سینماسینما، جابر تواضعی
نگاهی به «روز صفر» ساخته سعید ملکان/ جدال در آسمان
اولین تجربه کارگردانی سعید ملکان که در مقام گریمور و تهیهکننده، کولهبار چگال و قابل اعتنایی دارد، فیلم گرم و جانداری است. یک فیلم جاسوسی که نمیشود از اطلاق کلمه «خوشساخت» به آن دریغ کرد. به استناد تجربههای قابل اعتنا و البته شرایط و امکانات پیش روی ملکان، او بر خلاف روال جاری سینما بهجای یک کار جمعوجور، ژانر سخت و پردغدغه اکشن را انتخاب کرده است.
سوژه «روز صفر» واقعی است؛ داستان عبدالمالک ریگی و دستگیریاش با نشاندن هواپیمایی که از آسمان ایران عبور میکند. سوژهای که پارسال هم نرگس آبیار در «شبی که ماه کامل شد» به آن پرداخته بود و با وجود حاشیهها نمیشد ارزشهای سینماییاش را نادیده گرفت.
اینکه دلیل اقبال اهالی سینما و برخی فیلمسازان خاص به برخی از موضوعات و این بار یک سوژه مشخص چیست، میتواند موضوع تحقیق و یادداشتهای متنوعی باشد. آبیار با وجود عدم پرهیز از صحنههای اکشن، جذابیت اصلی کارش را روی جذابیتهای ملودرام کار بنا کرده بود. دیدن وجوه عاطفی و عاشقانه تروریستی مثل برادر عبدالمالک ریگی بهخودیخود جذاب است. اما «روز صفر» اصل ماجرای دستگیری ریگی توسط یک پلیس ایرانی را دستمایه قرار داده؛ داستانی که همه کلیت و پایان آن را میدانیم و همین ریسک کار را بیشتر میکند.
همین است که فیلمساز ترجیح داده با اطلاعات قطرهچکانی ما را در این توهم که شخصیت اصلی یک قاچاقچی بینالمللی است نگه دارد و از نیمه دوم ماجرا را کمکم باز کند.
در سینمای ایران برای یک پلیس بینالمللی، نمونه تیپیک برجستهای نداریم و بهرغم ارزشهای بازی امیر جدیدی در این شمایل، نتیجه یک سوپرمن همهچیزدان و شکستناپذیر با تواناییهای خارقالعاده و قابلیت طیالارض هوایی و زمینی از کار درآمده که در آخر فقط با چند خراش سطحی روی گونه از دل همه درگیریهایی که یکتنه به همه آنها وارد میشود، بیرون میآید. اما بههرحال نتیجه از «شخصیت» دور است و در حد تیپ باقی میماند.
سکانس پایانی فیلم و رودررویی بیمزه این پلیس و ریگی در هواپیما هم که میتوانست بخشی از این مشکل را حل کند، عملاً به بزرگترین گاف فیلم تبدیل میشود و نه انتظار ما را از پایانبندی مرسوم این ژانر برآورده میکند، نه از فیلمنامه بهرام توکلی که او را به لحاظ کردن جزئیات در فیلمها و فیلمنامههایش میشناسیم.
نگاهی به «ابر بارانش گرفته» ساخته مجید برزگر/ پلنگ صورتی به روایت مارکز
«ابر بارانش گرفته» فیلمی است متعلق به سینمای مستقل که بههیچوجه انتظار مخاطبان فیلمهایی از این جنس را هم برآورده نمیکند و مثل اسمش در حد یک اثر سانتیمانتال و احساساتی باقی میماند. فیلمنامه بهوضوح وامدار ادبیات و مخصوصاً قالب داستان کوتاه است، اما – بدون اینکه قصد توهین به ساحت ادبیات را داشته باشم- در حد یک داستان کوتاه باقی میماند. قصدش استفاده از ظرفیتهای این ژانر ادبی با گوشه چشمی به آثار مارکز و رئالیسم جادویی بوده، اما حاصل کار هرچه که هست، سینما نیست.
شخصیتپردازی این پرستار جان برکف و نوع روابطش با مریضها، همسر و فرزندان پیرمرد، آنکارد، غیرواقعی و سطحی است و فارغ از میزانسنهای مینیمالیستی و ساده و جذاب فیلم، گفتوگوهای شبهرئالیستی طولانیاش که به شاخصهای از فیلمهایی از این دست تبدیل شده، ملالآور و توخالی است و بخش زیادی از آن بدون کارکرد و قابل حذف است. جلوههای ویژه کار هم وصله ناجوری است بر فیلمبرداری و قاببندیهای خوب و چشم نوازش.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- نگاهی به فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی/ یک شروع کمرمق
- «دینامیت» اکران میشود
- صدور مجوز نمایش برای ۲ فیلم/ «بندر بند» منیژه حکمت پروانه نمایش گرفت
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- میزبانی جشنواره تورین از سه فیلم ایرانی
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما