سینماسینما، زهرا مشتاق
من فیلم نمور را ندیدهام. خانم نوشین معراجی را هم از نزدیک نمیشناسم. و در این روزها فقط همین چند ثانیه از صحبتهای ایشان را شنیدهام که در نشست مطبوعاتی فیلم در جشنواره بوده است. اما میدانم که در این نشستها چه فضای سنگینی ایجاد میشود و بسیار دیدهام خبرنگارنماهایی که با پرسشهایی بیربط، نشستها را از یک مسیر معتدل و درست چگونه به بیراهه میکشانند و این بیاخلاقی چه مشکلاتی برای برگزارکنندگان تا شرکتکنندگان ایجاد میکند. این در حالی است که اخلاق حرفهای حکم میکند اخلاق فدای خبر نشود. انتقال درست مفاهیم وظیفه خبرنگاران است. شاید همین فضای سخت برای کسی که تجربه چندانی در مصاحبههای مطبوعاتی نداشته است، موجب شده از کلماتی استفاده کند که منظور او را بهدرستی منتقل نکرده است. مگر میشود در ایران زندگی کنیم و از فراوانی و گسترش ازدواجهای سفید اطلاع نداشته باشیم؟ آیا از این ازدواجها هیچ فرزندی به وجود نمیآید؟ فرزندان حاصل از چنین رابطهای که نتیجه عشق بوده، چه جایگاهی دارند؟ همه حرف همین بوده است. اگرچه الکن بیان شده است. برادرانم، خواهرانم، تصمیمگیرندگان محترم، باور کنید همه دنیا آنطور که من و شما فکر میکنیم، فکر نمیکنند. در بسیاری از کشورها، کسانی هستند که بعد از داشتن چندین بچه ازدواج خود را رسمی میکنند و هرگز از سوی جامعه مورد بیاحترامی یا آزار قرار نمیگیرند. ایران کشوری است با اکثریت مسلمان. اما چه خوشمان بیاید چه نه، وجود و شکل رابطههای متفاوت نشان از جامعه درحال گذاری است که نسل جوان آن، که زاده همین دوره پساانقلاب هستند، تمایل دارند زندگی خود را مطابق میل و سلایق و تربیت خود پیش ببرند. با زبان تحکم و دستور تغییری در این رویه ایجاد نمیشود و مثالهایش فراوان است و بیانش تکرار مکررات. شمشیرهایتان را غلاف کنید؛ چراکه در منابر، اسلام را دین مهربانی معرفی میکنید و نمیتوانید خلاف آن عمل کنید. شما هستید که مردمان را از دین دچار هراس میکنید. آیا از خداوند نمیترسید که زندگی انسانی را ناگهان چنین دچار توفان میکنید؟ آیا خودتان تابهحال هرگز اشتباه نکردهاید؟ میگویند خداوند هزار اسم متبرک دارد؛ اما از نظر من یکی از نامهای خداوند، عجیبترین و شگفتانگیزترین نام دنیاست؛ «مستور». میدانید معنایش چیست؟ یعنی سترکننده، یعنی پوشاننده و چه سترگ است این نام که برایندش خدایی است که پوشاننده خطاهای ماست. پس اگر خدا را میپرستید، از صفات او نیز بهرهمند شوید که پیامبرش و امامش دیده را نادیده کرد و گفت سنگ نخست را آن کسی بزند که خود هیچ گناهی مرتکب نشده است. آیا شمایان انسانهایی هستید که هیچ خطایی نکردهاید؟!
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- عذرخواهی سینماتیکت و قبول مسئولیت کافی نیست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- «سینماتیکت» بیانیه داد؛ انتشار لیست برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اشتباه اپراتوری-انسانی
- چرا به دو سؤال بزرگ جشنواره فجر پاسخی داده نشد؟/ هنر پشت گوش انداختن
- تهیهکننده «نمور»: حاشیه نسازید؛ دو شخصیت فیلم، عقد شرعی کردهاند
- واکنش رییس جمهوری به حواشی جشنواره فجر: خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- وزیر ارشاد: جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
- پاسخ جشنواره پر اشکال و غیرپاسخگو به یک ویدیو
- فضای کافکاگونه/ کوتاه درباره «خائنکشی»
- جوایز بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر اهدا شد
- پلیس فتا: از سوی سازمان سینمایی شکایتی نرسیده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





