سینماسینما، فرزانه متین
فیلم «گناهکاران» Sinners ساختهی رایان کوگلر، یک ماجراجویی سینمایی جسورانه است که وحشت را در کنار موتیف اصلی فیلم یعنی موسیقی بلوز با بافت غنی همنشینی سیاه پوستان در می سی سی پی دهه ی ۱۹۳۰ به تصویر می کشاند. در واقع می توان گفت «گناهکاران» از آثاری است که به درستی به سیاه پوستان و موسیقی شان ادای دین می کند.
داستان فیلم در پس زمینه ی تنش نژادی و آشوب فرهنگی شکل گرفته است که به زندگی دو برادر دوقلو به نام های اسموک و استک با بازی مایکل.بی جردن می پردازد که برای تاسیس کلوب جوک به زادگاه خود می سی سی پی باز می گردند، اما یک اتفاق شریر، آنها را وارد مسیری بی بازگشت می کند.
داستان فیلم چند خطی است. ما در داستان با درد کهنه سربازان جنگ جهانی اولی رو به رو هستیم (اسموک و استک) که در هر کجا با خود شر می آوردند ودر مقابل با پسر عمویشان، سمی مواجه ایم که فرزند یک کشیش متعصب است تا حدی که گیتار را نجس می داند اما سمی به دلیل علاقه اش به موسیقی بلوز که بخشی از هویت سیاهپوستان است، از خانه اش فرار می کند تا به دنبال علاقه اش برود. فیلم دارای دو نیمه ی قوی است در نیمه ی اول، کارگردان رنگین پوست، به معرفی شخصیت ها می پردازد و به روایت عمق می دهد در افتتاحیه کلوب این دو برادر، افراد از هر نوع نژاد و جنسیتی گردهم آمده اند. در این بخش ژانرِ غالب، اکشن و موسیقایی است. تمام رنج ها، دلخوشی ها و عقده های روانی و اجتماعی سیاهپوستان در این نیمه پررنگ تر می شود، اما در نیمه ی دوم با چرخش ناگهانی ژانر و یک نوع غافلگیری رو به رو می شویم در اینجاست که ما از کوگلر رو دست می خوریم.
فیلم حال و هوای خون آشامی به خود می گیرد و ما با ومپایرهای اسطوره ای رو به رو هستیم که سیر، نقره، سیخ چوبی و در نهایت طلوع خورشید آن ها را از پا در می آورد. این نوع داستان سرایی جدید، ما را وارد یک دنیای سورئال یا شبه فانتزی می کند.
«گناهکاران» از منظر فنی به شدت از آثار قوی به شمار می رود. فرم بصری که با پالت رنگی، نورپردازی به جا، لنزهای مختلف و طراحی لباس رعایت شده است یک اثر ۱۳۷ دقیقه ای بدون خستگی را برای مخاطبان فراهم می کند. «گناهکاران» از پرسروصداترین آثار سینمایی ۲۰۲۵ بوده و با این که با بودجه ی محدود ساخته شده در گیشه فروش خوبی داشته و تاکنون توانسته پنجمین فیلم پرفروش ۲۰۲۵ شود.
موسیقی متن با الهام از افسانه های بلوز، دلتا و اجراهای زنده، نقش محوری در این اثر دارد که می توان گفت به خودی خود به عنوان یک شخصیت عمل می کند. مایکل.بی جردن با اجرای دوگانه ی جذاب، تفاوت های ظریف بین دو برادر را نیز به خوبی به تصویر می کشاند.از زیباترین سکانس های گناهکاران، رقص خون آشام های سفید پوست و سیاه پوست در کنار یکدیگر است که می توان گفت کنایه آمیز است. هر چند که پایان بندی فیلم کلاسیک و بسیار کلیشه ای است اما فراتر از ارزش سرگرمی اش، «گناهکاران» را باید یک نقطه فرهنگی مطرح کرد که اتکای هالیوود را به فرانچایزها و دنباله ها به چالش می کشاند.
دیدگاه کوگلر نشان می دهد که مخاطبان مشتاق داستان سرایی نوآورانه هستند که تجربیات و تاریخ های متنوع را منعکس می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- با موفقیت فیلمهای «اف یک» و «گناهکاران»؛ درآمد سه ماهه آیمکس به بالاترین حد رسید
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- نگاهی به فیلم «گناهکاران»/ رقص خون آشامها
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





