سپیده ابرآویز
۱٫ رضا درمیشیان را از سالهای دور می شناسم .از اواخر دهه ۷۰ و همکاری های مطبوعاتی کنار سید غلامرصا موسوی و دکتر هادی کریمی
۲٫جوانی بود با چهره ای کودکانه ، بسیار پرانرژی ، باهوش و با پشتکاری تمام ناشدنی
۳٫همیشه فکر می کردم یکی از موفق ترین روزنامه نگاران سینمایی می شود اما او به مطبوعات قانع نشد و سینما را انتخاب کرد .دستیاری کنار ادم های بزرگ و با تجربه مثل داریوش مهرجویی درمیشیان را یک شبه چند سال جلو برد
۴٫ هوش تصویری بالای درمیشیان و استفاده از فوت کوزه گری اساتیدی که کنارشان دوربین را دیده بود باعث شد در همان فیلم اولش بغض خوش بدرخشد و فیلم بعدی عصبانی نیستم و آن سرنوشت عجیب توقیفی فرصت و شهرت را برای او دو چندان کرد .
۵٫ لانتوری فیلمی است در ادامه همان کارهای قبلی .بازهم فیلمی جوان که به مسایل و مصایب جوان امروز در جامعه می پردازد. با نگاهی جسور و طنزی تلخ
۶٫ قصه از دو محور همزمان استفاده می کند :قصه لانتوری و آنچه بر سرش امده و قصه مریم و قصاص و همان حکایت های مترتب همیشگی
۷٫ استفاده از شیوه روایت مستند گونه ، ریتم تند و فارغ از قضاوت از همان ابتدا مخاطب را روی صندلی می نشاند و وا می دارد لحظه لحظه با تعلیق و کنجکاوی فیلم را دنبال کند و نه عقب بماند و نه جلو بیافتد.
۸٫ قاب بندی ها و دکوپاژ حرفه ای استفاده از تصاویر سیاه و سفید برای نماهای زندان، بازی گیری بی نهایت حرفه ای از بازیگران به خصوص نوید محمد زاده با آن شخصیت هیجانی و مریم پالیزبان با ان کاراکتر سرد از نقاط قوت و نشانگر هوشمندی و تسلط کارگردان است
۹٫ اگرچه داستان از یک سوم اخر به سمت مریم سوق می خورد و صرفا به نشانه گرفتن احساسات مخاطب سرگرم است اما با استفاده از لحظه پردازی های حکم قصاص لانتوری با همان پاشا بار دیگر وارد لایه دیگری ار مفاهیم و ناگفته های فیلم می شود که جای تحسین دارد.
۱۰ .اساسا آن چه از لانتوری یک فیلم سالم و قابل دفاع ساخته همین لابیرنت پنهان و هزارتویی است که در نگاه ساده و سطحی به فیلم چندان ملموس نیست.
۱۱٫لانتوری مجموعه ای است از یک کار فنی و محتوایی حرفه ای که هم مخاطب خاص را به سینما می کشاند و هم تماشاگران عادی
۱۲٫ درمیشیان قطعا فیلمساز خوبی است که هنوز آن فیلم بسیار خوبش را نساخته.
کاش شرایط مساعد ساختن این فیلم از این فیلم ساز با استعداد بشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- انگار این همهی جهنمی باشد که در دلِ این دنیای بیرحم به قاب درآمده/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- سیلی سرخ/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- توضیحات داریوش مهرجویی دربارهی ویدیوی دوم و ماجراهای نمایش فیلم «لامینور»
- چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟/ یادداشت علیرضا داودنژاد
- «مجبوریم» بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره وزول شد
- ویدئویی از داریوش مهرجویی در سالروز تولدش
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- بلیتهای جشنواره شانگهای تا ۲۰ برابر قیمت فروخته میشود
- «مجبوریم» در فستیوال فیلم «بنگلور» به نمایش در میآید
- «لامینور» داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر شرکت نمیکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟