سینماسینما، یزدان سلحشور
با اینکه خیلی از سینماییها از فوتبال خوششان نمیآید اما فوتبالیها اغلبشان عشقِ فیلماند! با همدیگر تفاهم ندارند؟! خُب جدا شوند! مهریه هم لازم نیست! قرار بود که «هفت» بدل به «نود» سینمایی شود که نشد! قبلاً شاکی بودم که چرا نشد اما الان خوشحالم چون اگر میشد دکور «هفت» هم از هندوانهفروشی محل سر در میآورد!
«هفت» برنامهی خوبی نیست نه به این دلیل که به این و آن توهین میکند یا یقهی این و آن را میچسبد یا مسعود فراستی، مشهورترین ستارهی تلویزیونیِ نامحبوب است! نه! برنامهی خوبی نیست چون تلویزیون نمیخواهد که خوب باشد! خوب به معنی جذاب برای مخاطب. [نمیگویم «مخاطب عام» چون اگر به این سمت حرکت کرده بود چند سال قبل دخلاش را آورده بودند، برای مخاطب خاص هم جذاب نیست.] تلویزیونِ بعد از ۵۷ یک تفاوت اساسی دارد با تلویزیون پیش از ۵۷: سیاستهایش در جهت ریزش مخاطب است با اینکه آدمهایش [به خدا پناه میبرم اگر منظورم مدیرهایش باشند!] حرفهایتر از اغلبِ آدمهای تلویزیون قبل از ۵۷ هستند یعنی این آدمها کار خودشان را بلدند اما بکن، نکنهای مدیران -که با هدف مستقیم ریزش مخاطب است- کار را خراب میکند. همین مسعود فراستی که الان به اندازه «وودی آلن» در هالیوود و ترامپ در خاورمیانه دشمن دارد، مگر سینماکلاسیک را بد اجرا میکرد که کنارش گذاشتند؟ پسر من که تازه به دبستان میرفت، بیشتر از آنکه مشتاق دیدن فیلمهای هیچکاک باشد، مشتاق شنیدن حرفهای فراستی پیش از نمایش فیلم بود. قبلاً یک بار نوشتم، باز هم مینویسم که اگر دست از سر «هفت» بردارند و اجرایش را بدهند دست فراستی، این برنامه دیدنی میشود. منظورم این نیست که مخالف نخواهد داشت. مگر برنامههایی از این دست در آمریکا، مخالف ندارند؟ اما پرمخاطب هم هستند.
تلویزیون در درجه اول باید مشکلاش با سینما حل کند. تلویزیون ایران با سینما مشکل دارد نه با سینمای جهان که مثلاً موردِ ممیزی داشته باشد [دیگر این حرفها قدیمی شده! فیلمهایی که الان از «دیزنی» اکران میشود، دوتا پنالتی زدهاند به سختگیرترین ممیزهای تلویزیون ایران!] با سینمای ایران مشکل دارد با همین فیلمهایی که از هفت خوان رستم و اسفندیار گذشتهاند تا مجوز نمایش بگیرند. وقتی کلِ سیستم تلویزیون ما با سینمای ایران مشکل دارد حتی با سریالهایی که خودش هم ساخته یا میسازد مشکل دارد، مگر مجبور است دربارهاش، برنامهسازی هم کند؟ این همه آدم را که ممنوعالتصویر کرده، کلاً سینما را هم ممنوعالتصویر کند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معاون سیما: تغییر برخی از مدیران شبکهها اجتنابناپذیر است
- صحبتهای علی فروغی درباره عادل فردوسیپور/ کار فردوسیپور داشت از مدار خارج میشد
- حق آزادی بیان و نهاد «ساترا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





