سینماسینما، محمد ناصریراد
اثرِ «فریاد ساز» با هدایتِ قیام کرمی شیرازی شهریورماه در پردیس سینمایی نگین شیراز روی پرده رفت؛ اثری که میکوشد با شکوه میزانسن و پرداخت بصری، پرچم تصویر را برافرازد، اما در ساحتِ روایت و انسجام زبانی از ظفر بازمیماند.
در سطح طراحی لباس و گریم، دقت جزئیات ستودنی است و حضور بازیگران برآمده از تئاتر فارس، به اجرای نماها وقار میبخشد. با این همه، آنجا که روایت باید بر شانههای میزانسن سوار شود، پیوندها گسسته میشود و رخدادها به جای همافزایی، در موازیهای بیسرانجام حرکت میکنند.
پیرنگ فاقدِ کنشگرِ مرکزیِ معلوم و مسیر علّی–معلولی روشن است. حذف دیالوگ، اگرچه میتوانست جسارتی در جهت «تصویرمحوری» باشد، اما نبودِ جهتنمای دراماتیک، مخاطب را در پرسش بنیادین رها میکند، یعنی پرسشهای چه کسی، چرا، در برابر کدام مانع؟ این تعلیقِ بیجهت، از جنس ابهام خلاق نیست بلکه حاصل سستی ساختار است.
تکثر بیقاعده زاویهها، کثرتِ کاراکترهای بیکارکرد، تغییر فوکوسهای پیدرپی و حرکتهای بیمنطق دوربین، ریتم را میشکند و وحدت فرم را مخدوش میکند. دکوپاژ، بهجای معماریِ معنایی، به گردش بیهدف قابها بدل میشود؛ گویی هر نما در ستیز با نمای پسین ایستاده است. در نتیجه نماهای اثر قربانی تکثرِ بیضابطه میشوند.

حذف گفتوگو با موسیقی پُرحجم جبران شده است؛ موسیقی بهجای همنهادِ معنا، به صدایی تحمیلی بدل میشود و به تصویر مجال تنفس نمیدهد. در نبودِ سکوتهای حسابشده و طراحی هوشمند صدای محیط، موسیقی بار روایت را بر دوش میگیرد، بیآنکه به ژرفای آن بیفزاید.
فیلم پُر از نشانههای بالقوه است، ساز، رقص، پسرِ غربتنشین و دختری پنهان در علفها. بااینحال این موتیفها به نظام دلالتی منسجم نمیپیوندند. در پردهی سوم، پسر در غربت، سازِ پدرانه را دست میگیرد؛ اما فیلم هرگز آن را به گیتار بدل نمیکند و این دقیقاً همان انتخابی است که میتوانست دلالت تازهای بیافریند، یعنی گیتار بهمثابه دالِ مدرنیته-هویتِ مهاجر، پلی بین ریشه و اقلیم تازه و کانونی برای تعارض سنت-زیستِ نو. این «دگردیسیِ پیشنهادیِ محققنشده»، یک فرصت نشانهشناختیِ از دست رفته است؛ زیرا میتوانست از سطح تزئین تصویری فراتر رود و معنا را به کنش پیوند بزند.
صحنهی نواختن پدر، تشویق مادر، نگاه پسر نوجوان و رقص دختر بالقوه نقطه اوج عاطفی اثر است؛ لحظهای که میتوانست به سرودی از رهایی و همبستگی بدل شود. اما شواهدِ دخالت سانسور، امتداد طبیعی این میزانسن را میبرد و بهجای ابهام شاعرانه، خلئی معنایی بر جا میگذارد.
«فریاد ساز» بر فرازِ اجرا و جزئیات صحنه پرواز میکند، اما در میدان روایت و نشانهسازی فرودِ سختی دارد. فیلمنامه سست، دکوپاژ پراکنده و نشانهشناسی بیکارکرد، مانع از آن میشوند که تصویرِ ساز به فریاد برسد. این فیلم پژواکی از تمنای یک بیانِ شخصی است؛ تمنایی که اگر در آثار آتی با معماری رواییِ استوار، اقتصادِ دقیقِ نما و جسارتِ انتخابهای دلالتی، از جمله دگردیسی آگاهانهی ساز به گیتار یا همارزهای نشانهای، همراه شود میتواند از پژواک به فریادی اصیل بدل شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «معامله در مرز»؛ وقتی معامله به آزمون وجدان بدل میشود
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «مرد خاموش»؛ آنجا که باد سخن میگوید و انسان خاموش میماند
- خوانش سینمایی و روانکاوانهٔ «خون مقدس»؛ سایههای سرخِ ناخودآگاه
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- «ایدا»؛ سفری در جستجوی حقیقتِ گمشده
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- «سرکوهی»؛ وقتی صدا در پیله میماند…
- «خداحافظ آشغال»؛ سفرِ پنهانِ پیرزنِ معلم
- نقدی بر چهار فیلم کوتاه/ از کوری خودخواسته تا نمایش ساختار روانی دیکتاتورها
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- ناخدا و خالقش؛ دو چهره از یک دریا
- به یاد ناصری تقوایی؛ امروز، جنوب خاموش شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





