سینماسینما، محسن جعفری راد:
خب خدا را شکر! در بحبوحه فیلم های درجه چندمی که هی می خواهند برشی از زندگی رئالیستی جامعه ایرانی باشند،همایون غنی زاده خلاف جریان آب حرکت کرده و با سه کاراکتر و یک لوکیشن،نگاه ابزورد (عبث نما) خود را به تمام اجزای روایت و ساختار تسری داده است که واقعا جسارت می خواهد. جسارت می خواهد در سینمایی که اغلب جوان ها کپی کار شده اند و اغلب پیشکسوت ها ،تله فیلم می سازند،فیلم اول یک کارگردان تئاتر تا این حد خیال انگیز،وهم ناک و رازآلود باشد. تدوین پر برش،طراحی صحنه ظریف،ارجاع به فیلم ها و سریال های مهم ایرانی و خارجی، بازی های مسحور کننده به خصوص علی نصیریان که واقعا قابلیت گرفتن سینرغ را دارد در کنار هوشمندی غنی زاده در طراحی یک پازل به ظاهر ساده و به باطن عمیق و غنی و.چند لایه،فیلم را جزو بهترین ها تا روز چهارم قرار می دهد.
. روایت یک سلمانی،یک استاد و یک عشق بازیگری و … که هم موضعی سیاسی و اقتصادی دارد و هم می تواند یک فیلم روان شناختی تعبیر شود. (هر گونه اشاره بیشتری، داستان فیلم را لو می دهد!)
البته فیلم ضعف هایی هم دارد. از جمله مدت زمان زباد فیلم که می شد، با یک تدوین بی رحمانه از آن کاست و به ایجاز روایت کمک کرد،یا تصویرپردازی های گاه غلو شده که توضیح واضحات است یا شیفتگی پیش از حد کارگردان از جلوه هلی بصری و شنیداری. اما با وجود این ضعف ها،غنی زاده ما را مشتاق می کند که یک کارگردان تجربه گرا به معنای دقیق کلمه در راه است.
برخی از دوستان همکار،فیلم را تصنعی و ادایی و پر افاده و گنگ دانسته اند. طبیعی است ! چون برای کسانی که سینما را فقط با خط کش روابت کلاسیک و سبک رئالیستی اندازه می گیرند و تمربن دیدن چنین فیلم هایی را ندارند،فیلم هایی مثل مسخره باز از نظرشان مسخره باشد! اتفاقا چه خوب که رویکردشان مشخص می شود. در واقع فیلم هایی مثل مسخره باز این حسن را هم دارد که به راحتی منتقد باسواد را از منتقدنمای میرزابنویس تفکیک می کند!
به هر حال به زعم نگارنده، به جمع فیلم های چهار ستاره یعنی غلامرضا تختی، شبی که ماه کامل شد،فیلم مسخره باز هم اضافه شد تا ببینیم پرویز شهبازی و سعید روستایی و دیگران چه می کنند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیر ویژه جشنواره شبهای سیاه تالین از نصیریان/ علی نصیریان: مدیون تازهنفسها هستیم
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- کارگردان «رنج زیر پوست»: این فیلم را در حمایت از زنان، دختران و حقوق انسانها ساختهام/ نقد دیکتاتوری مردسالارانه
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- «طلای قهوهای» قصه فندقهای گیلان را روایت میکند/ فیلمبرداری تا پایان شهریور
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- اعلام فهرست فیلمهای بلند نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- اولین مستند با موضوع تاثیر کرونا بر کودکان ساخته میشود
- ساخت اولین سالن روباز تئاتر با یاد هما روستا
- راهیابی سه فیلم از ایران به جشنواره ترانسیلوانیا
- پاسخ فیلیمو به ادعاهای روابطعمومی یک فیلم
- توضیحاتی درباره حاشیه نمایش «مسخرهباز» در فضای مجازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





