سینماسینما، علی پاکزاد – بیژن میر باقری کارگردان سینما٬ حذف صدور مجوز کارگردانی را گامی رو به جلو دانست و یادآور شد برداشتن هرگونه فیلتر و ممیزی برای سینمای ایران مفید است.
به گزارش سینماسینما، بیژن میرباقری از کارگردانانی است که برای ساخت فیلم اولش نیازمند دریافت مجوز فیلمسازی بود. او که تجربه سختیهای دریافت مجوز کارگردانی را از سر گذرانده٬ از انتشار این خبر که «مجوز ساخت فیلم اولیها» حذف میشود٬ استقبال کرد و حذف این مجوز را گامی رو به جلو برای سینمای ایران دانست.
این کارگردان سینما درباره تصمیمات اخیر سازمان سینمایی مبنی بر اینکه دیگر فیلم اولیها نیازمند دریافت مجوز نیستند٬ گفت: « این دستور در روز دوشنبه ابلاغ شده است. اما هنوز اجرایی نشده و تصمیم اجرایی نسبت به آن صورت نگرفته است.»
او ادامه داد: «به عنوان یک کارگردان با برداشتن هرگونه فیلتری موافق هستم. زیرا تمام این موضوعات مانع رشد و تحول مثبت در سینمای ما میشود. زمانی که خبر حذف مجوز کارگردانی را شنیدم بسیار خوشحال شدم. نکته قابل توجه این است که بچههای فیلم اولی٬ همراه و در کنار فیلمسازان بزرگ سینما هستند و از شرایط دیگر کارگردانان نیز برخوردار هستند و میتوانند پروانه ساخت فیلم مورد نظرشان را دریافت کنند.»
میرباقری درباره اینکه پروانه ساخت چه تاثیری در آینده فیلمسازان اول دارد گفت: «در این قانون ایرادی را نمیتوان پیدا کرد. زیرا بسیاری از کارگردانان اول فیلم میسازند و دیگر کار فیلمسازی را ادامه نمیدهند. این یک رقابت و بازار است. این اتفاق مثبتی است و باید اجازه دهیم همه بیایند و فیلمهایشان را بسازند. کارگردانانی که ماندگار میشوند قطعا کارشان را به خوبی بلد هستند.»
کارگردان فیلم «طبقه سوم» درباره تجربه شخصی خود برای گرفتن پروانه ساخت اضافه کرد: «من را به شدت اذیت کردند و باید بگویم که پروسه سختی را طی کردیم. در جریان آن روند تعدادی از کارگردانان در مورد یک فیلم اولی نظر میدادند و توانایی او را تایید میکردند. من به عنوان کسی که چند سال است فیلمسازی میکنم چگونه میتوانم به یک فیلم اولی بگویم که آیا فیلمساز هست یا نیست. معیاری درباره این اظهار نظر وجود ندارد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش