سختی بخش مهمی از لذت ساختن و خلق کردن است. به شرط آنکه این سختی در ذهن تو و در برابر چیستی یا چگونگی اثرت که می خواهی ارائه کنی، باشد نه در بخش سخت افزاری و متقاعدکردن صدها آدم به حق یا ناحق برای کسب اعتماد یا کمک و… . من به خودم اجازه ندادم موقع نوشتن با ابراهیم به چگونگی فکر کنیم و مدام کوتاه بیاییم و به اجرا فکر کنیم و بگذریم. شروع فیلم برداری چنین فیلم نامه ای هم می شود مصیبت؛ یعنی سلام و مواجهه با بی شمار دستگاه های مسئول و غیرمسئول؛ یعنی خواهش کردن، التماس کردن و حتی تبرئه کردن خود. توقف ها، محصول تمام این نادیده گرفتن ها در نوشتن بود؛ چه در محتوا و چه در شکل اجرا. دو سال تمام جنگ واقعی برای دراختیارگرفتن امکانات بودجه و قانع کردن و قسم خوردن و… اما چون خودم و گروه به آنچه می ساختیم باور داشتیم، ادامه دادیم. حتی به بهای اینکه بیشتر انرژی و فکر و توانمان درگیرآنچه گفتم باشد تا خود اثر.
گروه در مسیر دو ساله کم تغییرات نداشت، اما ستون های اصلی کار کنار من و «موقعیت مهدی» ماندند. گفتن از سختی های کار و شرایط مهیب تولید، شاید تفسیر به بی باوری به کارمان شود، ولی هرگز چنین نیست. من گروه درجه یکی داشتم که در اوج کرونا و با کمبود اولین مایحتاج انسانی، کنار کار ماندند؛ چون از جایی به بعد بحث ها بر سر چگونگی تمام شده بود و باور داشتیم به آنچه که در حال شکل گرفتن بود. راستش الان دلم می خواهد مدت ها کنارشان بنشینم، برایشان چایی بریزم و مرور کنیم همه آنچه را پشت سر گذاشتیم. با مهربانانه ترین کلمات و حالت چشم هایم مدام تکرار کنم که ما یک تیم واقعی بودیم.
بدیهی است پرداختن به بخش های مغفول هر دوره مهم می تواند برای مخاطب جذاب باشد. اما هر چیزی که افشا شود، با عنصر مهم زمان و گذشت از تازگی و التهاب شبیه به قبلی های خود می شود، پس لزوما متریال جذاب همیشگی این نیست. به نظر من آنچه به غلط و با تفسیرهای ناشی از تحقیقات میدانی محفلی خودمان به آن می رسیم، سرچشمه این اشتبا هات است. به نظر من موضوع جنگ و هشت سال سخت دفاع مقدس، کماکان واجد ارزش های بی شماری برای مخاطب است. هر چیزی که بتواند او را به غرور تاریخی یا جغرافیایی اش برگرداند، مورد اقبال قرار می گیرد؛ آن هم در روزگاری که از صبح تا شب اخبار ریز و درشت غلط یا درست بر سرمان آوار می شود. به نظرم ظرفیت جنگ ما خیلی بیشتر از اینهاست. به جز کارکردهای اجتماعی (حتی موقت)، به لحاظ موقعیت های انسانی عجیب و غریب است. طبعا آنجا که پای مهم ترین داشته آدمی (جان) در میان باشد، تمام حس های بشری تعریف شده در حداکثرترین حالت ممکن نمودار می شود. همه اینها در رد اهمیت افشای ناگفته ها یا کم گفته ها نبود، بلکه برای امتیازدهی صحیح به پتانسیل های موجود در جذابیت پرداخت به دفاع مقدس برای آثار تولیدی است.
یکی از سختی های نانوشته این گونه کارها، متقاعدکردن افراد متصل به چنین موضوع هایی است. با انبوه تولیدات جهانی که به راحتی در دسترس ماست، باید حواسمان به جذابیت آثارمان باشد. اینکه آیا می شود در هفت قسمت ابعاد وجودی و عملکرد خیره کننده مهدی باکری در جنگ را کامل به تصویر کشید یا نه؟ خب جواب معلوم است. اما به نظرم باید به سازندگان اعتماد کرد؛ چرا که آنها حلقه وصل مخاطب و موضوع هستند. من تلاش کردم طیف وسیعی از مخاطبان را مدنظر داشته باشم و برای همین بخش هایی را که به هر دلیل می توانست جذاب یا موثر در روزگار فعلی باشد، انتخاب کردم . مدیوم تلویزیون با سینما و تنوع و سلیقه مخاطبانش متفاوت است و هرکدام طراحی خود را می طلبد. طبعا سریال به جغرافیای عملکرد لشکر عاشورا بیشتر خواهد پرداخت، به شخصیت های دیگر و حتی گمنام؛ اما سینمایی مختص حمید، مهدی، خانواده و موقعیت های برگزیده زندگی آنها بود. تمییز دادن اینها از میان بی شمار خاطره و گفت وگوی ثبت شده، سخت ترین مرحله نگارش بود. حتی در شکل اجرا هم متفاوت هستند و من فکر می کنم جذابیت های سینمایی و سریال مستقل از هم عمل می کنند و در عین حال همسو هم هستند.
هر اثری برای مخاطب ساخته می شود، حتی در انتزاعی ترین حالت ها و به نظرم بخش بزرگ لذت کارگردانی، دیدن واکنش تماشاگران در سالن های سینماست. موقعیت عجیب و غریب است؛ همه به پرده نگاه می کنند و تو به همه. آیا ارتباط برقرار است؟ آیا تاثیری که از فلان نما یا دیالوگ و حتی لحظه مدنظرم بود، اتفاق افتاد؟
مهم ترین تفاوت تئاتر با سینما به نظر من در بین بی شمار جواب ها، امکان اصلاح و بازگشت است که اینجا ممکن نیست و تو تجربه را باید بگذاری برای کار بعدی ات؛ اما در تئاتر اجرای بعدی دوباره تغییرش می دهی و اثرش را می بینی و الی آخر… . خوشحالم روح کار با طیف گسترده ای از مردم و سلایق سیاسی ارتباط برقرار کرده است. خوشحالم بخشی از اثری بودم که چنین اجماع کم نظیری اتفاق افتاده است. دوستی به شوخی می گفت «موقعیت مهدی» از عبای هاشمی متنوع تر عمل کرده است و توانسته نظر واحد کلی سلیقه را ذیل خود جمع کند. حالا فارغ از شوخی مگر می شود به باکری پرداخت و آنچه بود و آنچه کرد و ارتباط نگرفت؟ هر جان آزاده ای در برابر آنچه به معنای واقعی فداکاری و ایمان باشد، تسلیم خواهد بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت گروه خارجی و دو بزرگداشت در نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- به نام پدر/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- با حکم هادی حجازیفر؛ هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره نمایش عروسکی معرفی شد
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- حواشی مهدی/ چرا «موقعیت مهدی» درباره موقعیت مهدی باکری نیست؟
- گزارش اکران مردمی فیلم «موقعیت مهدی» در شیراز/ حجازیفر: پیام رهبری در تمجید از فیلم ما را نجات داد
- «موقعیت مهدی»؛ روایت تراژیک برادران باکری
- کدام مهدی؟ کدام موقعیت؟ کدام مردم؟/ نگاهی به فیلم «موقعیت مهدی»
- تمجید رهبر انقلاب از فیلم «موقعیت مهدی»
- مرثیهای برای تنهایی فرمانده/ نگاهی به فیلم «موقعیت مهدی»
- «موقعیت مهدی» و پول دولتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
آخرین ها
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- اوائل انقلاب عده ای می خواستند سینما در کنار عرق خوری و فساد و فحشا زیر نظر منکرات باشد!
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- «کت چرمی» و «کاپیتان» مسافر هند شدند
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا