چند نکته دربارهی «عنکبوت مقدس» بگویم و خلاص.
اول اینکه من فیلم را ندیدهام. فقط چیزهایی شنیدهام. حدس هم میزنم که به لحاظ کیفی فیلم خوبی نباشد، چرا که تجربه نشان میدهد فیلمهایی که خارج از ایران درباره ایران ساخته میشوند، غالبا نه از نظر سینمایی قابل توجهاند، نه بقدر کافی با واقعیات داخل کشور منطبق هستند، معمولا هم زود فراموش میشوند. چه آنها که در هالیوود ساخته شدند و چه آنها که ایرانیهای آنطرف میسازند. نمونهها کم نیستند. از بدون دخترم هرگز و آرگو و سنگسار ثریا بگیر تا سپتامبرهای شیراز و زنان بدون مردان و حتی فیلمهای تاریخی مثل اسکندر و سیصد و شبی با پادشاه. بعید نیست «عنکبوت مقدس» هم چنین وضعیتی داشته باشد. (از آن تصاویر مبتدیانه مربوط به راکوردِ آستین بازیگر مرد که چنین برمیآید)
برخی از این فیلمها نقد تند اجتماعی و سیاسی میکنند و معمولا هم با مخلوطی از واقعیت و خیال و چاشنیِ کینهورزی، ولی آنها که به عقاید و اعتقادات مذهبی توهین میکنند، طبیعتا قابل دفاع نیستند. این امری بدیهی است. گفتم که؛ من «عنکبوت مقدس» را ندیدهام. اگر نتوانسته باشد به قدر کافی و متقاعد کننده به واقعیات موجود در ایرانِ امروز، نزدیک شود، سرنوشت محتومش فراموشی است. و اگر به اعتقادات و باورهای مذهبی مردم یا بخشی از آنها توهینی کرده باشد، بیشک محکوم است.
دوم اینکه تریلر و تیزر این فیلم که پانزده بیست روز پیش از نمایش فیلم، همه جا منتشر شد حاویِ تمام چیزهایی بود که دوستان حالا به آنها معترضند. از تصویر هوایی مشهد تا صحنه تجاوز تا دیالوگ مربوط به امام رضا(ع) و غیره. دوستانِ منتقد و روزنامهنگارِ معترض که اتفاقا بهشدت مدعیِ حرفهای بودناند و میگویند با یک نما از فیلم تا تهش را میخوانند، چرا همان موقع چیزی نگفتند؟ چرا همان موقع واکنش نشان ندادند؟ یعنی تیزر آن فیلم را ندیده بودند؟! به صداقتشان نباید شک کرد؟
سوم اینکه درشگفتم از برخی دوستان که ظاهرا اهل رسانه و نقدند. یعنی نمیدانند با انتخاب این نوع و شیوه از حمله و سروصدا درباره این فیلم، دارند کاملا برای فیلم تبلیغات میکنند؟ یعنی نمیدانند شدهاند کارمندِ بیمزد و مواجبِ بخش تبلیغات آن فیلم؟ نمیدانند الان تهیهکننده و سرمایه گذار و پخش کنندهی آن فیلم دارند از خوشحالی بشکن میزنند؟ ناشیگری هم حدی دارد به خدا. پس این همه سال چه چیزی را تجربه کردهاید؟ موهایتان را کجا سپید کردید؟ وااسفا… امیدوارم این سروصداها به نیت فراموش شدن و تحت الشعاع قرار گرفتن مسایل داخلی یا به جایزهی آن بازیگرِ خانم مرتبط نباشد.
حالا بگذارید یک خاطره بگویم. با یکی از همکاران روزنامهنگار که سالها پیش در شورای سردبیری کیهان بود و بعدا متعادلتر شده بود، جایی دیگری همکار بودیم. تعریف میکرد زمانی که در کیهان بود، روزی یک کارگردان خیلی مطرح سینما در حوزه سینمای جنگ (که البته الان در قید حیات نیست) به او تلفن زد و پیشنهادی عجیب داد. گفته بود پنجاه هزار تومان میدهم به شرطی که یک مطلب علیه فیلم جدیدم(که جنگی هم نبود) در کیهان چاپ کنی. تا میتوانی هم فحش بدهی که آمار فروش فیلمم برود بالا. ظاهرا حقوق آن موقعِ این همکار ما کمتر از پنجاه هزارتومان بوده. حالا نمیدانم همکار محترم ما که حالا اتفاقا اصولگرای توی بورسی هم هست، خودش تمایل دارد با جزئیات بیشتری این خاطره را تعریف کند یا نه ولی امیدوارم برخی دوستان لااقل پنجاه هزارتومانهایشان را گرفته باشند.
چهارم اینکه اگر پیامبر و امام رضا و امام حسین و بقیه ائمه اطهار سلام الله علیهما قرار بود به مدافعینی چون شما دلخوش باشند باید تا بحال بارها بساطشان از تاریخ برچیده میشد. آنها را مدافعان راستین و آزادهشان جاودانه کردند و خدایی که بیشتر از شما دوستشان دارد و مقابل دشمنانشان و مقابل دفاع بدِ طرفدارانشان، هوایشان را داشته است. او و بندگان صادقش که نسبتی با سیاسیکاری ندارند خودشان خوب میدانند چطور از ساحت آنها حفاظت کنند. اگر قرار بود با یک فیلم و یک کتاب به حریم آنان خدشهای وارد شود که قرنها ماندگار نمیشدند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- یسنا میرطهماسب و زهرا امیرابراهیمی بهترین بازیگران جشنواره توکیو شدند
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
- کرگدنها به خانه هنرمندان میآیند
- بررسی تصویر زن در سینما در یک مناظره؛ زن ایرانی قربانی نگاه سیاستزده در سینما/ نگاه ملی فریب است؟
- آکادمی فیلم آلمان برگزیدگان خود را معرفی کرد/ «تالار معلمان» لولای طلا را برد
- بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود
- سینمای اشغال شده
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز