به گزارش سینماسینما، حمزه ابراهیمزاده، کارشناس سینمایی در جلسه نقد و بررسی دو فیلم کوتاه «دستهای سنگی» و «تداوم» که پس از اکران این دو فیلم در سینما هویزه برگزار شد، اظهار کرد: فیلم کوتاه «دستهای سنگی» به کارگردانی محسن امیریوسفی درباره مرگ نیست و به مرگ نمیپردازد بلکه پیرامون ترس عباس اسفندیاری، یک فرد مردهشور از مرگ و چگونگی مواجه شدن وی با مرگ است.
وی با بیان اینکه شروع فیلم با جذابیت بسیاری همراه است، افزود: یکی از حُسنهای این فیلم در نگاه اول، دوستی میان دو پیرمردی است که یکی مردهشور است و مردهها را میشوید و دیگری دلاک است و زندهها را میشوید و با توجه به جایگاه اجتماعیای که این دو پیرمرد دارند نوع جالبی از دوستی را میان آنها رقم میزند که این موضوع از نقاط قوت اصلی این فیلم است.
ابراهیم زاده درباره سایر نقاط قوت این فیلم، گفت: همچنین برخورد طنز با مرگ یکی از نقاط قوت و از بهترین تمهیداتی است که میتوانسته داشته باشد و در فیلم گنجانده شده است.
او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فردی که مردهشور است خیلی با مرگ سرو کار دارد و دیدگاهش نسبت به مرگ و ترس از آن با سایر افراد عادی متفاوت است اما در مجموع، فیلم نشان میدهد دوگانگیهایی در این فرد در برخورد با مرگ و ترس از آن وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه این دوگانگی به صورتی است که در حالی که فرد مردهشور در طول زندگی مواجهه روزانه با مرگ داشته است اما هنگامی که نوبت خودش میرسد از مردن شکایت میکند و باز هم مرگ برایش چیزی ترسآور است، افزود: به پایان رسیدن و مرگ برای وی با اکراه همراه است و این دوگانگیهای فرد از نظر سینمایی موقعیت جذابی است.
این کارشناس سینمایی اظهار کرد: یکی دیگر از نقاط قوت این فیلم، این است که فضای جامعهای که فیلم در آن داستان را روایت میکند به گونهای است که گرچه نمادهای هولناکی از مرگ نمایش داده میشود اما در مجموع در آن فضا، مرگ برای افراد آن جامعه اتفاق خیلی ترسناکی نیست.
ابراهیمزاده عنوان کرد: در جامعه این فیلم، مرگ برای بیرونیها یک تنوع و برای کسانی که درگیر مرگ هستند واقعا مرگ است و این موضوع در بخشی که کودکان شستن مرده در غسالخانه را از پنجره بهعنوان اتفاق قابل تماشا، نظاره میکنند به وضوح قابل مشاهده است.
وی با انتقاد از اینکه بخشی از فیلم حالت مستند و بخشی دیگر حالت داستانی دارد، گفت: در بخشهایی از این فیلم شامل صحنههایی که مربوط به زمانی بوده که پیرمرد در مورد شغلش توضیح میدهد و یا صحنههایی که مرتبط به عزاداریهای داخل قبرستان است، کاملا مستند و واقعی بوده و به لحاظ تصویربرداری نیز کاملا متفاوت هستند.
این کارشناس سینمایی اضافه کرد: اما در بخشهای دیگری از فیلم شاهد صحنههایی داستانی که صحنههایی کاملا چیده شده و طراحی شدهاند هستیم و این دوگانگی بهگونهای انسجام را از فیلم گرفته است.
همچنین در بخش دیگری از این جلسه، مهران ولیزاده، کارگردان فیلم کوتاه «تداوم» که این فیلم کوتاه با موضوع مواجه شدن یک فرد با مرگ خود و ترس وی از این اتفاق را در یک ایستگاه مترو در زمان پنج دقیقه نمایش میدهد، در خصوص این فیلم اظهار کرد: ایده اولیه ساخت این فیلم از اتفاقات روزمره و استفادهام از مترو نشأت گرفته است.
وی افزود: اصل این فیلم یک تخیل و زمینهسازی در مورد ماهیت زندگی بوده و در دنیای خارج از واقعیت نیست.
ابراهیمزاده درباره فیلم کوتاه «تداوم» نیز گفت: این فیلم به لحاظ فنی بسیار خوش ساخت و باکیفیت است بهگونهای که بر روی تصاویر خیلی کار شده و چشمگیر هستند.
وی اضافه کرد: برای ایجاد رعب و ترس در فیلم ابزارهای گوناگوی وجود دارد که استفاده از موسیقی کلیشهایترین آن است که در این فیلم این ابزار بهکار رفته است، در حالی که میتوان برای ایجاد وحشت و ترس از ریتم استفاده کرد که متاسفانه ریتم در این فیلم کاملا ثابت است.
این کارشناس سینمایی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نقدهایی که میتوان به این فیلم وارد کرد این است که در فیلمی که خیلی کوتاه بوده و تنها پنج دقیقه زمان دارد ایدههای مختلفی وارد میشود و گرچه ایده جذاب است اما در مجموع داستانی برای گفتن وجود ندارد.
ابراهیمزاده تصریح کرد: برای طرح ایدههای مختلف و خصوصا ایدههایی که نیازمند ارائه مبانی نظری هستند باید یا زمان فیلم را افزایش داد و یا اینکه کلا به سمت آن ایدهها در زمان کوتاه نرویم.
منبع: ایسنا
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
- یادداشت محسن امیریوسفی در سوگ عباس اسفندیاری، بازیگر «خواب تلخ»/ مرگ یک سلبریتی خصوصی
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- تغییرات جنجالی در شورای صنفی نمایش/ امیریوسفی رفت شایسته آمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود