سینماسینما، علی پاکزاد – بیژن میر باقری کارگردان سینما٬ حذف صدور مجوز کارگردانی را گامی رو به جلو دانست و یادآور شد برداشتن هرگونه فیلتر و ممیزی برای سینمای ایران مفید است.
به گزارش سینماسینما، بیژن میرباقری از کارگردانانی است که برای ساخت فیلم اولش نیازمند دریافت مجوز فیلمسازی بود. او که تجربه سختیهای دریافت مجوز کارگردانی را از سر گذرانده٬ از انتشار این خبر که «مجوز ساخت فیلم اولیها» حذف میشود٬ استقبال کرد و حذف این مجوز را گامی رو به جلو برای سینمای ایران دانست.
این کارگردان سینما درباره تصمیمات اخیر سازمان سینمایی مبنی بر اینکه دیگر فیلم اولیها نیازمند دریافت مجوز نیستند٬ گفت: « این دستور در روز دوشنبه ابلاغ شده است. اما هنوز اجرایی نشده و تصمیم اجرایی نسبت به آن صورت نگرفته است.»
او ادامه داد: «به عنوان یک کارگردان با برداشتن هرگونه فیلتری موافق هستم. زیرا تمام این موضوعات مانع رشد و تحول مثبت در سینمای ما میشود. زمانی که خبر حذف مجوز کارگردانی را شنیدم بسیار خوشحال شدم. نکته قابل توجه این است که بچههای فیلم اولی٬ همراه و در کنار فیلمسازان بزرگ سینما هستند و از شرایط دیگر کارگردانان نیز برخوردار هستند و میتوانند پروانه ساخت فیلم مورد نظرشان را دریافت کنند.»
میرباقری درباره اینکه پروانه ساخت چه تاثیری در آینده فیلمسازان اول دارد گفت: «در این قانون ایرادی را نمیتوان پیدا کرد. زیرا بسیاری از کارگردانان اول فیلم میسازند و دیگر کار فیلمسازی را ادامه نمیدهند. این یک رقابت و بازار است. این اتفاق مثبتی است و باید اجازه دهیم همه بیایند و فیلمهایشان را بسازند. کارگردانانی که ماندگار میشوند قطعا کارشان را به خوبی بلد هستند.»
کارگردان فیلم «طبقه سوم» درباره تجربه شخصی خود برای گرفتن پروانه ساخت اضافه کرد: «من را به شدت اذیت کردند و باید بگویم که پروسه سختی را طی کردیم. در جریان آن روند تعدادی از کارگردانان در مورد یک فیلم اولی نظر میدادند و توانایی او را تایید میکردند. من به عنوان کسی که چند سال است فیلمسازی میکنم چگونه میتوانم به یک فیلم اولی بگویم که آیا فیلمساز هست یا نیست. معیاری درباره این اظهار نظر وجود ندارد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





