سینماسینما، فریبا اشوئی
سی ودومین جشنواره بین المللی کودکان ونوجوانان اصفهان راهم پشت سر گذاشتیم در حالی که یکی از مهم ترین وضروری ترین بخش های این جشنواره یعنی مسابقه فیلمنامه نویسی از آن حذف شده بود.بارها گفته ایم وشنیده ایم که فیلمنامه، جانِ فیلم است وضرورت یک فیلمنامه خوب برای شکل گیری یک اثر خوب واستاندارد تاچه حد می تواند مهم باشد.بخش مسابقه نگارش فیلمنامه در گام های نخست خود دراین جشنواره ؛ قبل از این که بتواند منشاء تحول وتاثیر بسزا در سینمای کودک ونوجوان باشد، به یکباره در تصمیمی عجولانه حذف شد.علل وعوامل مختلفی هم برای توجیه این اشتباه بیان شدکه از آن جمله می توان به این موارد که” تولید این آثار براساس سیاست های حمایتی فارابی به بن بست خورده است “ویا این که “نویسندگان فیلمنامه های منتخب، شخصا متقاضی تولید آثارشان بوده اند واین مهم قابلیت اجرایی نداشته چرا که سبقه فیلم سازی چشم گیری در کارنامه هنری اشان به چشم نمی خورده است”، اشاره داشت.بحث دراین جا متوجه پروسه تولید فیلم نیست که اگر بود شاید این توجیه سیاست گذاران چندان هم پربیراه نبوده باشد که البته با جزئیاتش این مقوله هم قابل بحث است ومی توان برای آن راهکارهای مناسبی هم پیدا کرد.اما نکته مهم تر دراین یادداشت انصراف از یک حرکت مهم وکلیدی(ارزش گذاری فیلمنامه) در پروسه تولید فیلم و اختصاصا تولید فیلم برای گروه کودک ونوجوان از سوی یک جشنواره مهم (جشنواره بین المللی فیلم کودکان ونوجوانان)است و این درحالی است که اضافه شدن بخش های فرعی دیگری از قبیل المپیاد فیلم سازی کودکان ونوجوانان هم نتوانسته است این خلاء مهم را پُر نماید.این که کودکان ونوجوانان ما بخواهند وبتوانند از نزدیک با دنیای فیلم سازی آشنا شوند ، سیاست مهم واقدام شایسته ای است.امادراین حرکت شایسته چقدر درباره اهمیت داستان(فیلمنامه) در تولید یک اثر خوب بحث شده یا کار کارشناسی صورت گرفته است، مهم تر بنظر می رسد.درکودکی هر کدام از ما،شایدخاطره ای از یک دوربین غیر حرفه ای وچند تا عکس اتفاقی بدون سوژه وجود داشته باشد .عکس هایی که به نوعی اشتیاق وسوالات ذهنی ما را درباره دنیای اعجاب انگیز نگاتیو وعکاسی واتاق تاریک و….برطرف کرده باشند.اما امروز این اتفاق برای کودکان ونوجوانان این نسل با دوربین های ارزان قیمت دیجیتال یا دوربین های خاص تلفن همراه، تجربه ممکن تر و میسر تری می تواند باشد.نتیجه این که تجربه فیلم سازی برای این گروه سنی خاص با شرایط پیشرفت تکنولوژی امروز، امری ناممکن نبوده که ما امروز بخواهیم با سیاست گذاری خاص وسرمایه گذاری برآن، منتظر اتفاقات خارق العاده وبی نظیری باشیم.واین در حالی است که سینمای امروز کودک ونوجوان ما با گذشت سی ودو منزل ازتوجه وبرگزاری جشنواره برای آن هنوز دربخش محتوا، لَنگی های فراوانی دارد.صِرف تولید یک فیلم با اندازه واستانداردهای حرفه ای ،نخواهد توانست ، پاسخگوی نیازهای مهم وضروری این گروه سنی باشد.کودک ونوجوان امروز ما حرف ها وپرسش های ضروری ومهم فراوانی در ذهن خود دارد که پاسخگویی به آن نیازمند تحقیق، تفحص، هم نشینی وزندگی وشناخت دنیای متفاوت این گروه سنی است.اگر سیاست گذاری واختصاص سرمایه ، دراین بخش به نوعی و به هر دلیلی قابلیت اجرایی نداشته وندارد چرا مانعی برسر راه شکل گیری جریانات فکری موثر ِ نویسندگانِ قابل وخوش فکری که با سرمایه وقت، ذهن وخلاقیت خودشان در دنیای کودکان ونوجوانان ما ورود می کنند و افکار وتخیلات آنان را تصویری می کنند ، باشیم.بخش مسابقه فیلمنامه نویسی اقدام مفید، ضروری وخلاقانه ای است که می تواند درهر جشنواره فیلمی در هر کجای دنیا منشاء ابتکار ایده ونوآفرینی واقع شود.ضرورتی که درجشنواره بین المللی کودکان ونوجوانان اصفهان ابتدااحساس شد اما بنابردلایلی در ادامه،از آن چشم پوشی شد.شایسته است ؛سیاست گذاران جشنواره بین المللی کودک ونوجوان در ادامه راه خویش ،بنابر دلایل تکراری ضرورت بخش فیلمنامه در تولید یک فیلم خوب؛ بویژه فیلم کودک ونوجوان همان قدر که به بخش فنون فیلمسازی وتولید در نزد این گروه سنی تحت عنوان المپیادهای فیلم سازی بها می دهند، درباره راه اندازی دوباره بخش مسابقه فیلمنامه نویسی در این جشنواره وزین وقدیمی نیز بازنگری داشته باشند تا مطابق با سیاست ها وچشم اندازهای نوین، این بخش مهم و فراموش شده مجددا احیاء شود ودر سایه این توجه، سینمای کودک ونوجوان این سرزمین؛ بار دیگرتحول وشکوفایی سال های دور خود را تجربه نماید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- تهیهکننده فیلم سینمایی «بامبالا»: تیزر تلویزیونی رایگان سینما را نجات نداد/ آموزش و پرورش مطلقاً همکاری نمیکند
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- «چکمه»؛ موفق در راهیابی به دنیای کودکان
- فریال بهزاد؛ کاربلد و دغدغهمند
- گله و درخواست پوران درخشنده از بنیاد فارابی
- وحید نیکخواه آزاد: فیلمنامه باید حاصل امتزاح پژوهش و کار خلاقانه باشد/ در سینما پژوهش مبدا است نه مقصد
- گلنار، انتخابی خوب برای بچه های امروز!
- «نمای نزدیک»/ سینمای کودک، بایدها و نبایدها!
- کودکانهای آرام/ نگاهی به فیلم «ب ۱۲»
- دردسرهای یک کارگردان برای ساخت فیلم تازهاش
- رویدادی هنری که تلاش شد سودمند باشد/ معرفی برگزیدگان بخش جنبی جشنواره فیلم رشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد