سینماسینما، محسن جعفری راد
قسمت تیغ این یادداشت طبعا می تواند به مرگ ربط داشته باشد. بعد از مرگ هموطنانمان در انواع بلاهای طبیعی و غیر طبیعی! فوت جمشید مشایخی ، چند ماه بعد از درگذشت عزت الله انتظامی، کم کم کابوس مرگ نسل اول بازیگران سینما به خصوص بازیگران مرد ، شکل کاملی به خود گرفته است. خوشبختانه بهروز وثوقی و علی نصیریان و محمدعلی کشاورز و اکبرعبدی در سلامتی به سر می برند اما این مرگ ها غیر از حسرت ها و حیف ها و البته سندروم! تسلیت گفتن های بیهوده و نخ نماشده ، یک هشدار و تهدید جدی برای نسل جدید بازیگری در سینمای ایران محسوب می،شود.
نسل بعد انتظامی ها ، می شود پرویز پرستویی،خسرو شکیبایی، رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، فرهاد اصلانی ، نسل بعدی امبن حیایی، فریبرز عرب نیا،هدیه تهرانی ، نیکی کریمی ، لیلا حاتمی، محمدرضا فروتن ، مهناز افشار ، محمدرضا گلزار، حامد بهداد ، شهاب حسینی ، رضا عطاران و بالاخره نسل جدید یعنی نوید محمدزاده، امیر جدیدی،هوتن شکیبا، ساعد سهیلی، هومن سیدی و …می بینید که تعداد بازیگران معتبر در نسل جدید فقط به تعداد انگشتان یک دست می رسد پس می توان گفت در تربیت و پوست اندازی نسل های بازیگری، کوتاهی شده است.
به تعداد چهره های و بازیگران معتبر در دهه هشتاد و ابتدای دهه نود اگر نگاه کنیم،با انبوهی از بازیگر رو به رو هستیم اما از اواسط دهه نود و یکی دو سال اخیر فقط سه چهار بازیگر در سینما درخشیده اند. از جمله محمدزاده و جدیدی و …پس می توان گفت دست فیلمسازان و تهیه کنندگان هم برای انتخاب بازیگر باز نیست و غیر از گزینه های تکراری این سالها مثل عطاران و جواد عزتی و محمدزاده، دیگر کمتر خبری از تنوع در فهرست بازیگران کاندید شده برای یک شاه نقش پیدا می شود.
سینمای ایران در اواخر دهه نود باید از اینکه این فرصت به تهدید بدل شود جلوگیری کرده و راهش معرفی درست و باقاعده بازیگران مستعد از طریق آموزشگاه ها به فیلم ها و از این مهمتر انتخاب بازیگران توسط فیلمسازان نه از طریق تست و یا ویدئو اینستاگرامی! بلکه از طریق رفتن به سالن های تئاتر است. یادمان باشد، از علی نصیریان تا خسرو شکیبایی و در نسل موفق جدید بازیگران یعنی محمدزاده و هوتن شکیبا همه در صحنه تئاتر درخشیده اند و از طرف کارگردانان سینما انتخاب شده اند پس می توان به عنوان یک پیشنهاد این گزینه را مطرح کرد تا به تعداد بازیگران قابل توجه در سال های آینده اضافه شود.
قسمت ابریشم این یادداشت را می توان به پیش گویی درست نگارنده مرتبط دانست که قبل از شروع اکران نوروز گفته بودم که فیلم «رحمان ۱۴۰۰»، «متری شیش و نیم» و «چهارانگشت»، بیش از چهار فیلم دیگر خواهند فروخت و همین طور هم شد. (باید یادآوری شود که این پیشگویی ها شعبه دیگری ندارد!) خوشبختانه فاصله فروش فیلم روستایی تا فیلم کمدی هادی زیاد نیست که نشان می دهد اگر فیلم خوب حتی از نوع تلخش، بسازید، در گیشه موفق خواهید بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- رونمایی از کتاب زنده یاد جمشید مشایخی / گزارش تصویری
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- نمایش دو فیلم ایرانی در جشنواره تله راما در فرانسه
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- کارگردان «رنج زیر پوست»: این فیلم را در حمایت از زنان، دختران و حقوق انسانها ساختهام/ نقد دیکتاتوری مردسالارانه
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- استقبال فرانسویها از «متری شیش و نیم»
- سینماسینما/ اکران موفقیتآمیز «متری شیش و نیم» در فرانسه
- سینماسینما/ تمجید منتقدان لوموند از فیلم «متری شیش و نیم»/ اکران گسترده در فرانسه
- «طلای قهوهای» قصه فندقهای گیلان را روایت میکند/ فیلمبرداری تا پایان شهریور
- درخشش فیلمهای ایرانی در جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «گفت هر سه نفرشان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





