سینماسینما، سپیده ابرآویز
فیلمساز باید آدم حسابی باشد.خوش تیپ، آراسته. ادکلن زده و مرتب.
مثلاً یک کلاه سبز تیره شاید هم قهوهای یا مشکی روی سرش بگذارد و معمایی شود که او این کلاه را کجا و به احترام چه کسی از سر بر می دارد؟
چه خوب است اگر چشمانش رنگی باشد و نگاهش نافذ. جوری نگاه کند که انگار خود ویزر دوربین است.
بلد باشد با نگاه رنگی و نافذش دیگر نگاه های رنگی و نافذ را ماندگار کند. مثل نگاه رویا نونهالی در فیلم «بوی کافور عطر یاس».
فیلمساز خوب است سینمایش شاعرانه باشد. شعر حتی در اسم فیلم هایش جاری شود. حکایت دریا بگوید و خانه ای روی آب بسازد. قاب بندی هایش جنس طبیعت باشد و صدای آثارش سکوت باشد و بی هیاهو.
خوب است ادیب باشد. کتاب بخواند و سینما را به میهمانی عاشقانه ادبیات ببرد. شازده احتجاب را از واژه ها در بیاورد و روی پرده نقرهای بنشاند. چنان درخشان که در مرگ نوری کسرایی لب گزه کنان برای فخرالنسا گریه کنی.
فیلمساز خوب است متوقف نشود. راه خودش را برود. کار خودش را بکند و جز خودش ادای هیچ کس دیگر را در نیاورد. همیشه در این مسابقه با خود برنده باشد و برنده تر سینمایی که او را ثبت می کند. یک سال. دو سال. ده سال و حتی پنجاه سال.
خوب است جسور باشد. حرفش را بزند. درد آدم ها را ببیند. به صدای آنها گوش بدهد و به آنچه موجب رنج است واکنش نشان بدهد. اعتراض کند و برای خوشآمد بعضی حرف هایش را پس نگیرد و به آنچه فکر می کند مومن باشد.
فیلمساز خوب است به روز باشد. تکرار نشود و شور زندگی را فراموش نکند. هر وقت دلش خواست «دلم می خواد برقصم» بسازد و مثل بهرام فرزانه شوق نوشتن و خلق کردنش دوباره و دوباره زنده شود.
فیلمساز خوب است محترم باشد و دوست داشتنی آن قدر محترم که دیده یا ندیده به خاطرش کلاه رنگی، قهوه ای یا مشکی ات را از سر برداری و آن قدر دوست داشتنی که با آمدن بهمن ماه یادت باشد باید تولد فیلمسازی با تمام این ویژگی ها را تبریک بگویی.
تولدتان مبارک جناب آقای فرمان آرا.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- بهمن فرمانآرا: یکی از بزرگترین هنرمندان مملکت باید سلاخی بشود؟ ما کجا داریم زندگی می کنیم؟!
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- باشگاه آموزشهای آنلاین یونسکو برگزار میکند/ سینما از نگاه بهمن فرمانآرا
- پاسخ تند علی عباسی به «بهمن فرمانآرا»
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- کارِ روشنفکریِ بهمن فرمانآرا
- مردی برای تمام فصول/ به بهانه تولد بهمن فرمانآرا
- در باب آدمهای مرده و روحهایی خونریز که کالبدی تازه برای حیات میجویند/ به بهانه تولد بهمن فرمانآرا
- بهمن فرمانآرا، فیلمسازی که خیال را هم واقعی میسازد/ به مناسبت تولد بهمن فرمانآرا
- عطر مرگ، بوی زندگی/ بازنمایی مفهوم مرگ در سینمای بهمن فرمان آرا
- دخترک سیدی فروش/ کوتاه درباره فیلم «دلم میخواد»
- در آستانه زادروز بهمن فرمانآرا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا + تیزر
- دعوت به مجلس عزاداری/ گفتوگو با احمد طالبینژاد درباره فیلم «شازده احتجاب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





