سینماسینما، محمد حقیقت
امروز در سایت سینماسینما گفتگوی هفته نامه فردوسی با زنده یاد سهراب شهید ثالث بازنشر داده شده که بسیار کار شایسته ای است. هر دو مصاحبه کننده، با اسم های احمد رهگذر و دانشجوی ایرانی (م.ح) در آن زمان مایل نبودند اسم اصلی خود را پای مطلب بگذارند. امروزه، بعداز چهل و یک سال میتوان گفت که این مصاحبه را ما دو نفری، احمد شیرازی و محمد حقیقت (م. ح) طی دو روز با شهید ثالث انجام داده بودیم. ویراستاری آن با آقای احمد شیرازی بود. من دو سه سال بعد این مصاحبه را به فرانسه، البته با توضیحات بیشتر، ترجمه کردم که در کتاب «سینمای نوین آلمان، سهراب شهید ثالث» به چاپ رسید. این کتاب ۶۵ صفحه ای، تا آنجا که میدانم، نخستین کتابی بود که در خارج از ایران به آثار شهید ثالث تا تاریخ مارس ۱۹۸۳ میپرداخت. این کتاب به مناسبت مرور بر آثار سهراب که همزمان در سینماتک فرانسه انستیتو گوته پاریس برپاشده بود به چاپ رسید و بعدا برخی از مقالات آن نیز به آلمانی ترجمه و چاپ شد.
سینماتک فرانسه دو بار برای شهید ثالث مرور بر آثار ترتیب داده بود که اولین آن در مارس ۱۹۷۹، همزمان با روزهای اول انقلاب بود. (جلد روی این کتاب را ضمیمه میکنم.) این کتاب توسط منتقد فرانسوی، کورین مک مولین و با همکاری محمد حقیقت، درسال ۱۹۸۳ به چاپ رسیده بود. برای اطلاع علاقهمندان سهراب شهیدثالث باید گفت که اخیرا دو فیلم بلند توسط دو سینماگر در دست تهیه است که یکی از آنها داستانی و دیگری مستند است.اسم یکی از فیلمهایی که درباره شهیدثالث در حال ساخت است « تو در تهران هیچ ندیدی، هیچ » نام دارد.


لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





