سینماسینما، رضا صائمی
سالها بود که این نقد بر سینمای ایران وارد بود که به یک سینمای آپارتمانی شهری پایتخت محور بدل شده و انگار تنها لوکیشن موجود، مرزهای جغرافیایی تهران است. امسال اما یکی از ویژگی های مهم فیلم های جشنواره فارغ از کم و کیف سینمایی آن خروج از تهران و بردن لوکیشن و قصه ها به سایر نقاط ایران و استفاده دراماتیک از این تنوع جغرافیایی است. برخی از آنها نه فقط جغرافیا و لوکیشن را به خارج از پایتخت یا فضاهای شهری انتقال دادند که قصه خود را در بستر فرهنگ و زبان بومی روایت کردند. از جمله فیلم «درخت گردو» محمد حسین مهدویان که به قصه ای تراژیک از سردشت و مردم کُرد می پردازد و لحن و لهجه کردی در آن پررنگ است. فیلم هایی مثل آتابای به کارگردانی نیکی کریمی و پوست به کارگردانی برادران ارک که اساسا به زبان ترکی ساخته شده و لوکیشن قصه نیز در جغرافیای بومی قرار دارد. در واقع سینمای ایران دارد ایران را در تمامیت ارضی و فرهنگی و بومی و محلی آن به تصویر می کشد و این یک گام مهم و موثر در سینمای ایران است فارغ از اینکه فیلم از حیث ساختار سینمایی چه ضعف و کاستی هایی دارد.
از نمونه های دیگر نیز می توان به فیلم آبادان یازده ۶۰ اشاره کرد که قصه آن به جنوب و خوزستان تعلق دارد. فیلم خروج نیز اگرچه در انتها به تهران و خیابان پاستور ختم می شود اما قصه از جنوب آغاز شده و اتفاقا به واسطه اینکه قصه جاده ای دارد خارج از فضای شهری روایت می شود. همچنین فیلم پدران در همدان می گذرد و فیلم عامه پسند در شهرضای اصفهان. با این حال باید در نظر داشت که خروج از پایتخت صرفا بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل بومی و جغرافیایی شهرهای دیگر ایران نیست و برخی از این فیلم ها از بافت جغرافیایی در خدمت درام و بازنمایی بصری آن استفاده نکرده و صرفا در شهری غیر از تهران روایت می شوند. وقتی در سینما از جغرافیا حرف می زنیم، تاریخ و تمدن و آداب و سنن بومی هم در آن مسستر است و می تواند به ظرفیتی دراماتیک بدل شود. با این حال همین گریز از پایتخت و توجه به بافت های متنوع جغرافیایی که در مرز بزرگتری به اسم ایران شکل می گیرد قابل تامل و ستایش است و حالا می توان گفت سینمای ایران از محبوس شدن در تهران و فضای شهری رها شده و جغرافیای ایران به سینمای ایران وارد شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد