اما تلویزیون در سالهای اخیر شبیه رستوران اداره میشود؛ مخاطب از بین چند موضوع از پیش تعیین شده، یکی را برمیگزیند و البته هیچ کاری با ادراک و احساس بشری هم ندارند.
برگردیم به یلدا و جشنهای دیگر؛
انتظار نیست از دکتر الهی قمشهای و یا دکتر ژاله آموزگار در جهت تبیین ادبیات و آیینهای اساطیری این سرزمین دعوت کنید چرا که آنها اصلا در این قاب جای نمیگیرند… اما میشود روزنهای به سوی ریشههای این رویدادهای اصیل ایجاد کرد، که بدانیم تولد خورشید در یلدا از برای چیست و فردای آن شب طولانی را چرا خرمْروز دانستهاند و غفلت نکنیم از این موضوع شگرف که چقدر زندگی اهمیت داشته و توجه به این مفهوم ژرف تا چه اندازه ارزشمند بوده است.
متهم اصلی تنزل فرهنگی و در مدار ابتذال قرار گرفتن جامعه، تلویزیون است! که شب یلدا محصور در هندوانه و خرمالو و آجیل شده است و مواجههای بسیار سطحی با حکمت حافظ که حتی در همین شب هم، به درون آن نمیخواهیم راه پیدا کنیم…
( گر به مظروفش نظر داری شهی…
ور به ظرفش بنگری تو گمرهی)
در این سالها هرگز یاد ندارم، حداقل در این یک شب، حافظشناسی دعوت شود تا کمی مردم را با دیدگاه این متفکر بزرگ آشنا کند. در همه موضوعات و موقعیتها در پوست و ظاهر غرق هستیم و نمیگذارند و نمیخواهند به درک متعالی تری دست پیدا کنیم.
جشن سده و مهرگان هم که حذف شده، چهارشنبه سوری را هم از معنا تهی کردند و آنقدر بیتفاوت از آیینهای زیبای ایران باستان عبور کردند که همهشان استحاله شدند.
(مبارکتر شب و خرمترین روز
به استقبالم آمد بخت پیروز)
کارکرد این جشنها توجه به زندگی و شکر و سرسری از لحظهها گذر نکردن بوده که سهراب اینگونه آن را به ما متذکر شدهاست؛
«زندگی آبتنی کردن در حوضچه اکنون است»
اما چون فلسفه آنها را برایمان حذف کردند ما نیز توجه چندانی بدان نداریم…
در آموزش و پرورش ذهن کودک و نوجوان را به مباحث بیهوده سرگرم کردند و هرگز به خلاقیت و زیبایی توجه ندادند، در صدا و سیما هم همه چیز عیان است و حاجتی به بیان نیست. دستکم گرفتن شعور و وقت مخاطب، روش مرسوم متولیان فرهنگی کشور شده است.
این سنت ناخجسته که چند نفر در یک دکور خیلی بزرگ کنار هم ایستاده و شلوغکاری کنند و به هر کسی دو سه جمله وقت داده شود، بدون هیچ رویکرد مشخص در موضوع و روش روشن در گفتوگو و چگونگی پیشبرد آن از نقطهای به نقطه دیگر، پر واضح است که جز سرگرمیِ محض نقشه راه فرهنگی ندارند.
بهراستی به فکر یک برنامهساز نمیرسد، در یک جشن ملی برنامهای غیر از این شیوه تکراری و بیخاصیت تولید کند؟
تلویزیون و آموزش و پرورش نقش تعیینکنندهای را در نابسامانی فرهنگی ایفا کردهاند. و زمانی که رسانه فراگیر رسمی کشور یکساحت پیش برود، نبود تنوع افکار و مسدود شدن دیدگاههای متکثر جامعه امروزی، به تکامل و تعالی راه پیدا نمیکند.
به قول اخوان ثالث؛ پرسید ز من اهل دلی کیش تو چیست؟
آزادگی و صلح و صفا کیش مَنست
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- بازگشت یلدایی جنابخان به تلویزیون
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- گونهای دلتنگی برای چیزی که دیگر نیست/ دربارهی سینمای کیومرث پوراحمد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد