سینماسینما، ابوالفضل نجیب
در میان دهها یادداشت خاطره انگیز و ستایش آمیز درباره محمدرضا شجریان، اما به سهم سینما از صدای ایشان اشاره ای نبود. این یادداشت به همین انگیزه و البته ارجاع نسل امروز به مصاحبه ایشان با امید روحانی در آبان ۱۳۷۱ درباره همکاری با علی حاتمی و همچنین اوضاع آن زمان موسیقی ایرانی است که می تواند بهانه و اشاره ای باشد به تلاش های مغفول مانده شادروان مسعود مهرابی در پاسداشت مفاخر فرهنگ و هنر و بالمال و به طور موازی حفظ و حراست از آن میراث در تاریخ سینما. درباره اهمیت این گفتگوی ظاهرا سینمایی که به حد کفایت جامعیت یک گفتگوی تخصصی درباره اوضاع موسیقی گذشته و حال و بلکه آینده را دارد، شاید ذکر این نکته که استاد همواره از مصاحبه گریزان و فراری بوده، لازم است. نسل ما شاید تنها گفتگویی که از استاد به خاطر مانده، مصاحبه مفصل ایشان یا هفته نامه اختصاصی رادیو تلویزیون قبل از انقلاب با نام تماشا است. و شاید تعبیر امید روحانی در این خصوص به تقریبا هیچ بهترین عدد برای شمار مصاحبه های ایشان باشد. درباره سهم سینما از حنجره استاد آنچه حائز اهمیت است ایشان در تمام عمر هنری تنها یک بار و آن هم به حرمت اعتبار و رفاقت علی حاتمی شاعر سینمای ایران نام او با تاکید بر حضور افتخاری در فیلم دلشدگان در حافظه سینمای ایران ثبت شد. آنگونه که استاد در گفتگو با امید روحانی می گوید، حضور صدای او در فیلم با دو انگیزه یکی اعتبار و علاقه به علی حاتمی و دیگری ادای دین به اساتید موسیقی ایرانی است. از این حیث شاید صدای ایشان در دلشدگان تاویلی باشد بر ضمیمه شدن نام استاد در فیلمی که بخشی از تاریخ موسیقی ایرانی را نمایندگی می کند. که اگر چنین باشد، این کمترین و متواضعانه ترین سهمی است که می توانست برای مرتبه و جایگاه خود در تاریخ موسیقی این دیار قائل شود.
بهانه حضور صدای استاد در فیلم سه تصنیف به نوعی جاودانه است که جز با صدای ایشان شاید هرگز آن درخشندگی و تلائلو حاصل نمی شد. و بی گمان دلیل اصلی این درخشندگی آزادی عمل استاد در انتخاب اشعار و سبک و سیاق و صد البته درک تصویری استاد از لحظه های موسیقیایی فیلم است.
استاد درباره شکل گیری این لحظه ها می گوید:
«کار اصلا به عهده من گذاشته شد. تعداد فصل ها و صحنه ها را در نظر گرفتم و از دیوان حافظ شعرهایی پیدا کردم که از نظر محتوا به این صحنه ها بخورد.»
اتفاق دیگر اجرای آوازهای استاد در فضای آزاد است:
«ضبط صوت را برداشتم و به کوه رفتم و در آنجا خواندم. روزی که به کوه رفتم برف می آمد. در راه که می رفتم خواندم.»
آنچه شاید در اعتبار و ارزش های کلامی اشعار فیلم باید اشاره و تاکید کرد، انتخاب اشعار تصنیف ها توسط استاد و بخصوص در ترجمان کلامی رابطه کشف الشهودی طاهر با شاهزاده نابینای ترک است. غنی و اوج این بخش ها صرفنظر از ارزش و اعتبار موسیقایی و بخصوص در دو بخش بم و اوج خوانی، گاه موسیقی و صدای استاد را تحت الشعاع قرار می دهد. در تکمله آفرینش این اشعار و صدای جادویی نباید از علی حاتمی به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان در خلق شخصیت شاهزاده نابینای ترک غافل بود. آنچه امروز از خالق دلشدگان در حافظه باقی مانده و خواهد ماند، شاید افتخار ابدی علی حاتمی برای ساخت تنها اثر سینمایی درباره تاریخ موسیقی ایرانی است. که با آوای استاد که به نوعی مهر تائید بر سندیت و اعتبار تاریخی محسوب می شود، از خود به یادگار گذاشتند.
حاصل این رابطه معنی دار در فیلم سه تصنیف است.
تصنیف اول در مایه سه گاه (مخالف) با نام رهزن دل با اشعار ترکیبی از مثنوی و حافظ با مطلع بم خوانی:
گر ز حال دل خبر داری بگو
ور نشانی مختصر داری بگو
تصنیف دوم با عنوان پاسبان حریم دل آواز در مایه شوشتری با این مطلع:
پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب
که با اوج خوانی
ای آفتاب، آهسته نه، پا در حریم یار من
به اتمام می رسد.
تصنیف سوم غلام چشم، آواز در مایه بیات ترک با مدخل:
مرا چشمیست خون افشان ز دست آن کمان ابرو
که در نهایت با اوج خوانی:
غلام چشم آن ترکم که در خواب خوش مستی
نگارین گلشنش، روی است و مشکین سایبان ابرو
استاد به پایان می رسد.
شاید به زعم اهل فن، تنظیم علیزاده روی این سه تصنیف آنچنان که باید و شاید در کارنامه او و در مقایسه به چشم نیاید، اما برای آن ها که صدای استاد را روی تصاویر مینیاتوری علی حاتمی و بیشتر با گوش جان دیدند و شنیدند، حلاوت و گوش نوازی و هم چشم نوازی تصاویر در یاد و خاطره شنوایی و بصری آن ها برای همیشه باقی ماند. شاید یکی از دلایل ماندگاری حسی این تصنیف ها بم خوانی استاد باشد. شیوه ای که به تاکید استاد با درک غریزی و کشف الشهودی با فضا و شعر و حال و هوای شخصی حاصل شده و از این منظر می توان به سبک منحصر و ابداعی ایشان تعبیر کرد.
اشارات استاد به خرده هایی که در تدوین تصنیف ها با صحنه ها و بخصوص اوج خوانی در صحنه مرگ طاهر به علی حاتمی گرفته، از شناخت و دقت و وسواس ایشان بر آنچه به واقع نمایی در سینما تعبیر می شود، دلالت و تاکید دارد.
«من گفتم از نظر واقعیت این دو با هم نمی خوانند که انسان در نهایت درجه ضعف و رنجوری در حال مرگ باشد و صدایش در اوج بخواند.»
برای درک اهمیت و اعتبار آنچه استاد در دلشدگان به ارمغان گذاشت حتما که باید اهل فن و خبرگان موسیقی نظر بدهند. اما اگر دلیل محبوبیت و مقبولیت توامان کاراکتر هنری، اجتماعی و فردی ایشان را آنچنان که تاکید دارد، برای انسان و انسانیت می خواند و فرد عامی هم می تواند از آن لذت ببرد، مفروض شده بدانیم، در این صورت سهم ما از میراث استاد به عنوان نسلی که با صدای ایشان حزن و اندوه را زندگی کرد، گریست، جوانه زد و در نهایت صدای خود را به ترجمان آه و حسرت و آرزوهای بربادرفته و هویت چند نسل تبدیل کرد، کفایت می کند.
* تمامی نقل قول های استاد از گفتگوی امید روحانی با ایشان در سال ۱۳۷۱ و مندرج در ماهنامه شماره ۱۳۱ فیلم برگرفته شده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- ۱۹ هنرمند زن بر اساس جمله علی حاتمی ایران را تصویر کردند
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- علت مرگ: تمسخرِ حافظ!
- حسن فتحی ، علی حاتمی و تحریف تاریخ
- بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- مصطفی جلالی فخر : فیلم های علی حاتمی می تواند باعث جذب گردشگر به ایران شود
- علی حاتمی و ایرانِ آرمانی
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛