سپیده ابرآویز
۱٫ رضا درمیشیان را از سالهای دور می شناسم .از اواخر دهه ۷۰ و همکاری های مطبوعاتی کنار سید غلامرصا موسوی و دکتر هادی کریمی
۲٫جوانی بود با چهره ای کودکانه ، بسیار پرانرژی ، باهوش و با پشتکاری تمام ناشدنی
۳٫همیشه فکر می کردم یکی از موفق ترین روزنامه نگاران سینمایی می شود اما او به مطبوعات قانع نشد و سینما را انتخاب کرد .دستیاری کنار ادم های بزرگ و با تجربه مثل داریوش مهرجویی درمیشیان را یک شبه چند سال جلو برد
۴٫ هوش تصویری بالای درمیشیان و استفاده از فوت کوزه گری اساتیدی که کنارشان دوربین را دیده بود باعث شد در همان فیلم اولش بغض خوش بدرخشد و فیلم بعدی عصبانی نیستم و آن سرنوشت عجیب توقیفی فرصت و شهرت را برای او دو چندان کرد .
۵٫ لانتوری فیلمی است در ادامه همان کارهای قبلی .بازهم فیلمی جوان که به مسایل و مصایب جوان امروز در جامعه می پردازد. با نگاهی جسور و طنزی تلخ
۶٫ قصه از دو محور همزمان استفاده می کند :قصه لانتوری و آنچه بر سرش امده و قصه مریم و قصاص و همان حکایت های مترتب همیشگی
۷٫ استفاده از شیوه روایت مستند گونه ، ریتم تند و فارغ از قضاوت از همان ابتدا مخاطب را روی صندلی می نشاند و وا می دارد لحظه لحظه با تعلیق و کنجکاوی فیلم را دنبال کند و نه عقب بماند و نه جلو بیافتد.
۸٫ قاب بندی ها و دکوپاژ حرفه ای استفاده از تصاویر سیاه و سفید برای نماهای زندان، بازی گیری بی نهایت حرفه ای از بازیگران به خصوص نوید محمد زاده با آن شخصیت هیجانی و مریم پالیزبان با ان کاراکتر سرد از نقاط قوت و نشانگر هوشمندی و تسلط کارگردان است
۹٫ اگرچه داستان از یک سوم اخر به سمت مریم سوق می خورد و صرفا به نشانه گرفتن احساسات مخاطب سرگرم است اما با استفاده از لحظه پردازی های حکم قصاص لانتوری با همان پاشا بار دیگر وارد لایه دیگری ار مفاهیم و ناگفته های فیلم می شود که جای تحسین دارد.
۱۰ .اساسا آن چه از لانتوری یک فیلم سالم و قابل دفاع ساخته همین لابیرنت پنهان و هزارتویی است که در نگاه ساده و سطحی به فیلم چندان ملموس نیست.
۱۱٫لانتوری مجموعه ای است از یک کار فنی و محتوایی حرفه ای که هم مخاطب خاص را به سینما می کشاند و هم تماشاگران عادی
۱۲٫ درمیشیان قطعا فیلمساز خوبی است که هنوز آن فیلم بسیار خوبش را نساخته.
کاش شرایط مساعد ساختن این فیلم از این فیلم ساز با استعداد بشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- انگار این همهی جهنمی باشد که در دلِ این دنیای بیرحم به قاب درآمده/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- سیلی سرخ/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- توضیحات داریوش مهرجویی دربارهی ویدیوی دوم و ماجراهای نمایش فیلم «لامینور»
- چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟/ یادداشت علیرضا داودنژاد
- «مجبوریم» بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره وزول شد
- ویدئویی از داریوش مهرجویی در سالروز تولدش
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- بلیتهای جشنواره شانگهای تا ۲۰ برابر قیمت فروخته میشود
- «مجبوریم» در فستیوال فیلم «بنگلور» به نمایش در میآید
- «لامینور» داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر شرکت نمیکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





