
فرزانه متین-تقریبا پس از تماشای چندین قسمت از برنامه ی گفت وگومحور ،اکنون در پلتفرم فیلیمو به میزبانی سروش صحت،با کتاب هایی که مهمانان در این برنامه و همچنین در میان پرده توسط دختر جوانی معرفی می شد،نام کتاب ها را یادداشت کردم تا سر فرصت برای تعطیلات نوروز آن ها را فراهم کنم.کتاب هایی که با هر نوع سلیقه ای برای مخاطب توسط داستان نویسانی چون مصطفی مستور و نهال تجدد معرفی می شد تا بازیگری چون بابک کریمی.
برنامه ی اکنون به عنوان گفت و گو با مهمانانی از علیرضا قربانی تا حمید علیدوستی و آشنایی با زندگی پر فراز و نشیب آن ها و تجربیاتشان از زندگی برای ام به عنوان یک درس ارزشمند در روزهای سه شنبه درآمده بود.تا این که هفته ی گذشته طی تماسی با یکی از همکاران ام، متوجه شدم سایت ایران کتاب تخفیف خوبی برای ایام نوروز گذاشته،سراغ اسامی کتاب هایی که در اکنون معرفی شده بود،رفتم.با کمال تعجب دیدم که اکثر این کتاب ها در طاقچه ی پرفروش ترین ها چشمک می زنند،تقریبا ۱۲ ساعت بعد دوباره به سایت این بار برای ثبت نهایی کتاب ها مراجعه کردم اما هر کدام را که سرچ می کردم با جمله ی«موجود شد،خبرم کن! »رو به رو می شدم.حتی کتاب « ذن و هنر نگهداری موتور سیکلت»که مسلما خوانندگان خاصی را می طلبد اما چون در برنامه اکنون ، بابککریمی این کتاب به عنوان همراه همیشگی اش معرفی کرده بود و صحت نیز از از نمایش این کتاب در فیلم هامون نامبرده بود،علاقمند به خرید آن بودمکه در این زمینه ناکام ماندم.چند روز بعد به چند شهر کتاب سر زدم ،برخی از شهر کتاب ها،آثار معرفی شده در برنامه را تمام کرده بودند و یا این که همه ی آن کتاب ها را در قفسه ی پرفروش ترین ها چیده بودند.
به نکته ای ظریف و مهم پی بردم این که یک برنامه با وجود یک مجری کاربلد و با معلومات چگونه می تواند بر بازار کتاب تاثیر مثبتی بگذارد و به تدریج فرهنگکتابخوانی را جا بیندازد.در جامعه ایی که اساسا کتاب از سبد خرید کالای ایرانی ها به دو دلیل حذف شده است،یکی آن که مخاطب ایرانی از ارزش خواندن کتاب و تاثیر آن در زندگی خصوصی و اجتماعی اش چندان اطلاعی ندارد و دوم به دلیل قیمت بالای کتاب ها.
یاد جمله ی مرحوم جلال آل احمد افتادم،مرد بزرگی که بخش زیادی از ادبیات ما مدیون قلم استوار و افکار عمیق وی است:«هر چقدر ما ایرانی ها شلنگ قلیان به دست داریم،این غربی ها کتاب در دست دارند و کتاب جزء لاینفک زندگی این مردم است!ما چوب حماقت مان را می خوریم آن ها نان لیاقتشان را» و اگر امروز جلال زنده بود حتما می گفت«هر چقدر ما ایرانی ها به بالا و پایین کردن صفحات مجازی گوشی هایمان مشغولیم این غربی ها…»
باید از سروش صحت دوباره بعد از برنامه ی تلویزیونی پر مخاطب کتاب باز ،ممنون باشیم.او دوباره با برنامه ی جدیدش ایرانی ها را با کتاب و کتابخوانی آشتی داد هر چند بدخواهانش امثال فراستی،به او کنایه بزنند که تنها با کتاب خوانی ،نمی شود فیلمساز بود اما باید گفت هر کسی با کتاب می تواند جهانی بهتر را برای خودش خلق کند.
آقای سروش صحت،دم تان گرم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در «اکنون»
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





